Hur ska börja spara som 57 årig

Hej alla,

Jag är en 57 årig civilingenjör med ganska bra lön på ett stort företag. Jag har inget lån kvar på boendet och har 2,5 m på ett sparkonto efter försäljning av en extra lägenhet som vi haft. Förutom fonderna i min tjänste och premiepension så har inget annat sparande i aktier eller fonder. Jag har däremot lekt med min sons sparande i aktier och fonder med varierande framgång.
Jag ber om råd om hur jag ska investera pengarna jag har på sparkontot (2,5m), jag är inte orolig för min ekonomi i framtiden men jag vill att pengarna börja jobba åt mig för att fortsatt ha råd med det lilla extra i livet. Jag är inte så riskbenägen och vill vara försiktig men ändå få en så bra avkastning som möjligt.

Tacksam för all vägledning jag kan få.

Välkommen till forumet, börja här!

4 gillningar

Jag brukar rekommendera fyra-hinkar som ett sätt att förstå vilken risk man kan / bör ta.

Jag är inte så förtjust i idéerna att man ska spara till pension. Sånt har man ju allmänpension och tjänstepension till. Istället kan man försöka sikta på åren då TJPn börjar avta.
Vid ca 75 år va? Är det så att man behöver pengar då är det ju fint med ett litet sparkapital.

Dessutom har du ju då en sparhorisont på 20 år vilket borde kunna ge bra resultat med en global indexfond…

Annars, betala av på ev lån är också att rekommendera framåt pensionen. Ibland rekommenderas att man behåller bolån eftersom att det är svårt att som pensionär låna på nytt. Jag tänker att det beror lite på vad man betalar i ränta.

Har boendet något renoveringsbehov de närmsta 20 åren? Då kan det vara en bra investering också. Antingen för digsjälv eller inför försäljning.

1 gillning

Om jag var du hade jag:

• satt 500 000 kr på ett sparkonto med fast ränta. SBAB ger just nu 4,25 % på konton då man binder pengarna i 6 månader. Behöver du renovera eller göra något annat så gör du det när pengarna inte är bundna. Annars kan du binda om dem och på så sätt ha en rejäl buffert med rätt bra ränta.
  • satt in de övriga 2 mkr i en indexfond med låg avgift (se börja här-avsnittet som någon redan länkat för att få hjälp att komma igång med det).
  • en gång om året hade jag tittat till indexfonden, tagit ut vad den avkastat om den gått upp, och satt in det beloppet på ett bankkonto. Detta skulle därefter vara mina “guldkantspengar” för det kommande året.
2 gillningar

Hade jag varit du hade jag skapat en utdelningsportfölj med aktier

2 gillningar

Flytta till ett annat land där inte skattmasen tar allt

Svårt förstås att råda andra, men jag är skälv 56 år och har ett kapital på några miljoner. Jag har merparten ca 70 % på börsen. Dels i investmenbolag och dels olika företag som är lönsamma, lågt belånade, har utdelning och ägare som arbetar i firman. Övriga 30 procent har jag på sparkonto, guldetf samt ett par fonder. Visst, aktieägande kräver att man skaffar sig lite kunskap och inte är rädd för lite svängningar. Men det avkastar bättre än att köpa billiga indexfonder, vilket är rådet du får om du frågar på detta forum. Billiga globala indexfonder i majoritet tex länsförsäkringar global index o en svensk indexfond i minoritet är nog riktigt bra om man vill ha ett enkelt sparande. Men som sagt med lite insats är det enkelt att öka avkastningen väsentligt.

1 gillning