Investera under inflationen

Hej jag undrar om det är läge nu att investera eller ska man vänta lite till. Jag har tänkt investera några hundra tusen kr på fem års sikt. Vilken fond skulle du rekommendera eller är det bättre med a lista aktier?

Välkommen hit! :slight_smile:

Jag tycker du skulle börja med länken nedan och kolla in avsnitt 99 som är första steget. Om du inte redan hittat allt RT materialet?

Generalla förslaget inom RT är indexfonder eller fondrobot som tex Lysa. Enskilda aktier kanske är något man kommer in på över tid men det är inte nödvändigt och för många inte ens önskvärt. Fondrobot eller en egen indexportfölj med 2-4 indexfonder räcker gott och väl.

5 års sparhorisont är sådär mitt emellan kort och lång sikt. Sparhorisonten avgör ju hur mycket risk man bör ta dvs andelen man bör jag i aktier jämfört med räntor.

3 år eller kortare bör inte vara på börsen utan på sparkonto med ränta. 10 år och mer så kan man vara aggressiv med 90-100% aktier. Så om du verkligen har 5 år så landar det nog vettigast i 50% aktier / 50% räntor.

Om du är orolig för börsklimatet så kan du sätta det som ett månadssparande under 6-18 månader tex. Då köper du in dig billigare om börsen går ner mer. Dock, statistiskt är det egentligen bäst att lägga in allt på ett bräde, under förutsättning att man klarar eventuellt ras så man inte säljer vid fel tillfälle. Jag föredrar att pytsa in kapital månadsvis även om det inte är statistiskt bäst. Det beror på ens kynne.

Lycka till! :grinning::+1:

6 gillningar

Tack för ditt svar. Vilka indexfonder eller marknader skulle du rekommendera? Vill även redigera och tillägga att sparhorisonten är minst fem år och max 15 år.

Välkommen till forumet @Heyv ! Hoppas du kommer att ha mycket glädje av den kunskap som finns samlad här,
. Hela communityn här bygger på att vi vill hjälpa varandra att bättre förstå privatekonomi, sparande, investeringar etc. Det effektivaste botemedlet mot att göra ”dumma” saker med sina pengar är kunskap. Att efterfråga mkt specifika råd på ett anonymt forum kan i längden vara riskabelt… Av en anledning finns det en yrkeskår av oberoende ekonomiska rådgivare. De arbetar med möten för att reda ut helheten i varje klients unika förutsättningar, ge råd och förklara varför. Inte via korta blogginlägg.
@JFB har gett ett jättebra råd. Följ länken ovan och läs/titta igenom åtminstone avsnitt #99 ”Börja spara rätt och lätt”. I den texten finns länk till ”Bästa fonderna 2021” ( de är fortfarande fantastiska). När du gått igenom dessa (så vansinnigt lång tid tar det inte) så har du lärt dig massor. Du har då säkert också en egen bra idé om vad som är en bra investeringsmodell (inkl specifika förslag) för din egen specifika situation.
Det kanske inte ens är enskilda fonder utan en fondrobot. Det kan bara du själv veta.

2 gillningar

Hej och välkommen hit! :blush:

Se till att först ha en väl tilltagen buffert på sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag. Denna buffert ska räcka till större planerade inköp, ev. semester och oförutsedda kostnader de närmaste tre åren.

Resten kan du sätta in på ett ISK (investeringssparkonto) och där köpa en global aktieindexfond, ex.vis. LF Global Indexnära. Om det är ett större belopp kan det vara bra att dela upp det så att du köper lite varje månad under en längre tid.

I övrigt håller jag med om att det är bra att kolla in det material som finns här på Rika Tillsammans.

Lycka till! :sunflower:

:+1::sunny::hugs:

1 gillning