Är det läge att spara i fonder nu, eller ska jag vänta ett tag tills värlsläget ser bättre ut?
Jag är väldigt ny så är tacksam för alla svar.
Det bästa läget var igår, det näst bästa är idag
Ingen av oss kan veta, men jag sätter in varenda krona jag har över då jag tycker att alternativet (och inflationen) är sämre.
…och välkommen till forumet!
Börja idag.
Jag instämmer med de ovanstående, det är bara att köra!
Välkommen till forumet, om du inte redan tagit del av avsnitt 99 så rekommenderar jag att du kommer igång och börjar här.
Om din sparhorisont är längre än 3 år så tycker jag man ska satsa på indexfonder. Förslagsvis 10% i fonder per år man ska spara.
5 år = 50% fonder resten sparkonto eller räntefonder
10 år = 100% fonder
Om din sparhorisont är lång (minst 5-10 år) och det är pengar du är villig att ta en viss risk med och inte kommer behöva inom 5 år så är nu en lika bra tid som någon annan att börja. Tänk så här; om det här året blir ett skitår på börsen så kommer du köpa billigare och billigare varje månad börsen fallit och även om börsen bara skulle vara tillbaka på ±0 om ett par år så skulle du ha tjänat pengar eftersom ditt snittpris skulle vara lägre. Om börsen istället skulle gå upp så är du med på resan upp redan från början och det är förstås psykologiskt lättare än att att först se sitt investerade kapital minska i värde hela första året, även om slutresultatet kanske blir detsamma.
Oavsett behöver du vara inställd på relativt stora fluktuationer i värdet både upp och ner och behöver vara beredd på att hantera det mentalt utan att få panik eller bli girig.