Investera nu eller avvakta

Hej!

Har ett sparande i indexfonder, har en för mej större summa som jag tänkt sätta i en mellanrisk portfölj, men med dagens stigande inflation och oroliga läge i världen så blir jag osäker på vad jag ska göra, ska man avvakta att sätta in något eller ska man sätta in en del i indexfond och spara en del på kontot istället för räntefonder. Eller ska man sätta det enligt nybörjarportföljen och en del sparat på kontot.

Mvh Erik

Faktiskt, du är inte klockren med att uttrycka vad du egentligen frågar?

Aktiemarknaden är i snitt högre avkastande än inflationen.

Räntefonder räntefonder funkar som en stötdämpare om börserna faller.
Mot inflation är en bra räntefond bättre än bankkonto, men välj en bra ex från Spiltan eller Ikc med låg volatilitet i förhållande till avkastning.

Rekommenderar stark att du kikar på dessa länkar: Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid? och Några tips att komma ihåg när börsen svänger

Ha de gott!

2 gillningar

För de flesta lönar det sig att vara investerad över lång tid i marknaden än att försöka tajma marknaden. Om du har lång sparhorisont så skulle jag skicka in allt på en gång alternativt månadsspara in det på 12 månader.

2 gillningar

Investera Nu. Hela summan. Glöm pengarna.
Eller så är du mänsklig och investerar en andel av beloppet varje månad och får sinnesro.