hej på er.
som rubriken lyder och med tanke på hur börsen svajat o då givetvis nedåt den senaste tiden så undrar jag hur ni ser på börsen, är det läge att ligga lite smålågt och inte pytsa in sparande, jag har själv en rejäl sudd som investerats i globala indexfonder, jag har valt att fortsätta mitt sparande i de fonder jag valt ut men jag stafflar in (det känns bara bäst att göra så i det läge vi befinner oss i, jag vet att studier säger att det nästan alltid är bäst att sätta in så mycket man kan), jag vill dock ha er syn på om ni anser det råda köpläge nu eller tror ni att vi är långt ifrån botten, jag är givetvis införstådd med att frågan är svår att besvara men ni har säkerligen bredare och bättre insikt i prognosen än jag upplever mig själv ha. Tidigare gjorde jag månadsinsättningar men nu är min stafflade insättning mycket glesare än så, vilket har känts rätt då den negativa trenden bara fortsatt och fortsatt, tacksam för er input.
Det råder alltid köp tider på börsen enligt mig ![]()
Tips på poddavsnitt som besvarar din fråga
Ett tidigare inlägg på forumet, som liknar din frågeställning på tråden
Jag månadssparar som vanligt och anser därmed att det alltid är läge att köpa. Enda undantaget är om pengarna behövs inom kort, då sparar jag på sparkonto istället.
Känns som att man lätt skulle kunna missa början av en uppgång om man slutar investerar för att man tycker det inte är köpläge. När börsen går dåligt så tänker jag för mig själv att det är rea och jag får ler andelar för pengarna.
Vänd på det som ett tankeexperiment. Om allt kapital du är långsiktig med redan hade varit investerat på börsen, hade du då du sålt fondandelar i nuläget? 
Ingen vet svaret på din fråga, men troligen har vi redan sett peak inflation och troligen kommer räntorna inte klättar vidare uppåt så mycket mer. USA
och Tyskland
sänker nu sina 10-års räntor. Vid ett sådant scenario är fastigheter och bygg grovt undervärderade av marknaden idag. Jag skulle titta på SBB, Balder, JM och Bonava, i första hand, men även Skanska, Peab, NCC, BHG och Byggmax. Även banker ser billiga ut nu. Köp varje månad så kommer det gå bra för dig. Lycka till 
du har säkerligeb rätt, tack för din input, det jag har i bakhuvudet är att vi kanske står inför en rejäl börskrasch dvs att vi bara sett början, därav min frågeställning.
ha ha den slogan var bra o det är väl alltid köpläge, det går ju lite småprat om att det kan stunda en börskrasch därav min fråga egentligen.
absolut inte, det var ett bra sätt att vända på det, men då är man ju storförlorare, som jag svarat några andra så bottnar nog min fråga i att vissa tror att det kan stunda en börschkrasch av stort slag.
schysst input och tack för dina tips, ja frågan är ju nästintill omöjlig att besvara, tack ändå.
Lösningen är att vara långsiktig och inte spara i aktier om man har en investeringshorisont på mindre än 5 år. Egentligen ska du ignorera makro helt eftersom ”kriser” ploppar upp med jämna mellanrum på vår trasiga planet. Bättre lägga tid på välja riktigt bra bolag (läs kvartalsrapporterna och ignorera bruset i media). De står sig bäst även vid ”kris”. Lycka till 
FWIW, jag avvaktar.
Har större summa cash (bankkonton) och kommer få mer i augusti (försäljning av lägenhet).
Har också en större summa i aktier (ej fonder). Avser att casha in alla (?) aktierna om 10 år.
Ser det som att det är en “rättvis” sänkning av börsen nu. Och att det är en väsentlig risk att det kan bli mycket värre. Dvs ingen väsentlig ökning av aktievärdena kommer närmsta tiden (ett halvt till ett års sikt).
Tänker avvakta i ung halvår innan jag satsar i aktier.
Räknar inte med någon signifikant uppgång innan des. Då borde vi bättre kunna se riskerna för börskrasch de närmsta åren.
Tror (!) att det är realistiskt att räkna med en relativt dålig världsekonomi de närmsta 5 åren. Jämfört med de föregående 20 åren.
Min erfarenhetshorisont: jag är 67 år.
För att förekomma: ja jag vet att jag förlorar pengar pga inflationen just nu. Men befarar ännu större förluster i aktier. Men den som lever får se.
(Jag småsparar i aktier sedan några månader via Sigmastocks. Men det är ännu så länge mindre summor och på 10 års sikt.)
Jag har över 50% sen flera år placerat i räntekonton pga oro att vi står inför en nedgång. Nu har jag kommit dithän att jag starkt funderar på att gå in med 25% av räntekapitalet i aktier men sprida ut köpen på ett år.
Jag har helt enkelt kommit till min insikt att jag måste våga satsa om det ska bli riktigt bra i framtiden och jag får sluta bry mig om kortsiktiga nedgångar
Gammalt inlägg men nu har vi levt lite. 7,56% gick DNB Global Indeks S upp under halvåret som pengarna låg på sparkontot.
Återigen vinner time in the market.
Sedan något år har jag det mesta i globala indexfonder (mindre del i USA-fonder) och aktier.
Resten i räntebärande konton.
Min ursprungliga taktik med det mesta i räntebärande konton var framgångsrik till större delen. Ränteavkastningen var större än uppgången i fondvärdena. Jag bytte när utvecklingen ändrades.
Idag har jag ca 2,7 mil i fonder/aktier enligt ovan plus 830000 i räntebärande bankkonton.
(Fonderna har jag i ISK + KF.)
Jag är 69 år så enligt allmänna (?) rekommendationer borde fördelningen vara tvärtom. Men jag räknar med att leva åtminståne 10 år till så det finns tid till anpassning. Och som sagt, globala indexfonder är rätt säkra i sammanhanget.