På sociala medier får jag hela tiden upp fölk som pratat om att vi är i tjurfällan nu. En bubblas uppgång, olika faser och krasch. Det stämmer ju ganska bra in på vad som händer just nu.
Så frågan är… ska vi/jag sälja alla aktier o köpa konserver och ammunition för pengarna. (eller iaf räntefond o bankkonto med ränta).
Jag sparar i princip bara till pension om 29 år. Men kan man undvika superdupernedgången för 10, 20,50% av sina pengar vore ju det kul.
Sen vet jag att det är bättre med thaimat i market än market in tajming osv. Men det känns ju rubbat att vi är på ål tajm haj snart o hela världen står i brand.
Du får komma ihåg att samma indexvärde på börsen idag som vid toppen 2021 ska inflationsjusteras.
Ål tajm haj idag är mycket sämre realt än vad det var för över ett år sen. Även om vi inte ens är där än
Därtill kan världen brinna för gemene man medan P/E-tal justeras upp och företagen förväntas gå bra. Det finns ingen motsats i det när företagens årsvinster handlas på dubbelsiffriga multiplar!
Ibland tror jag att det är en fördel att inte läsa vad andra, tyckare eller experter, skriver utan istället bygga sin egen strategi och lita på sin egen förmåga. Andras åsikter spretar åt alla möjliga håll och man kan lätt bli yr i huvudet av mindre.
Mark Spitznagel har ett kapitel i slutet av sin bok Safe Haven som heter Amor Fati, som handlar om detta.
Man kan sätta ihop portföljer på tusentals sätt och varje portfölj har sin egen utvecklingsbana i framtiden.
Jag har valt att ha en väldigt defensiv portfölj, då måste jag acceptera att min portfölj utvecklas som en defensiv portfölj.
Jag har valt bort alla andra utvecklingsbanor utom den som min portfölj kommer få.
Min portföljs öde, Amor Fati, är att utvecklas defensivt.
Andra kan ha andra portföljer med andra öden, det är deras val. Jag gillar mitt val.
Ett led i en strategi är att antingen hitta en risknivå i sparandet som gör att man kan ta mediabruset med ro och hålla sig till investeringsplanen, eller hitta ett sätt att hantera mediabruset så att man inte gör oönskade impulsiva förändringar.
Om du säljer och börsen går upp; hur mycket ska den gå upp för att du ska köpa in dig igen? (Vill med den frågan visa vilken svår sits du riskerar hamna i.)
Lätta litet på gasen om du har belåning så du inte behöver sälja om det rasar 30%. Då känns det kanske lugnare.
Jag tror också något stort är på gång. Men vi vet ju inte hur det kommer yttra sig.
Jag tänker, ha en jämn exponering. Lite cash hemma är nog också bra. En blandning av konserver, toapapper, räntefonder, diesel och indexfonder kan vara bra.
Allt är ju inte binärt. Om börsen gått upp mer än en normal årsavkastning, om januari var den bästa januari i mannaminne och börsen är upp fyra procent på besked om höjd ränta …
Ja, då kan man ju antingen kasta sig med i lämmeltåget och köpa för allt man har, kanske rentav belåna hus och hem för att inte missa att få vara med på uppgången.
Eller så minskar man betarisken en aning, ser över portföljen och passar på att sälja av all skit man varit missnöjd med samtidigt som man tar hem lite vinst i bolag man gillar. Sen väntar man på att det lugnar sig lite och återinvesterar den där vinsten i samma bolag när de svalnat lite.
Frågan är vad allokeringen ska vara vid den alternativa portföljöljen.
Är det:
25 procent medecin
25 procent toapapper
25 procent burkmat
25 procent sprit/cigaretter
Jag tror att det är för mycket pengar i omlopp. Uppenbarligen. Så fort riksbanken sänker takten på räntan så vill vi köpa.
Jag tror inflationen kommer sänka oss in i en lång recession. Detta är första vågen av inflation. När den bromsar in så sänks räntorna. Därefter kommer andra vågen av inflation. Den är betydligt högre och svårare att stoppa. Riksbanken kommer prioritera inflationen.
När den väl tyglas så är vi i en djup recession.
Varför hamnade vi där? Jo för att vi hade negativ ränta alldeles för länge inkl. genom en epidemi.
Själv lyssnar och läser här så mycket som möjligt, sen bestämmer jag mig för det jag tycker verkar bäst för mig.
Går det åt hvete är det mitt egna fel och ingen annans, felbeslut gör man allt som oftast men för hoppningsvis tar man fler goda än dåliga beslut när det gäller risk och placeringar.
Skämt åsido, tycker inflationen är på väg ned, men arbetslösheten i USA verkar inte accelerera dramatiskt ännu utan minskar. Kanske blir en mjuklandning under 2023, men det säljer inte lösnummer/klicks.
Att gissa är inte min gren. Jag kan inte vara pricksäker om framtiden hur mycket jag än läser eller hör. Det enda som är relevant för mig är att låta börsen gå först och visa vägen. Sen försöker jag anpassa mig.
Jag tror börsen kommer gå sidledes eller ner efter q1 rapporterna. Detaljhandel, byggsektor, sällanköpsvaror kommer få det riktigt tufft. Min bedömning är ju att väldigt många kommer tappa jobben q2 vilket kommer resultera i att mindre pensions pengar hamnar på börsen samt att folk måste sälja av sina innehav för att klara dagen. Q3 och q4 kommer mest troligt bestå av en kraftig nedgång men det är ju då det skapas köptillfällen om bolagen klarar av att anpassa verksamheten.
Men tittar man på längre sikt och håller koll så har man säkert mångdubblat pengarna på 10 års sikt om man fortsätter med månadsvis sparande.
Det absolut viktigaste är ju att du håller dig till din strategie och plan för det är du och ingen annan som ska känna tryggheten i den samt kunna sova gott om natten.
Agerar du enligt någon annans plan kommer du förlora.