Jag är nybörjare i investering och “insåld” på en passiv strategi tack vara Rika Tillsammans och Ben Felix.
Nu går börsen snabbt upp och rekordstora summor flöder in.
Jag har börjad bli lite feg, rädd för att köpa på en artificiell topp. Jag lutar åt att avvakta för ett tag och låta bufferten bli lite fetare istället.
Dock har man hört ofta betonat att man ska inte försöka tajma marknaden.
Nyfiken på vad ni tänker göra?
Avsky synden, tajma inte marknaden, passivt månadsparande som vanligt?
Feg som jag, avvakta lite med ytterligare investeringar?
Hitta “tråkiga” fonder (eller till och med aktier) som inte har gått så mycket upp sen 2020, investera i dessa som är då förhoppningsvis inte lika övervärderade?
Jag har liknande funderingar. Börjat spara 5-15 tkr per månad på börsen sista året. Jag läste kom-i-gång guiden här på bloggen och blev såld på idén. Månadsspara kontinuerligt och få 7% årligen sett över tio år. Det går inte att tajma marknaden. Det låter enkelt och bra. Passar mig perfekt.
Men på senare tid kommer allt mer skriverier om förestående stor nedgång. Då blir jag fundersam. Hur är det, ska jag följa strategin som jag nyss trodde på eller sluta månadsspara i väntan på en nedgång? Dvs tajma marknaden, som alla säger inte går.
Jag har drygt 2mkr i obelånad brf+skog. 300tkr i likvida medel och 1mkr på börsen. Behöver inte pengarna förrän om ca 10 år då jag är dryga 60 och kanske vill sluta arbeta.
Hur ska man göra egentligen? Jag kommer inte sälja i alla fall. Jag har inga spekulationsaktier utan stabila bolag, indexfonder och Lysa 70/30. Jag tror jag kommer dra ned lite på månadssparandet på börsen. Kanske halvera det och samla på hög för att köpa senare?
Toppen kanske snart är nådd för denna gång, men min grundtes och förhoppning är att vi hela tiden blir mer produktiva och innovativa och därmed kan växa ekonomin. (tänk AI, bioteknik, kvantdatorer mm)
På sikt borde därför börsen fortsätta utvecklas positivt.