Mer pengar in på börsen de senaste 5 månaderna än de senaste 12 åren

Återigen inget man behöver agera på utifrån ett spekulationsperspektiv. Men den här bilden är “galen”, särskilt med tanke på att investerare ofta är sena till festen. Notera även att det bara amerikanska investerare och endast gäller fonder. Det tar inte hänsyn till alla som investerar direkt i aktier.

image

4 gillningar

Spännande! Vet man varifrån pengarna kommer? Högt sparande pga uteblivna resor och restaurangbesök känns inte som hela förklaringen.

1 gillning

Lite olika, men bland annat de amerikanska stimulans checkarna (“stimmies”)… Nedanstående graf visar hur ur perspektiv det är jämfört med historiska värden.

image

2 gillningar

I Sverige känns det väl verkligen som ett rimligt antagande med tanke på tjänstemän med fördelaktiga permissioner men hur har sådan hjälp sett ut i övriga världen?

Någon som vet om många andra länder kunnat genomföra samma stöd till befolkningen som Sverige?

Kan man tolka grafen som att stimulanspaketen faktiskt gynnat den stora massan? Dåligt påläst om den amerikanska politiken gällande detta.

1 gillning

Ja, i många analyser jag har läst så ter det sig som att stimulanspaketen gjort mer för låg- och medelinkomsttagare än mycket annat de senaste åren.

1 gillning

Skulle vara intressant att se skillnaden i fördelningen mellan “professionella” och “småsparare” mellan dessa tidsperioder.

Jag tror dessa amerikanska helikopterpengar kommer visa sig vara en riktigt dålig idé i långa loppet. Stöd till de som blivit arbetslös eller på annat sätt förlorat sin inkomst, absolut, men pengaregn över folk som redan klarar sig på egen hand leder bara till ökade tillgångspriser.

2 gillningar

Men börsen är väl ett nollsummespel - om någon köper så säljer någon annan - dvs förutom prisuppgång så har lika mycket pengar gått ut ur börsen … frågan är nog vem köper och vem säljer … eller är jag fel på det? :grimacing:

Det gällde ju bara fonder I det här fallet, men ja, jag tror det är fel.

Om jag köper en aktie för 100 kr och sedan tycker du också att det är en bra aktie, men jag vill inte sälja den till dig, så istället bjuder du 110 kr, och först då säljer jag, då har 10 kr mer gått in i börsen än tidigare. Om sedan vågen ändrar på sig och ingen längre vill ha dessa aktier utan istället vill ha pengar, och du till slut säljer aktien för 50 kr till någon så finns det nu bara 50 kr i vår lilla aktiemarknad, den har sjunkit med 60 kr. Borde det inte bli massa små versioner av det? Dvs värdeökningen kommer från prisökningen som sker mellan affärer.

Jo men kanske börsen är upp 20-30% på 5 månader så prisskillnaden påverkar men det är ju så enormt höga flöden på bara några månader att man undrar … vem köper och vem säljer

Jag vet inte, fonderna kanske inte är/var så stor del av det totala aktiekapitalet?

Ja, detta är både klurigt och kändes först viktigt att förstå. Jag googlade lite om BoA artikeln men det verkar inte finnas någon analys på vad som är bakgrunden, bara att inflödet är större på 5 mån än senaste 12 åren.

Det innebär att inflödet varit drygt 24 X högre senaste tiden än senaste decenniet om man räknar om det per typ månad.

Enda orsakerna som jag kan tänka mig är

1. Småsparare som mest är aktiva i aktiefonder drog ut pengar i Corona kraschen (dvs också sänkte snitt inflödet i 12 års perioden) och sedan gick in massivt igen senaste 5 månaderna.
    I så fall är det typ samma pengar först ut och sedan in, vilket inte känns direkt alarmerande.

2. Småsparare har gått all in senaste månaderna i aktiefonder medan andra investerare sålt av egna/direkta aktieinnehav (mest proffs).
    Det är i så fall mer alarmerande eftersom proffs drar sig ur medan småsparare går all in, vilket brukar vara tecken på en topp.

Tyvärr är det omöjligt att veta utan att se hur in/utflöden sett ut månadsvis eller årsvis mellan olika typer av investerare i aktiefonder och aktier. Så då känns denna datapunkten rätt meningslös. Den säger egentligen ingenting som jag förstår det. Den säger bara något om en del av marknaden (aktiefonder dvs mest om småsparare)

Fler tankar om det? :slight_smile:

1 gillning

Desto mer luft det är i ballongen, desto högre kommer den smälla en vacker dag.

Snart kommer vi in i de månaderna under året som går sämst rent statistiskt:

sammanställt Gold 20 year S&P 500 since 50s S&P dividends SIXRX 30 year bond last 20 years Spiltan högränta 4.5 years
jan 1.8 0.87 1.04 1.29 0.6 0.42
feb 1.1 -0.05 0.12 2.81 0.5 0.42
mar -0.8 1.05 1.22 0.45 -0.4 0.42
apr 0.4 1.33 1.5 4.05 -0.3 0.55
maj -0.6 0.19 0.36 0.71 0.3 0.55
jun -0.5 -0.08 0.09 -1.06 0.5 0.55
jul -0.1 0.94 1.11 1.9 0.7 0.31
aug 1.2 -0.22 -0.05 -0.91 2.8 0.31
sep 1 -0.62 -0.45 -0.67 0.7 0.31
okt -0.7 0.66 0.83 1.41 -0.8 -0.37
nov 0.7 1.39 1.56 2.26 0.7 -0.37
dec 0.1 1.35 1.52 1.34 0.2 -0.37
total 3.6 6.81 8.81 13.59 5.5 2.72

April har historiskt varit en av de starkaste börsmånaderna på svenska börsen, men det känns som att med en så kraftigt uppgång som vi sett nu under början av detta år så måste det nästan komma en korrektion förr eller senare. Kan ju inte beskrivas som annat än eufori på börsen just nu.

JFB!
Börsen är inget nollsummespel. Ett exempel. Om någon säljer aktier i ett bolag är det inte alls säkert att kapitalet försvinner från börsen. Säljaren kan ju välja att köpa en annan aktie.

All prissättning sker på marginalen.

Värdet på en aktie kan till och med förändras även någon försäljning inte förekommer. Exempel två. En aktie på de mindre listorna slutar dagen med en köpkurs på 100 och en säljkurs på 105. Dag två sker inga avslut, men köpkursen har gått upp två kronor till 102 kr. Du har 1000 aktier och blivit 2000 kr rikare på papperet trots att det inte skett några köp eller försäljningar.

1 gillning

Det är säkert fel att använda begreppet ”nollsummespel”. Det jag menar är att om någon köper så säljer någon annan.

Om jag säljer en aktier och köper en annan så har ju någon också sålt den andra aktien.

Jag menar bara att prisskillnaden i detta fallet är så liten att den inte kan förklara skillnaden i flöden.

Säg att börsen gått upp i värde med 30% senaste 5 månaderna. Då skulle en 30%ig ökning i flöden vara normal, allt annat lika.

Problemet nu är att flödet är 24 X gånger högre senaste 5 månaderna.

Börsens värdeökning kan alltså inte förklara den enorma skillnaden i pengaflöden. Så menar jag :slight_smile:

Därför ställer jag mig frågan - om det sannolikt är småsparare som köper aktiefonder så enormt mycket mer än tidigare - vem är det då sannolikt som säljer?

1 gillning

Det som gör att det inte blir ett nollsummespel är väl främst utdelningarna som jag ser det? Där betalar ju bolaget faktiskt ut pengar till aktieägarna. Men annars är det ju främst så att pengar bollas fram och tillbaka. I och med att det trycks nya pengar så kommer ju börsen hela tiden gå upp dock med rätt hyfsad sannolikhet. Men den stegring av värdet på börsen som vi sett hittils i år… Har det någonsin förekommit att börsen gått så här bra utan att det var en krasch innan?

1 gillning

Jo, men frågan här är varför är inflödena 24 gånger högre senaste 5 månaderna. Och om inflödena i aktiefonder är så mycket högre … vem är det då som säljer.

Prisuppgång (kanske 30% senaste 5 månaderna) och utdelningar (3-4% per år) kan inte förklara de 2400%en högre flödena … utdelningar snarare tvärt om eftersom det verkligen är pengar ur marknaden.

Det jag menar är flödena in är så sjukt mycket högre än prisuppgång/utdelningar … så är frågan vem som säljer på andra sidan av dessa aktiefonder, och varför? Är det proffs investerare som säljer aktier (till småsparares aktiefonder) så är det en varningssignal.

Alternativt så är det helt enkelt ett märkligt cherry picked mätetal där man försökt hitta en lång period med totalt låga inflöden mot en annan cherry picked period med höga inflöden. I så fall betyder den datapunkten som BoA rapporterade inte ett schmack :slight_smile:

Eftersom vi inte har alla data på hur flödena ser ut så vet vi inte. Så höga flöden kan betyda att proffs är på väg ur marknaden, med det kan också vara cherry picked data om du förstår vad jag menar?

Köp beteendet är ju sannerligen annorlunda. Men är säljbeteendet verkligen så intressant? Jag håller till exempel på och ombalanserar och har därmed sålt av lite svenska fonder eftersom Sverige gått upp så mycket senaste tiden. Varför skulle folk sluta sälja bara för att kurserna stiger? Jag hänger inte med i ditt resonemang, det är ju uppenbarligen väldigt lite aktier som säljs jämfört med det som köps så i mina ögon borde det rimligtvis vara intressantare villka som köper?

1 gillning