Börsen verkar krascha nu

Jaaa. som rubriken lyder, börsen verkar ha surna till ordentligt nu och jag tänkt denna tråd kan vara en antagligen en klagotråd eller en möjligheternas väg :joy::+1:

Det går som vanligt vill säga… käpprätt åt helv…

3 gillningar

Krampådej det blir ingen resa för Tarja, saat vit hom gubbe.

Jag tror te plir pra igen. Hopas mvh Leifi Plomerus, Mustalainen MC

5 gillningar

Globala indexfonder känns nog som värsta stället just nu att ha sina pengar investerat i.. inte för att trigga eller nåt men USA är övervärderat och presidenten är ett päron..

3 gillningar

Globala indexfonder kan inte vara sämsta stället. De kommer alltid vara det genomsnittliga stället, oavsett uppgångar och nergångar.

6 gillningar

Ja det ser ju verkligen hemskt ut :grimacing:

24 gillningar

Varför då? Vi är minus cirka 4% sen nyår. Är å andra sidan såklart trist om man har bil och oljekriser börjar påverka livsmedelspriser och global logistik.

Men ingen som är på börsen bör behöva pengarna i närtid och högst troligt lär även denna kris lösa sig över tid.

Sen behöver vi också invänta AI kraschen som tydligen ska komma i år…

3 gillningar

Kan du inte delge din strategi för oss. The suspense is killing me.

5 gillningar

Det har väl visat sig vara tvärtom? USA är ju självförsörjande på olja. Europa och i ännu högre grad Asien är beroende av olja från Mellanöstern.

Det är väl dessutom bara en tidsfråga till Trump deklarerar att amerikansk olja inte får exporteras utanför USA. Då blir det nog lite tråkigt för ex-USA-börser.

Målar väl kanske fan på väggen nu, men jag är lite sur över att jag själv viktat om ordentligt från USA till resten av världen det senaste året. Så min portfölj har tagit ordentligt med stryk jämfört med om jag legat i SP500.

1 gillning

Jag gjorde tvärtom och återigen visade det sig lönsamt att gå emot alla “experter”.

Bra jobbat! Håller med om att experterna ofta har helt fel. Men vi får se på sikt. P/E-talen i USA är ju tyvärr extremt höga men annars är det ju världens bästa företags- och innovationsklimat. Och framtidens AI-vinnare kommer väl inte direkt vara europeiska bolag om man säger så.

Svårt att sia om framtiden, men från och med nu blir det nog globala indexfonder för min del. Det enda problemet med USA är ju de höga värderingarna. Men när det stormar i världen visar det sig att gammal ändå fortfarande är äldst.

1 gillning

Gjorde samma och köpt mycket Sverige och Nordnet Finland. Det var inte bra.

1 gillning

Helt klart finns det höga förväntningar och det är svårt att spå framtiden, innan den har inträffat. :wink:

Förväntningarna kan både över och underträffas, AI är en viktig del här men det finns även andra områden.

Ett av mina bundna sparkonton på 200 000 kr gick ut nu i helgen så kan köpa indexfonder för dom. Vad tror ni är klokast? Köpa indexfonder eller binda upp dom på ett sparkonto igen?

Har Sverige Plus Alla bolag 55% och Länsförsäkringar Global Index 45% sedan tidigare.

Sparhorisont 6-10 år beroende på hur börsen utvecklar sig.

Det lär bli köpläge på börsen snart. Skulle inte binda upp pengarna på ett sparkonto eller i räntor.

Har man kontanter så gäller det att spana in köplägen på börsen nu. Om oljepriset dubblas lär det bli rea på till exempel flygbolag. Men den här oljechocken kommer ju inte vara för evigt. Om ett par år (förmodligen långt innan) kommer allt vara tillbaka till det normala, eller förmodligen bättre med ett neutraliserat Iran. Och då är flygbolagen uppe på rekordnivåer igen.

Edit: Har själv kanske 900k USD i räntor och cash nu. Tänker vänta en månad eller så och sedan börja pumpa in en miljon per månad på börsen. Iofs ändrar jag mig kanske imorgon precis som presidenten men just nu är det min tanke.

Fredagens stora fall har väl inte slagit igenom än utan kommer i uppdateringarna på måndag?

2 gillningar

Jag tror inte att jag kommer köpa något annat än Sverige Plus Alla bolag och/eller Länsförsäkringar Global index.

1 gillning

Gissar ju att det kommer en kraftig uppgång när Trump tröttnar på detta. . sen vänder det ner igen när alla inser att det finns fler problem i världen-

Sen om det skall ner 10% 20% eller mer innan det kan man bara gissa om.
Tror vi går mot en kass vecka till

1 gillning

Bra där. Sverige känns som en väldigt liten marknad dock. Men globalt index är nog inte fel. Funderar också på det. Kanske börjar gå in om en månad och pytsa in månatligt över 9 månader eller så.

Edit: men kanske en liten insättning i något flygbolag eller liknande som tar stryk nu. I lekhinken då. Känns som att marknaden ofta överreagerar i sådana här situationer.