Dags att sälja av fonder med USA-aktier?

Med tanke på hur mycket Nasdaq-börsen (tekniktung) i USA har ökat på senare tid, och år, finns det många tecken, signaler och tal som talar för att vi är i en börsbubbla i likhet IT-bubblan som kommer spricka. Det är helt orimligt att den positiva utvecklingen fortsätter, även om uppgången kan fortsätta ett tag till i år. Sen kommer kraschen. Frågan är när man ska börja sälja av USA-aktier, t ex LF indexnära som innehåller över 70% USA-aktier.

8 gillningar

För min del, så kommer jag börja fasa ut om cirka 15 år, så 10 år innan min pension. Det är till pension som jag behöver pengarna.

Kommer USA stå för 65-70% i en globalfond då? Ingen vet!

Sen är de stora USA bolagen stora internationella bolag. Visst kan de konka, men det kan alla företag.

Vad planerar du att byta till?

4 gillningar

Varför är det orimligt? Har du kollat hur mycket $$$ som stora amerikanska techbolag tjänar?

3 gillningar

Under IT-bubblan handlade det om företag som skulle tjäna pengar i framtiden (e-handel 20 år för tidigt).

Nu handlar det om företag som tjänar massiva pengar här och nu. Företag som dessutom har tillväxt tillföljd av megatrender, som flytt av data till cloud.

1 gillning

Funderar på att sälja av mina Globala index-fonder inom några månader, sätta pengarna på sparkonto, och återinvestera dem igen när bubblan spruckit.

8 gillningar

Du gillar inte att vara exponerad mot 80-90% av världens bästa bolag? Att investera känslomässigt är inget att rekommendera.

8 gillningar

Men, vad gör du om bubblan spricker imorgon? Eller om 5 år?

1 gillning

Men många av dessa företag lever ganska farligt om Trump får fortsätta härja fritt. Vad gäller just cloudtjänster har det ju redan framkommit hur sårbart ett land kan vara (typ Danmark) om det skulle slå slint ännu mer för honom. Det lär bli många förändringar av allokeringen av tjänster de närmaste åren vilket kommer påverka techföretagen!

Och Tesla har väl redan fått erfara vad dessa stollerier kan innebära?

1 gillning

Jag glömde fråga.

Hur lång sparhorisont har du?
Hur länge har du investerat i fonder?
Har du lyssnat på RT podden?
Vad sparar du till?

Dels så är det bra att bara vara med pengar på börsen som man inte behöver inom 10 år.

Man kan välja att gå på känsla eller satsa på vad som haft bäst odds historiskt. Att köpa hela höstacken, månadsspara även vid dippar och sen sitta kvar i sina investeringar har historiskt gett bäst avkastning på längre sikt.

Rikatillsammans pod har flera bra avsnitt på ämnet som går in i det närmare.

Sen innebär alla investeringar en risk, så ha bara pengar på börsen du har råd att förlora.

2 gillningar

Jasså, hur?
Jag kan inte se något som helst scenario där Magnificent 7 “lever farligt” för att Trump fortsätter.

Bilföretag har det inte lätt. Men vad menar du att Tesla har fått erfara? Tesla går bättre än alla andra bilföretag, både sett på 1 mån, 1 år, och 5 år.

Trump gör nu mycket bra. Så att satsa på globala fonder, som innehåller mycket av de största Amerikanska företagen, är det jag tror på.
Även andra marknader kan vara intressanta, tex tillväxtmarknader.
Europa är ett basket case. Vi håller på att begå självmord.

8 gillningar

Skadan för t.ex cloudtjänster är redan skedd men resultatet släpar naturligtvis efter. Väckarklockan vad gäller riskerna har precis ringt och det kommer att ta tid byta ut nuvarande tjänster mot mer regionala eller nationella motsvarande tjänster.

Vad gäller Tesla är varumärket kraftigt skadat utanför USA och ligger pyrt till kvalitetsmässigt. Plus att marknaden kommer att svämma över av kinabilar i länder som inte är drabbade av Trumpens oberäkneliga tulldebacel.

Tesla har haft betydande problem med att klara bilbesiktningen i Sverige och flera andra europeiska länder. Enligt statistik från 2024, sammanställd av tjänstebilskonsulten Ynnor, blev 19 % av Teslabilarna underkända vid besiktning i Sverige. Särskilt Tesla Model X utmärker sig negativt med en underkännandefrekvens på över 24 %

Wait and see…

Börskrascher kommer med jämna mellanrum. Problemet är att ingen vet när. Det går alltså inte att riktigt göra nåt åt det förutom att stå utanför marknaden helt såklart. Det kan bli många dyra år…

Vilka tecken och signaler menar du tyder på en snar krasch? Att börsen står på ATH är fullt normalt, och betyder inte att den måste vända neråt snart. Tvärtom, en stadigt växande värdering är ungefär vad man kan förvänta sig.

1 gillning

Krashen kommer kanske om flera år, svårt att veta. Om du inte har förtroende för USA är ett alternativ att byta till en Europa Indexfond. Mindre fallhöjd där kanske?

Jag har nog inte sett ett enda inlägg, någonsin av dig, där du är neutral om amerikansk politik.

Jag har inget emot att du är absurt anti-Trump. Men det blir problematiskt när du pga det rekommenderar andra att sälja av USA.

Bättre att rekommendera indexvikt, så typ 90% globalfond och 10% tillväxtmarknader.

Varför ska du sitta med pengar på sparkonto som mer eller mindre garanterat tappar köpkraft efter inflation?

Om du är så säker på att det kommer gå ner, varför inte ta en kort position med derivat eller någon produkt som ökar vid marknadsnergång?

1 gillning

Att sälja av och placera i obligationsfonder tills du känner för att gå in i aktiemarknaden igen kan ju vara ett alternativ.

1 gillning

Trump är mycket snack och drama, men i det stora hela så gör det varken till eller från. Man kunde ju önska att han faktiskt kunde skära lite i den federala staten, men det blir nog inget med det heller i slutändan. USA är fortfarande starkt, men kommer nog inte ensamt vara en global ekonomiskt supermakt på lång sikt.

Jodå, har framfört positiva, neutrala och negativa åsikter men det har varit väldigt svårt att hitta några positivt saker den senaste tiden…

Har vad jag kan minnas inte rekommenderat varken köp eller sälj utan mest framfört min åsikt om risker och hur jag ser på dessa i olika situationer. Samt att resultatet inte alltid märks direkt vilket jag då tolkar som en risk redan idag.

Har alltid rekomenderat och haft index (främst globalt) på lite längre sikt. Men att jag inte själv alltid investerat 100% på börsen eftersom risken finns att det även kan gå åt andra hållet om man ser det på lite kortare sikt, typ <10-15 år. Har f.n 90% av min nuvarande aktieportfölj i global och svensk indexfond och resten i enskilda aktier. Men större delen av totalsparandet i räntor (bank/fonder) och en mindre del i guld/silver beroende på att jag har nära till pensionen och inte vill eller behöver ta mer risk än nödvändigt.

Otroligt stor risk att ha pengar på sparkonto, historiskt är alternativkostnaden enorm och inflationen sänker ju pengarnas värde.