Antar att du inte svarade mig eftersom du inte känner till belopp, våra planer eller vår tidshorisont. Utan dessa parametrar kan man aldrig bedöma någon annans risk i det här fallet.
Man ska ju inte försöka tajma marknaden. Men helt klart står USAs ekonomi inför stora problem och dessutom har vi sett en rekordsnabb återhämtning. Egentligen skulle jag nog själv vilja sälja nu, för jag tror det kommer vara ganska mycket billigare att köpa global index inom några månader från nuvarande nivå…
Men det är ju bara en gissning baserad på känsla.
Hmm. Alltså jag förstår helt vad du menar men otroligt stor risk är väl att ta i?
Men får man t ex 2% ränta och behöver dessutom skatta på avkastningen, samtidigt som inflation ligger på 3%, så förlorar man ju pengar, men det är ju något man vet om.
Den enda risken är väl att man har pengarna i en valuta, men historiskt har SEK varit stabil och är väl inte heller jättestor risk om man ska använda pengarna i Sverige.
Risken att någon oberäknelig person med mycket makt inte tycker om att andra inte tycker som han..
T.ex
Om amerikanerna på måndag morgon klockan åtta bestämmer sig för att stänga ner de amerikanska molntjänsterna, då har Danmark stannat av klockan nio, säger han till TV2.
Danmark uppges vara “enormt beroende” av molntjänster från framför allt Microsoft och Apple.
Det som händer i USA nu saknar motstycke i den moderna historien. Det är så mycket galenskaper att svensk media bara hinner rapportera om en bråkdel. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Vi befinner oss i en unik tid. Vi ska nog akta oss för att dra slutsatser. Men det är ovanligt olustigt att sitta still i båten. Det handlar inte om Lehman Brothers, det handlar om hela landets ledning.
Var aldrig på börsen med mer pengar än du är beredd att förlora i sin helhet. Av den anledningen har jag en 70/30 portfölj. Om skiten träffar fläkten så har jag mina 30 % intakta. Det funkar för mig.
De 70 % investerade i aktier är exponerade med full aktierisk bla stor del globalt index dvs mag7.
Jag tror att TS har för stort risktagande, därav tankar på bubbla, hoppa ur och vänta på ”kraschen”. Förstå att den kan komma i morgon eller om 3 år eller aldrig. INGEN vet.
Jag har för längesen i samband med finanskrisen 2008 försökt tajma marknaden och ligga i räntor men det gick åt skogen. Man kommer aldrig in i marknaden igen pga att man missar botten. Botten ser du bara i backspegeln och långt efteråt, vi pratar år.
Det olustiga är att spridningen inte känns tillräckligt stor i en global indexfond just nu. Hög andel USA och tech. När världen till slut lackar ur och ger tillbaka mot Trump, vad händer då?