Funderar på om det är dags att försöka omfördela och sälja av aktiefonder nu när börsen står som högst. Börjar få kalla fötter när de stora som Buffet och Gardell börjar sälja av framförallt USA om jag förstått rätt.
Vad brukar gå bra, hålla värdet vid börskrascher? Funderade på att köpa svenska småbolag, men kronan brukar ju rasa när det blir oroligt.
Hur tänker ni andra? Är det sitt still i båten som gäller?
Många ser krascher på väg lite hela tiden. Jag verkar vara en av dem. Hade alternativet “stimulansåtgärder” inte funnits så hade allt varit enklare. Aktiemarknaden (eller indexfonder vilket är mantrat här) ger ju viss säkerhet som bankkonto inte ger i det fallet.
Gör den? Kanske, men det vet vi först efter en eventuell krasch eller sättning.
Vill du agera så gör det. Men missar du botten/toppen med någon vecka kan allt potentiellt vara förgäves.
Jag ligger kvar, men har haft home bias sedan hösten 2023 och överväger att vid nästa kvartalsuttag vittja de USA-index jag har. Men det är två månader bort, så vi får se vad som händer med orange gubbar, heilande astronauter och diverse inkompetenta kompisministrar under tiden.
Guld har ju annars varit en klassisk säkerhet när man tror det kommer krascha. Guld brukar följa inflationen vilket pengar på bankkonto inte gör. Nu verkar dock många tycka om guld så priset är historiskt högt. Kan tänka sig att det stannar högt eller fortsätter uppåt. Om det blir mer upplevd stabilitet kan man dock tänka sig att guldpriset går ner.
Jag jobbar ner min portföljbelåning just nu men stannar nog vid 100% exponering tror inte jag kommer börja bygga kassa. Lite intresserad av en allväders del är man jue ändå.
Min bror sålde av allt. Med mina mått en bauta! portfölj med mest svenska aktier. en bit in i corona:an. Han berättade för mig i detalj hur han kände timme för timme den dagen när den ena nyheten efter den andra kom. Efter 12 timmars funderande sålde han allt med motiveringen nu går det åt helvete.
Problemet sen var bara att han trodde det skulle gå ner mer medans det ganska snabbt vände och han kom med flax in på markanden igen på ca plus minus noll. Hade han väntat en vecka till hade det blivit kostsamt. några tusenlappar i cortage blev det nog i alla fall och en massa arbete.
Har själv försökt hobby trade:a lite i aktier. Det har inte varit speciellt lönsamt för mig. Kan gå bra några månader på raken för att sen vända o gå dåligt etc För mycket okända faktorer som påverkar tror jag men det är gansla kul. Eventuellt kan det vara en dyr hobby. Vet inte än…
Hur ser din track record ut? Har du framgångsrikt gjort detta tidigare?
Att börsen ständigt gör nya ATH är helt normalt. Kolla historiken senaste 150 åren. Inte lönt att försöka optimera, normalfallet är att det blir fel.
När hade du tänkt gå in igen?
Att Gardell går ut i media och säger att han säljer säger ju ingenting om hur mycket han sålt av. För det andra brukar experterna generellt ha fel 9 av 10 gånger och för det tredje är Gardell en riskkapitalist som har helt andra anledningar att köpa och sälj än du och jag som småsparare har.
Jag säger varken till eller från här. Men vilket beslut du än tar kan det vara värt att betänka att du inte behöver gör antingen eller. Det är inte ett binärt val, du behöver inte ha 100% eller inga aktier. Det går att flytande skala av lite risk i portföljen för att det ska kännas bra vad som ån händer.
Det bör kännas ok i alla utfall… såväl ned, som upp eller sidledes.
Gardell hade onekligen tydliga åsikter i senaste Ekonomibyrån. Men, det har han å andra sidan alltid…
Vaknar du kallsvettig på nätterna så kanske du har fel riskprofil i din portfölj. Men, om du säljer allt och lägger pengarna i madrassen - kan du i framtiden blinka bort den missade värdeökningen om börsen fortsätter utvecklas positivt?
Låter portföljen puttra på men bygger lite mer krigskassa sen några månader om dippen kommer. Lite äta kakan och behålla den. Mest mental bokföring kanske. Är man redan i mål med sitt portföljvärde hade nog jag sålt av en 40-50% vid dessa p/e nivåer.
Att gå i/ur placeringar enbart på att nu känns det jobbigt/bra brukar inte bli bra. Att hitta den placering som för stunden går bäst och tajma att byta till nästa bästa, det är i stort omöjligt.
Jag är en person som ofta tror att allt ska skita sig, men ofta har jag fel och då är bra om jag inte gjort dåliga köp/försäljningar i onödan.
Är man en räddhågsen typ som mig är bättre att försöka sätta ihop en portfölj som sällan går back och då inte så mycket, än att maximera sina vinster.
Så Harry Browns Permanent Portfölj med låg fallhöjd är då hygglig, med 25% Guld (ex 4GLD), 25% Lång ränta (ex Captor Iris), 25% kort ränta (ex Simplicity Likviditet) och 25% globalfond (ex DNB Global Index)
På forumet finns även en tråd om allvädersportföljer, där de första sidorna kan var värdefulla, för dessa portföljer har lägre fallhöjd. Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen