Hur resonerar ni kring globalfonder?

Hej!

Har en lite blandad portfölj som håller sig till 60% på globalfonder och resten i sverige på olika sätt.

Men globalfonder är uppenbarligen ganska USA-tunga inom tech. Och många pratar om stora stora bubblor etc.

Hur känner ni inför framtiden? Tycker ni det är för stor tyngd på USA med tanke på de utspel som sker just nu? Sitter ni lugnt i båten och fortsätter investera med långsiktig målsättning om att allt ändå brukar bli bra över lång tidshorisont? Sälja allt och poppa popcorn?

Jag vet att det har diskuterats i lite olika trådar med olika utgångspunkt, ville nog bara specificera det lite.

Personligen är jag lite kluven. Har nyligen rebalanserat mot mer global tyngd än tidigare, men är inte helt övertygad för stunden :slight_smile: .

2 gillningar

Vad vill du göra mer specifikt än de trådarna, och hur?

1 gillning

Jag vill inte göra något specifikt. Jag bara undrade hur ni ser på dagens situation med tanke på globalfonder som det ofta pratas väldigt varmt om, samtidigt som de är tech-tunga (USA) och det politiska läget som vi för tillfället har.

1 gillning

Sålt för längesedan pga värderingen.

Fortsätter hålla och köper, har buffert vid sidan om.

Räknar med minst 2-3 krascher innan min pension om 25 år. Så inget i dagens läge kommer med något oväntat.

Så jag har automatiserat det mesta av mitt sparande och sen pysslar jag med roliga saker. Så livet inte bara blir oro och stirra på grafer.

Men vi är alla olika, så utgå från dig själv och vad som får dig att må bra.

4 gillningar

Investerar långsiktigt så fortsätter enligt tidigare plan att investera över hela världen enligt marknadsvikt.

3 gillningar

Investerar ungefär som dig. Kör lysa och andra portföljer begränsar jag globalfonden till 60 - 70%. Resten sverige, emerging market och kanske nån annan rolig fond. :slightly_smiling_face: fördelningen USA brukar bli 45 - 50 %. USA behöver inte vara dåligt men jag vill inte ha bara nån ESG globalfond med 75% USA och MAG7.

Edit: köpt lite försvarsindustri och kärnkraft/uran ETF:er då dessa exkluderas i så gott som alla fonder.

4 gillningar

Jag helt saknar buffert (lever och investerar från lön till lön) och har behövt skära ner på investeringarna ungefär 75% då vi beslutat att totalrenovera gästtoaletten här hemma. Nu behöver jag bygga upp ett lättillgängligt “tryggt” kapital snabbt för att inte behöva sälja av positioner i fonder eller aktier.

Så just nu investerar jag väldigt lite i globalfonder men inte pga USA/tech/värderingsskräck utan för att jag behöver pengar på kontot.

Om bubblan spricker med de magnificent 7. Microsoft, apple, amazon osv. Vad kommer gå bra istället. Vad i tex Europa, inom samma sektor som tex Microsoft kommer gå upp när de går ner.

Mest troligen om de går ner, så går det mesta ner. Är bara till och rida ut nedgången denna gången också

2 gillningar

Fortsätter.Köpa.Globalfonder.Punkt.

6 gillningar

Ja. Tio tecken…

2 gillningar

Lite off topic nu. Men är för första gången i en situation att jag inte har råd att månadsspara.

Är sitta still i båten samma råd då. Har ingen erfarenhet av att ej månadsspara :joy:

Äger inte nåt usa tungt just nu. Blir recession tror jag och usa går i botten. Det gör väl dessvärre annat också. Försöker äga mycket defensivt o en del guld nu.

Marknadsvikt.

Indexfonder.

Global, globala småbolag, globala tillväxtmarknader, globala investmentbolag, samt krydda USA Index.

Kommer fortsätta enligt plan. Horisont 15-20 år minst.

1 gillning

Länkar till en intressant intervju med VD:n för Cevian, ett framgångsrikt investmentbolag:

Att höra hur han resonerar tycker jag är lärorikt.

2 gillningar

Låter klokt att “sitta still i båten” men är land hyfsat nära och du är simkunnig är det väl bara o hoppa i o simma. Det är obehagligt förstås ,därför som många sitter kvar.

Ja det tycker jag. Bara för att du inte kan fortsätta spara just nu så behöver du ju inte ändra något med det som redan är investerat.

1 gillning

Svårslaget över tid :muscle:

Tror många tittar på historiken på för kort horisont. Bättre att zooma ut och titta på grafer på 10 år eller så :slight_smile: Då brukar det oftast se bra ut för de flesta indexfonder

5 gillningar

Mina globalfonder investerar inte i högt värderade bolag

Storebrand Global Low volatility
Handelsbanken Global Högutdelande
Storebrand Global Value

Så jag sitter still i båten. Värdebolag blir aldrig högt värderade

2 gillningar

Alla har som bekant en plan tills de blir slagna i ansiktet… Om forskningen slutar rekommendera breda indexfonder kommer jag byta strategi, annars inte. Och har jag förstått mekaniken bakom indexfonder rätt ska fonden viktas om i ett scenario där tex Europa går bra och USA går dåligt.

4 gillningar