Ska man behålla enskilda aktier, Indexfonder eller kanske satsa på merpart räntor och vanligt sparande med insättningsgaranti?
Allt går alltid upp och ner.
Har du jobb, försäkringar och en rimlig buffert för livet så är det bara att köra på som vanligt.
Ingen ändring mao
Har din sparstrategi eller sparhorisont ändrats?
Strunta i allt brus på börsen och världen, och fortsätt investera brett, globalt och billigt om det är ett långsiktigt sparande, är min rekommendation.
Jag har nyligen köpt Spiltan Realinvest och Storebrand Global Low Volatility som en Hedge mot Trumps bipolära beteende.
Det låter som att du är rädd att dina investerade pengar på börsen ska minska i värde.
Om du tog rätt beslut utifrån din risktolerans/riskaptit när du började - och allt annat är lika - fortsätt då på samma sätt även nu.
Om du nu kommer på att du inte längre vill riskera alla fina pengar du har investerade på börsen, då kanske det är läge att sälja av alla innehav och lämna börsen och säga tack för den här stunden.
Givetvis finns också utrymme mellan dessa två alternativ… men det brukar oftast leda till sämre tillväxt på dina investeringar. Helt enkelt för att du reagerar och då tenderar besluten att kosta.
Om du istället suttit här och startat en diskussionstråd med ämnesraden Hur tänker ni i vår “nya” ganska stabila världsekonomi?" hur hade du då känt inför dina investeringar?
Lycka till med dina finansiella beslut, ta inte det här som finansiell rådgivning.
Jag har haft en bubbelkänsla senaste halvåret eftersom det gått bra länge på börsen också, det vore helt rimligt med en liten korrektion. En av mina målsparande(ISK-konto) som jag avser realisera inom 1-5år har jag sålt av alla fonder och bytt till tråkiga/lågrisk räntefonder för att realisera vinst och justera ner risken.
Annars ingen förändring i långsiktiga portföljerna
Samma fråga i Januari 2020 med börsen på all time high.
Vad hade du gjort om du vetat om pandemin, invasionen av Ukraina, inflationen, energikrisen och ett amerikanskt val med en av kandidaterna som lämnar i mitten osv…
Att globalieringen och rättssamhällen håller på och dö och att billiga globala indexfonder är betydligt högre risk nu än de varit sista 20-åren då protektionism kan komma att konfiskera andelar av vårt globala sparande och bristen på rättsskydd för utländska investerare kommer drabba småsparare först till fördel för de rikare.
Det finns ingen som helst naturlag att våra indirekta äganden i USA-bolag som utgör 50+% av våra innehav kan säljas av och pengarna återföras till våra svenska konton. Det garanteras bara av amerikanska intitutioner som är på randen att de inte längre kan fungera och endast fungera för de mest bemedlade av aktieägare.
Är på riktigt rätt orolig.
Börsen den går upp och ner doda, doda.
Jag skall aldrig köpa mer, hej doda dej.
Hej doda dej, hej doda dej.
Jag skall aldrig köpa mer, hej doda dej.
Men detta det var inte sant doda, doda.
I morgon gör jag likadant, hej doda dej.
Hej doda dej, hej doda dej.
I morgon gör jag likadant, hej doda dej.
Aktier är ett jävla skit, doda doda.
Jag skall aldrig mer ha det, hej doda dej.
Hej doda dej, hej doda dej
Jag skall aldrig mer ha det,
hej doda dej.
Men detta var ju inte sant duda, duda
I morgon stiger marknaden hej duda dej
Världen den står upp-och-ner, doda, doda
Jag vill aldrig se den mer, hej doda dej.
Skål!
Originalmelodi:
Läser @CarlJohan s ord och månadssparar som vanligt;
"Antag att någon kunde ge dig följande magiska information för exakt 5 år sedan:
Marknaden har nu gått uppåt i närmare 10 år. Om några månader kommer en årslång pandemi sprida sig över världen där många länder stängs ner helt och logistikkedjor kollapsar. Därefter kommer Ryssland invadera ett grannland och med detta kommer massiva sanktioner införas och energiförsörjningen i europa prövas och extrema elpriser kommer att ses över hela kontinenten. Senare kommer Israel-Palestina-konflikten blossa upp igen och leda till krig och elände och inblandning av Iran. Baserat på denna information ger jag dig möjligheten att helt lämna den globala aktiemarknaden idag och placera allt kapital i ett fasträntekonto med 1% (det är ju bra för vi har ju inte sett någon inflation på väldigt länge) i 5 år.
Du skulle alltså ha full information om vad som händer, och om du agerat på det i linje med dina tankar nu gjort ett katastrofalt beslut (baserat på utgången)."
Jag ändrar inte min portfölj eller månadssparande pga av vad som sker på börsen. Just keep buying.
Det är den melodin på snapsvisan. Så det är ursprunget.
Tack, du fick mig att tänka efter och ja, delar av investeringarna (läs enskilda aktier) är jag kanske inte helt nöjd/trygg med utifrån riskperspektivet så ja, kanske sälja dom. Övrigt om att sitta i båten, just keep buying håller jag helt med om vad gäller (bredare) indexfonder.
Siktar på pension om ca 10 år så ja, vill inte ha en alltför stor dipp nu.
Tack för alla svar! Intressant!
Det är inget nytt att börsen är volatil. Det har den alltid varit. Bättre att lära sig leva med det än att försöka motarbeta det
Om man är orolig för ökad volatilitet, så kan man alltid sätta sig i en uttagsportfölj, alltså den man ska ha i uttagsfas i 30 år (4% regeln).
Det kan man ju även göra ifall man har 30 år kvar tills pengarna ska användas.
Nåt sånt här: 30% global index Large Cap. 25% U.S.A. (eller global) index Small Cap, 15% guld (backat av fysiskt guld helst som lagras i ett stabilt land), 25% obligationer (räntefond “mix” t.ex.), 5% kontanter (icke bundet högräntekonto). Den portföljen har ett väldigt bra track record på allt tillgängligt historiskt data (från S&P 500 etc, U.S.A.) med komplett back testing. Faktiskt märkbart högre än 4%, med 95% konfidens att inte ta slut över 30 år.
Håll sen detta bara med ombalansering 2 ggr/år, vid Jul och Midsommar
Varför förhållandet 6:5 för global index och globalt small cap? Riktigt så stor tro ska man nog inte ha på de mindre bolagen som utgör c:a 12-15% av världsindex, tänker jag iaf.
Som sagt: det där är redan back testat (av andra, man behöver inte göra det själv).
Du kan lika bra ta 27.5% av vardera Large och Small Cap. Det flyttar inte nålen statistiskt signifikant. Alltså höjer inte %-uttaget i regeln nämnvärt.
Varför ska man ha både Small och Large Cap? För att det finns en “växeldrag-effekt” historiskt. Exakt varför det är så, är en längre diskussion som inte ryms här. Sök på det, bara. Poängen med en uttagsportfölj är att den optimerar “rik, pank eller död” simuleringen för dig. Då gäller det att mitigera “Sequence of Returns” risk.
Går off topic nu men bara måste visa detta.
Detta är ett rätt allvarligt ämne. Men pga satir på snapsvisor. Och ett skämt om visan. Valde Google att vissa detta ämnet som på bilden
Jag valde att sälja av allt då jag tror på en rejäl korrektion alt börskrasch inom kommande året.
Kommer sitta på avbytarbänken hela 2025, smart eller dumt återstår att se. Huvudsaken är att jag kommer kunna sova gott om natten och inte få panik varje gång jag läser vad Trump har hittat på.
Kommer du köpa in dig igen 2026 fast Trump då har 3 år kvar på sin presidentperiod ?