Nu när den svenska kronan är en av de snabbast växande valutorna i världen, är det någon som har valt att investera i den? Har ni justerat er strategi utifrån den senaste utvecklingen?
Just nu har den svenska kronan stärks så pass mycket att 1 USD ligger under 10 SEK. Hur påverkar detta era beslut kring investeringar och valutahantering?
Personligen har jag valt att rikta alla nya investeringar främst mot EU, med särskilt fokus på Sverige. Mitt val där är Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Valutan spelar ingen roll på lång sikt. Visst är ditt nominella värde lägre i SEK, men samtidigt så kommer du få mer för dina SEK när du handlar varor från utlandet. En grej är att du motar bort importerad inflation när SEK stärks.
Ja precis. Svenska aktier eller amerikanska aktier är same same när valutakurserna ändras.
Exportberoende bolag på Svenska börsen som får betalt i USD drabbas negativt av svag dollar och Amerikansk Tech med kostnader mest i USD men spridda inkomster gör det omvända, de tjänar på svag dollar.
Handelsvalutan är inte samma som valutaexponeringen för aktier.
Nej, men jag flyttade hem en större del redan hösten 2023 eftersom jag tror mer på Sverige och Europa en den uppblåsta ballong som är USA (och därmed även stor del av globalfonderna).
Jag önskar såklart att jag flyttat hem ännu mer, men det var inte för valutans skull utan för att jag tror på svenska företag.
Sedan är det klart - en del av det jag handlar online prissätts i euro och dollar och är dessutom begagnade saker, så det påverkar ju vad jag får för mina pengar så det tackar jag ju inte nej till heller.
Just det, jag tömde också mitt Paypalkonto häromdagen. Det är småpengar, men jag har pengarna i euro där och ska de inte användas kan de dock få bli kronor istället.
Har växlat lite SEK till Euro och satt in på mitt Spanska konto, har ju ett hus där nere så det känns bra att känna växla in SEK billigare än jag kunnat sedan 2021.
Pengarna jag satte in 2021 räckte till förra våren (Växelkurs 10.20 SEK/EURO då)
Har sålt av det mesta av mina globalfonder redan förra året, utom på Premiepension, där man väl får anse att AP7 är en globalfond.
OM börserna USA och kanada störtdyker kan det bli riktigt intressant att köpa aktier eller fonder där med en stark krona på en börs i fritt fall.
100% home bias i allt aktierelaterat sedan någon vecka sedan. Det har i.o.f.s. föga med den stärkta valutan att göra, men en stark krona känns naturligtvis som en bonus just nu.
Det valet jag gjort på senate tid är hedge:a mig mot valutarisker genom att handla etf:er med svenska kronan. Tanken är främst att jag handlar mest i sek privat, men även att dollar/euro varit hög.
Enligt DI skriver Handelsbanken i sitt marknadsbrev att SEK:s stärkning mot dollarn beror på att svenskar sålt fonder och aktier med amerikanska innehav.
Det låter ganska logiskt.
Borde inte detta betyda att så fort svenskarna som vill bojkotta USA har skiftat klart, som kommer SEK ganska snabbt tappa mot USD igen ?
Eftersom kronan de facto inte kan gå upp i värde så länge som Sverige har en lägre ränta än andra länder förnekar jag verkligenheten och påstår i stället att kronan faktiskt sjunker i värde.
(Ok jag kanske raljerar lite, men tidigare diskussioner kring kronans värde respektive styrräntan har fått mig att slita mitt hår. Det är skönt att äntligen få svart på vitt att jag haft rätt!)
Glöm inte att diversifiering är den endast gratis lunch
Så klart. SEK är en cyklisk valuta. Det går upp och ned hela tiden beroende av situationer. Om man investerar i långsiktigt valutaeffekterna spelar inte så stor roll.