Titta över 5 år. Dollar och Euro är fortfarande svindyr.
Jo, dollarn kan nog sjunka ännu mer, på 80-talet låg den på drygt 5 kr, då satt jag i ledningsgruppen för Assi Kraftlinerfabriken i Piteå och det var kris eftersom allt papper säljs i Dollar.
Det resulterade då i personalminskning, sänkta virkespriser och något år med förluster.
Det är nog också en uttalad strategi hus Trump att sänka dollarkursen.
Jag tror EURO/SEK kommer att vara mer stabil, men långsiktigt till EURO:n fördel, så har man egen nytta av EURO tror jag det är rätt smart att köpa när det är “Billigt” och sedan använda dessa när kursen är sämre för SEK.
Skulle EURO sjunka ännu mer kan man ju alltid handla på kortet mot SEK under dessa perioder.
Rena valutaspekulationer håller jag inte på med, utan jag för över det jag behöver under ett par år varje gång jag gör en överföring.
Kursen när vi köpte huset 2021 var 10.20 SEK/EURO, så runt 11 kronor är ju inget klipp, men bättre än det varit de senaste åren i alla fall.
Kändes i alla fall bra att kunna handla för 10.20 de första tre åren man hade huset, tack vare att man satt in en pott i EURO 2021.
Lugnt, har bara cirka 40% av det totala sparandet i aktier så är högst riskavert ![]()
Dessutom planerar jag att gå tillbaka till en hyfsat stor andel global (USA) igen så fort landet inte styrs av en illvillig despot.
du kanske kommer vänta länge. Jag skulle inte bli förvånad om Vance fortsätter 2028-2032 efter 2024s stor landslide victory.
Det var ingen “stor landslide victory”, det var en tydlig seger men ingen överväldigande sådan i historisk kontext.
Shit, har de krympt nu också! Det var nytt för mig. ![]()

Ja, kanske det heter inte landslide, men stor victory eftersom de vann alla swing states, popular vote, congress och House of Representatives. Och Vance är ganska populär att fortsätta efter Trump.
Poängen är att alla dessa vanns med relativt små marginaler (mycket mindre än vad Trump-ister vill få det att framstå som) och sannolikheten att det kommer bestå vid midterm elections samt presidentvalet 2028 är långt ifrån säkert.
Jag sålde av samtliga global/usa den dagen då nyheten om deepseek släpptes. Köpte istället svenska fonder.
Att SEK stärkts är ju inget mitt nuvarande innehav dragit nytta av, svenska fonder har väl nu nästan tappat den uppgång som vi såg under årets början.
Vinsten (läs reducering av förlusten) för mig är ju att jag undvek usa-börsens nedgång och USD värdeminskning.
Jag tror du har missförstår hur stor Trump segern var. Enligt chat gpt, han var första US president som vann alla 7 swing states, popular vote, congress och house (den som kallande trifecta).
Fett-off-topic:
Ni tittar på olika sätt att mäta. Med svenska mått mätt (dvs en röst är en röst utan en massa hittepå) så var det inte en stor marginal (om ens en plusmarginal).
Utifrån ett howdy-mam-can-I-park-my-oversized-truck-here-while-my-wife/halfsister-do-the-grocery-shopping-perspektiv så är det annorlunda, eftersom endast marginalrösterna påverkar. Typ 43 stater skiter alla i, men det betyder ju inte att de inte röstade.
Trump won 77,284,118 votes, or 49.8 percent of the votes cast for president.
Kamala Harris won 74,999,166 votes or 48.3 percent of the votes cast.
Härifrån:
Landslide? ![]()
In terms of the popular vote, more people voted for someone not named Trump for president than voted for Trump in 2024, and his margin of victory over Harris was 1.5 percentage points. That is the fifth smallest margin of victory in the thirty-two presidential races held since 1900.
Varför ingen annan president har vunnit alla swing states, popular vote, congress och house (den som kallande trifecta) samtidigt? Reagans segern i 1984 kallades landslide men har kontrollerats inte kongressen och huset.
Det som är av vikt i nuläget är att Trump/MAGA har “kontroll” över president, kongress och högsta domstolen.
Detta ändras förhoppningsvis vid fyllnadsvalen framöver.
Konstig meningsbyggnad där, men visst, jag fattar, du räknar som man gör i republikanska partiet. Det är okej.
Jag tror landet skulle må bättre av det mer europeiska sättet att gå till val. Jag tror det skulle må bättre av att vara mer europeiska öht också.
Att kontrollera också kongressen och huset (trifecta) är jätteviktigt för att presidenten kan lagstifta lättare och snabbare (skattesänkningar, tullar, massutvisningar osv). Därför var stor segern.
Ja, dessvärre…
Men det är mer en näve grus än ett “landslide”, det är min poäng. Det beskrivs som en jordskrevsseger på samma sätt som vinnaren skriver historien.
Självklart. Men segern i valet är inte större. Däremot hade han tur och matematiken på sin sida.
Men det kvittar. Nu har vi gubbjäveln där och får leva med det. De som röstade på honom får också det och många sitter nog och har ångest över det i dessa dagar…
Republikanerna lagstiftar exakt enligt sitt 2024 vallöfte. Det är svårt att se att de som röstade på dem skulle bli besvikna efter valet. Vi får se.
vallöftet 2024 var:
fred i Ukraina
tullar
massutvisningar
skattesäkningar
skatteslöseristopp
besparingsmydighet (DOGE)
osv
Vallöftet var däremot inte:
Ökad inflation
Stark börsnedgång
Ifall dessa inträffar (ser troligt ut), är det nog många som röstade på Trump som blir besvikna
Trump ska sänka bolagsskatten med 25 %.
Tror inte en liten krusning på börsen betyder något i jämförelse med detta för aktieägare i amerikanska bolag.