Är dollarn snart nere på 9 kronor?

Ser dollarn går ner dag för dag, 9,65 i skrivande stund. Det känns riktigt surt att man investerade över 1 Miljon i nov/december ca 130 000 minus på bara valutan nu… Vad tror ni , ska vi ner till 9, eller 8? Eller kanske ända ner på 6 kr som det senast låg på 2014? Vet att det är sjukt svårt att förutse valutan, Men hur ska man tänka? Känns som man aldrig hämtar hem detta igen. Bitter :frowning:

Exakt samma för mig, lite över miljonen i november när USD låg på nästan 11 SEK

Vi får hoppas att dollarn drar upp i värde igen när hela handelskonflikten lugnat sig.

Håll ut!

Långsiktigt!

Ingen vet var dagens turbulens kommer sluta. Men historiskt har andra turbulenta perioder gått över. Vi får hoppas att det blir likadant denna gång.

Men jag gissar att turbulensen kommer fortgå cirka 4-5 år. Minst.

Men jag ligger kvar i min strategi, då dagens turbulens är något jag inte kan påverka. Kan bara påverka hur jag själv agerar.

14 gillningar

Känner samma oro fast jag har bestämt att hålla mig till planen, bred billig global index fond. Fast det suger fett just nu på många fronter

1 gillning

Känns lättare att bli dollarmiljonär än tidigare. Månadslönen i sek ser även lite bättre ut när man tittar i USD. Om man nu bara inte köpt så mycket USA aktier de senaste åren… suck…

1 gillning

Man ska akta sig för att investera i utländska obligationer. Då lider man okompenserad valutarisk. Men är det aktier du har investerat i skulle jag inte oroa mig. Valutaförändringar har rätt liten påverkan på dem. Börsen är nere för att företagen värderas lågt, eftersom framtiden är osäker. Hade inte dollarn sjunkit så hade ju företagen värderats ännu lägre i dollar, så då hade du förlorat det där istället. Tänk på att aktier inte är pengar, utan ägandeskap i företag, så det är företagens värde, inte valutans värde, som spelar roll. Har du investerat i obligationer däremot så är det värre, för då är det dollar du äger (eller ja, löften om dollarbetalningar).

12 gillningar

Fast man har ju ungefär samma risk med inhemska obligationer, bara att den kallas inflationsrisk i stället.

2 gillningar

Surt!! ja vi får tro vi tar igen det även om det tar sin tid.

1 gillning

Det är lätt att glömma långsiktigheten, särskillt när man som mig är relativt ny på börsen Och inte varit med om några större nedgångar tidigare, samt att man känner att man kom in helt fel, både på valuta och S&P

1 gillning

Lär ju bli en tillbakagång om nått år igen. Så kanske bra att bara fortsätta och få mer om 10 år :sweat_smile:

Svårt att veta hur USA kommer att agera. Trump har sagt att han vill ha en stark dollar. Samtidigt tycker han att andra valutor är undervärderade/manipulerade. :grin:

2 gillningar

Sant och en mycket bra poäng! Jag vill dock påstå att inflationen är mer trögrörlig än valutakurser, och till viss del har obligationer en kompensationsmekanism i det att högre inflation ger högre räntor. Detsamma gäller inte nödvändigtvis om ändringar i valutakursen. Eller ja, en svagare dollar, om man nu har jänkarobligationer, kan ju absolut komma med en högre ränta på dem, medan en stärkt krona borde komma med något lägre inflation, så även om man får färre kronor för utländska obligationer så kan de köpa mer.

Så det finns diverse mekanismer som gör att riskerna tenderar att jämna ut sig, men jag tror ändå att det är rimligt att säga att obligationer i utländska valutor innebär en något högre risk.

1 gillning

Expressen, fokus på clicks.

Zooma ut

9 gillningar

Finns ju en tråd där man pratar om valutans betydelse eller inte när det gäller utländska innehav i aktier/fonder.

Skulle vara kul om NÅTT faktiskt blir billigare av detta, , gillar hifi o spånt men allt Amerikanskt brukar vara dyrt här o det skylls ofta på dollarpriset,

Borde ju teoretiskt bli 10% billigare med prylar från USA men det brukar inte ske, ,men snabba på att höja när det går åt andra hållet

Beror väl på horisont? Behöver jag inte pengarna förrän om 20-30 år så kan valutarisken rimligen inte vara speciellt relevant.

Och i det kortare perspektivet, så länge man har vetskapen om valutarisken så beror det på hur den balanseras. Men förstås inget som gemene man bör ge sig in i.

Den förväntade utvecklingen av valutan är noll över tid, men den realiserade utvecklingen kan ju vara annorlunda, vilket kronans utveckling mot dollarn tydligt visat. Investerade du i 30-åriga dollarobligationer för 30 år sedan så har kronans försvagning mot dollarn gjort att du fått mycket mer kronor än om du investerat i 30-åriga svenska räntepapper (om det hade funnits sådana att investera i). 30-årig horisont, noll durationsrisk, men valutaeffekten har fortfarande haft en påverkan. Tänker jag. Och obligationer används ju dessutom traditionellt just när man har kortare investeringshorisont.

Sedan kan man som @havsekorre påpekar anse att man löper en liknande risk i form av inflation om man har svenska statspapper. En del av detta kompliceras ju av att statspapper utgivna av en suverän stat som lånar i sin egen valuta, som är samma som investerarens hemvaluta, ju är vad man brukar kalla för “riskfri ränta” på ekonomiska, så den är liksom riskfri per definition, även om den egentligen inte är helt utan risk.

Bra tid att semestra i länder som har dollar som valuta (som inte är USA) typ Ecuador :blush:

Vilka räntor handlades dessa papper till för 30 år sen?

1 gillning