Ny fråga till Sydsvenskans ekonomipanel: Hur påverkas global indexfond av den svaga kronan?

Ny fråga till Sydsvenskan, så min vana trogen tänker jag att vi börjar här:

Du brukar rekommendera att satsa allt på en global indexfond, och det låter förnuftigt i mina öron. En liten undring bara: Hur påverkas en sådan investering av den svaga kronan? Man får ju nu mindre för varje satsad krona.

Mitt förslag på svar (@Andre_Granstrom du får gärna komplettera då jag vet att du har skrivit analyser på ämnet).

Version 2.0:

Det stämmer att du nu får lite mindre för varje satsad krona. Det stämmer dock även att försvagningen av SEK varit till fördel för alla som ägt en global indexfond det senaste året. Långsiktigt brukar valutasvängningarna ta ut varandra och det bör således inte vara något som påverkar eller avskräcker från ett långsiktigt sparande i globala indexfonder.

Med det sagt, så är det rätt tänkt att den förväntade framtida avkastningen för en riktigt bred, billig och passiv svensk indexfond, är - i skrivande stund - högre än för en global indexfond på ett par års sikt. Men med högre förväntad avkastning, kommer alltid även en högre risk.

En enkel variant är att t.ex. temporärt rikta mer av sitt nysparande i en svensk fond. Lycka till med ditt sparande.

Version 1.0

Ja, valutan påverkar ett sparande i indexfonder. Eftersom majoriteten av innehaven i en global indexfond handlas i dollar, innebär det att vi svenskar i år har fått en extra bonus (eller snarare förlorat mindre) tack vare försvagningen i kronan under 2022. Andra år, t.ex. 2020, var det tvärtom och förstärkningen av kronan blev ett sänke istället.

Konsensus inom finansbranschen är att över tid så gör valutan ingen större skillnad. Att spekulera i valuta är många gånger till och med svårare än att spekulera i aktier. Tipset brukar därför vara att inte försöka anpassa sparandet till följd av temporära valutasvängningar.

Med det sagt, så är det rätt tänkt att den förväntade framtida avkastningen för en riktigt bred, billig och passiv svensk indexfond, är - i skrivande stund - högre än för en global indexfond på ett par års sikt. Men med högre förväntad avkastning, kommer alltid även en högre risk.

Vad tänker ni?

6 gillningar

Att det faller lite på målsnöret… eller snarare (felaktigt) implicit bekräftar bilden att mer SEK är samma sak som mer värde.

Ordet sänke och extra bonus implicerar att det finns mer/mindre värde när det blivit mer/mindre i SEK. Jag skulle hellre vilja prata om att värdet är oförändrat och valutan SEK är mer/mindre värd.

SEK är bara graderingen på linjalen. Sträcker eller trycker ihop linjalen blir inte det man mäter kortare eller längre. Det är linjalens längd (graderingens längd) som ändras.

Så ta bort detta:

7 gillningar

Älskar er i forumet. Man kan inte ha ett bättre “challenge network” för ni släpper inte genom något. Tack @Nightowl.

Får jag fråga hur du hade formulerat så att det blir skarpare?

3 gillningar

Undvik gärna ordet ”sänke” helt. Jag misstänker att det inte förstås på rätt sätt av de som inte exponeras så mkt för ekonomidiskussioner som exv på RT.

3 gillningar

Eftersom du ska vända dig både till frågeställaren och övriga läsare så kanske det t o m vore bra att förklara globala indexfonder. Typ ”globala indexfonder är aktiefonder som äger ett stort antal fonder över hela eller större delen av världen, ofta med en låg avgift ”
Kanske även förklara varför det är bra?

2 gillningar

“Det stämmer att du nu får mindre för varje satsad krona. Det stämmer dock även att försvagningen av SEK varit till din fördel det senaste året, om du ägt en global fond. Långsiktigt tar det ut varandra - det är både bra och dåligt - och inget som bör avskräcka dig från globala fonder.”

Eller

“Nu är det till din nackdel. För ett år sen var det till din fördel (men det visste vi inte då). Och så vidare. Det svänger precis som index och i ett långsiktigt perspektiv tar det ut varandra utan att man behöver tänka på det”

Försökte skriva kortare svar som “inspo”, eller något, vet inte. Håller med nightowl om att du åtminstone bör ta bort sista stycket.

Sänke är ett helt normalt ord att använda, det behöver du inte ta bort tycker jag.

I övrigt bra Jan, vet inte om du ändrat medvetet hur du skriver men detta är en klar förbättring mot framförallt det första svaret du postade här på forumet :slight_smile: :clap:

2 gillningar

Hmm, då får plocka ut ev. russin efter behag:

Ja, valutorna syns i ett sparande i indexfonder. Eftersom majoriteten av innehaven i en global indexfond handlas i dollar, innebär det att vi svenskar i år har fått en annan kursutveckling tack vare försvagningen i kronan under 2022. Andra år, t.ex. 2020, var det tvärtom och förstärkningen

Konsensus inom finansbranschen är att över tid så gör valutan ingen större skillnad. Att spekulera i valuta är många gånger till och med svårare än att spekulera i aktier. Tipset brukar därför vara att inte försöka anpassa sparandet till följd av temporära valutasvängningar.

Med det sagt finns det sällan några 100% procentiga sanningar inom finans/ekonomi. Så nu när den svenska kronan blivit mindre värd kan man argumentera för tillfälligt nyspara större andel i en bred, billig och passiv svensk indexfond.

1 gillning

Är väl jag som inte är lika “nit-picky” men tyckte att originaltexten duger fint :slight_smile: Jag tror att överlag kommer läsare inte insinuera så pass mycket som de nedan skriver :slight_smile:

Fast det där påståendet håller bara om man antar att kronan kommer att studsa tillbaka. Något sådant antagande är svårt att göra då ett fall igår inte nödvändigtvis betyder ett lyft imorgon. Det bästa sättet att förutspå valutakursrörelser är inte genom att kolla vad växelkurserna var igår, utan snarare dagens värde.

Jag hade helt enkelt låtit bli att spekulera i valutakursen och sagt att ingen kan förutspå hur valutakurserna kommer att utvecklas och inget fundamentalt har förändrats kring fördelen med en global indexfond.

2 gillningar

Finns ett visst stöd för att valutor i längden är mean-reverting, se:

3 gillningar

Tack för all feedback. Version 2.0. Bättre?

Det stämmer att du nu får lite mindre för varje satsad krona. Det stämmer dock även att försvagningen av SEK varit till fördel för alla som ägt en global indexfond det senaste året. Långsiktigt brukar valutasvängningarna ta ut varandra och det bör således inte vara något som påverkar eller avskräcker från ett långsiktigt sparande i globala indexfonder.

En enkel variant är att t.ex. temporärt rikta mer av sitt nysparande i en svensk fond. Lycka till med ditt sparande.

2 gillningar

Visst finns det ett visst stöd. Men det är inte så pass starkt att det innebär att just den svenska kronan kommer att följa dollarn. Och är inget som man ska fatta investeringsbeslut om.

Det var ju därför jag skrev:

Och

Det där påståendet bygger på att man inte anser att marknaden är effektiv och att ens egna analys är starkare än konsensus på marknaden. Jag skulle snarare argumentera för att valutakursen om 1-10 år kan vi inte säga något om och att man därmed inte behöver agera på kronans försvagning.

1 gillning

Man kan även argumentera för att tech/fastighetsbolag har straffats för hårt i år, finns också visst stöd i finansiell teori att krascher ofta överdrivs och en viss rekyl upp igen kan förväntas. Ser dock inte någon poäng i att försöka tajma marknaden på sådant vis då det som regel inte lönar sig.

Sure, men annan effekt och annorlunda belagd än revert to mean för valutor.

Sektorer är oftare stendöda i lång tid efter än valutor är.

Frågan handlade även om valutor och som jag sagt tidigare i denna tråd tycker jag att @janbolmeson i princip kunde tagit bort det stycket i hans text.

Är väl också så att Stockholmsbörsen är väldigt exporttung. Finns få bolag av typen Axfood som bara säljer till svenskar i SEK. Fastighetsbolagen kanske tydligaste exemplet på svenska bolag.

Värdet på H&M, Ericsson eller Sandvik mätt i USD borde inte vara så beroende av utvecklingen av SEK/USD. Dvs stiger SEK 10% borde värdet på H&M i SEK sjunka 10% medan värdet på Axfood borde vara mer eller mindre oförändrade i SEK (kanske till och med stiga då deras inköp i EUR/USD blir billigare)

Tar du cred för svaren eller står det “Rika Tillsammans forumet svarar”?
Ironisk fråga (med en uns allvar :grin:)

3 gillningar

Absolut men gäller det även för SEK/USD? 50 års kräftgång känns ju inte direkt mean reverting. Kanske pga svensk politik varit fokuserad på att behålla konkurrenskraften på bekostnad av SEK. :thinking:

1 gillning

… och faktiskt även varit en fördel senaste 50 åren då svenska kronan tappat i värde mot amerikanska dollarn även under en så pass lång tid. En stor del av globalt index är nämligen prissatt i dollar.

(Se graf ovan)

Tänker jag :grinning: men frågan är om vi tappt frågeställaren på vägen :joy:

1 gillning