Detta känns som något är fel. Hur kan den Svenska kronan gå såhär dåligt? Ni som varit med länge vad säger ni? Man förlorar värde på sina pengar för varje dag som går just nu känns det som
Inte för att vi inte kommer göra det; Men vi har ju inte ens nått ATL mot EUR riktigt än och vi har varit häromkring både 2001 och 2008.
Så någon helt unik situation är det ju inte i en orolig omvärld ![]()
Kronan tappar i värde för att svenskar har skuldsatt sig något enormt. Detta i kombination med oro i världen gör att ingen vill ta risk att äga en liten skitvaluta. Kronan kommer att stiga när vår ekonomi går riktigt dåligt och om regeringen och myndigheter låter det gå dåligt ett tag. Stimulerar de kommer kronan gå ännu sämre. Så antingen tar vi vår medicin nu, eller så får vi en pissvaluta.
Korslänkning: För dig som är medlem på Patreon är det här ett av ämnena som jag tänkte att vi skulle disktuera på FikaTillsammans-tillfället den 13 juni:
Tillbaka on-topic: tror ni inte att den kommer vända tillbaka? Jag tror ju inte så mycket att man ska spekulera i valuta, men det är ju inte som att vi inte har varit här förut och det tenderar svänga tillbaka. Jag är snarare orolig för just vändningen - särskilt eftersom 70% av innehaven i en global indexfond är i USD… ![]()
Korslänkning från en annan tråd:
Samt historisk data för USD i svenska kronor.
Och då bör väl även tilläggas att en del av det höga värdet på dollarn återspeglas i relativt höga aktievärderingar. En förmodad förändring skulle alltså kunna bestå både av en förmodat lägre dollarkurs och något lägre kurser.
Jag tycker mig se ”motsvarande” tendens i Sverige. Man lämnar SEK-tillgångar för att SEK inte är poppis. Det ger sjunkande kurser, inte för att bolagen går dåligt utan för att man viktar om. Sedan har ju ”hemmamarknadsbolag” mycket intäkter i SEK och det drar ju ner värdet på vinsterna också.
Ovanstående är något spekulativt men jag skulle ändå utgå från att det stämmer på principiell nivå. Sedan vet vi å andra sidan ingenting om hur länge det dröjer innan ”vändningen tillbaka” kommer. Det kan dröja många år om det vill sig illa. De problem vi har idag kan lösas men så kommer det en uppsättning andra istället.
Alltid kul med valutaspekulation, tycker exempelvis SEBs prognos här från 2020 är rätt talande:
Men går det verkligen att säga att vissa bolag gynnas eller missgynnas i någon större utsträckning av valutakurs? Det som förloras på karusellen tas igen i kiosken?
De bolag som har kostnader i en valuta och intäkter i en annan, eller vice versa, bör ju normalt påverkas positivt eller negativt av valutakurser. Sedan beror det ju på om vi menar kortsiktig påverkan eller påverkan över tid.
Finns det något (stor-)bolag idag som är så “enkelt” i sin natur/verksamhet att “alla” inköp sker i utländsk valuta och “all” försäljning sker (nationellt) i SEK? Känns som valutaväxlingarna torde bli ett nollsummespel och framför allt avspeglas i aktiekurserna (om det nu har någon större inverkan på resultet)?
Det finns ju importföretag som åtminstone principiellt har det upplägg du beskriver. Sedan är ju många börsbolag verksamma i flera länder. Man kan ju också köpa valutasäkring och de som har stor exponering gör förmodligen det. Det håller för tillfälliga nedgångar men inte i längden.
Mot dollarn var ju botten i oktober förra året enligt grafen ovan. Jag tror mest det handlar om “liten valuta”= osäkert i turbulenta tider → nedgång. Se på NOK, ännu mindre valuta och den har också gått ännu sämre. På sikt kommer det nog jämna ut sig.
Jag har köpt dollar på A depå, går inte på ISK. Så de pengarna är ju lite mer värda nu, och det måste jag betala skatt för. Betala skatt på inflation!
Du menar den värsta punkten för SEK/EUR under finanskrisen, vi är väl något bortom den precis nu ? Men det säger väl något ?
Jag vill gärna ha lite starkare valutor också. Det som är läskigt är väl i första hand att sätta stora belopp på sparkonton i SEK eller i räntefonder som grundar sig på avtal i SEK, statsobiligationer osv. Kanske inte heller så bra att köra med home bias med mycket aktier i svenska företag.
Det som är oroväckande nu specifikt är att fastighetskrisen inte “löser sig själv”. Så länge den krisen finns kvar kommer tendensen var successiv försvagning. Det kommer att bli sämre och sämre hela tiden, inte med raketfart men ändå. Det är förståeligt att regeringen försöker hantera frågan mer hands on för om det inte görs riskerar pyspunkan att pågå under lång tid. Vi kan få tillbaka lägre räntor som gör processen mer utdragen och ökar “hoppet” om att olika skadeskjutna dinosaurier till bolag ska överleva. Det skulle vara ett väldigt dåligt scenario. Att få bort de dåliga bolagen genom att de köps upp, konkar eller får större kapitaltillskott är vad vi borde hoppas på. Det mest sannolika scenariot är väl någon mix av de här här två vägarna.
Håller med. Vi är på All Time High (high enligt mig som för lön i Euro). Frågan är hur högt (lågt enligt er) det kan gå? Och hur påverkas Svenska fonder av konkurs går upp eller ner så mycket?
Grattis !!
jag har också haft lite flax med intjänade i CHF och EUR i passande / rätt lägen. EUR för nuvarande. Om du har planerat ha kostnader i SEK är det ju bra, det har väl egentligen inte vi tyvärr.
Inte jag heller, men tog chansen under senaste 10.5+ månaderna att föra över och investera i Svenska indexfonder. Förhoppningsvis vänder det och då har det blivit kaka på kaka. ![]()
Vi har en del i svenska sparkonton
jag tänkte att det borde vända då valutor räknas som ±0 (?!?), men jag är lite osäker, känns mer som en historisk förlust nu… gått och väntat på ett bra läge att växla bort SEK, men det har inte kommit. Kanske bara får svälja det mot att intjänadet ligger på EUR ![]()
Vi med, eftersom vi har en del utgifter i SEK (fastighetsavgift, el, sopor, vägavgift, kapitalvinstskatt etc) så kändes det smart och smidigt att ha buffert i SEK.
Nåväl, det var kanske inte dumt tänkt, men utfallet känns väl sådär just nu ![]()
Jag har tappat bort min kristallkula, men det gör inget för den funka inte iallafall. ![]()
Förde över en skaplig del under 2022 när man fick många kronor för euron och många fondandelar för kronan
. Nu har jag en stabil bas i kronor och en hög på det i Euroregestrerade världsfonder. Känns stabilt gör framtiden.
Skulle gärna månadspara nu i Sverige också men orkar inte skattetjötet som uppstår då man måste räkna ut hypotetiskt vinst skatt och ha koll på när och vilken valutakurs, så mycket för gemensamt Europa
. Tycker man ska skatta enligt reglerna där man har depon, så mycket enklare).