Ja visst, det var nog sunda beslut. Håller med. Det finns kanske signaler som tyder på att SEK kommer fortsätta sjunka, men man tolkar det helst som enstaka åsikter gentemot mer etablerade fakta. Har inte kunskapen som behövs för att avvika.
Jag tröstar mig med att räntorna på sparkontona i alla fall är bättre i Sverige än här.
Om/när det vänder, är det dumt att växla över sina sek till euro/dollar. Känns på något sätt säkrare? Dock så har jag en del på sparkonto med ränta. Finns det sparkonto som växlar pengarna till euro eller dollar med ränta? Och att man får avkastningen i euro/dollar. Eller var har ni era pengar som inte ligger på börsen?
Sparkonto med ränta, SEK den lilla bufferten man har.
Vid tex covid 2020 föll dollarn mot kronan med 20% på ett drygt år, inte så kul när det går åt det hållet.
Långa pengar funkar bra i globalfonder valutarörselser och aktieutvecklingen brottas mot varandra och över tid får man positiv avkastning ![]()
Riksbanken säljer ju kronor för att sänka valutan. Bra för de som köper svenska produkter, men vi får stå för notan
Hur fungerar det med räntor om man köper globalfonder hos en svensk bank?
Kommer jag märka av valutaskillnader då? Är det inte bra med svag krona, om man redan har utländska aktier?
Trots att de har noll i utlandsskuld, en enorm investeringsfond och massor av olja.
Var det inte Liberalerna som ville ett vi skulle införa Euron istället? Vad hade hänt då, i det här läget. Massa svenska konkurser eller?
Frågan är om det hade varit på gott eller ont i längden
för det är ju inte internationellt konkurrenskraftiga bolag som går omkull i så fall.
Hade alla medborgare satsat på FIRE så kanske det inte vore så politiskt känsligt att folk får byta till konkurrenskraftiga jobb… Jag har inte vandrat i alla människors skor, så jag kanske ska vara lite försiktig med att uttala mig om det.
Utländska aktier är inte direkt kopplade till SEK så där borde man vara rätt säker (beroende på vilka länder då). Globalfonder har väldigt liten koppling till SEK och har väldigt bra diversifiering. Du måste sälja dem i SEK en dag i framtiden men det är ett annat problem eller icke problem beroende på vad man vill ha då.
För räntefonder får man kolla på vilka papper som tillgångarna grundar sig på. För svenska fonder är det ofta svenska eller nordiska papper tyvärr, men det finns nog ETFer för räntor i andra valutor.
Bra - får jag ställa frågan på ett annat sätt? Så här:
Om jag köper en fond med bara amerikanska bolag hos en svensk bank för 1000 sek. Vid tillfället är det $100. Sedan minskar fonden i värde. Men dollarn ökar i värde (relativt kronan). Värdet på mina tillgångar blir, säg $95, men det motsvarar 1100 sek.
Ser jag då att fonden ökar eller minskar i värde på min svenska banksida där jag handlar i SEK?
Tack!
Om fondens NAV korrekt speglar tillgångarna (i USD) så ska värdet i SEK öka om USD stärks gentemot SEK.