Valutan har en mycket större påverkan man än man tror | Om valutarisk och valutamöjlighet

Jag läser med stort intresse Rika tillsammans, och mina åsikter harmonierar väl med vad som skrivs. På en punkt går har jag dock en delvis avvikande åsikt. “Skall man ha en enda fond, skall det vara en global aktiefond” är den allmänna meningen.

Jag är inte så säker på detta. En global fonder innehåller cirka 60 procent USA-aktier. Låt oss titta på dollarkursen under 2000-talet.

Högsta kurs 10,93, lägsta kurs 5,83. Nuvarande kurs 8,69. Det är alltså en gigantisk skillnad mellan lägsta- och högsta kurs.

Spridningen på Euron är också stor, om än inte lika stor:

Högsta kurs 10,93 lägsta kurs 8,27. Nuvarande kurs 10,48.

Den som målsparar i en global aktiefond och ämnar lyfta beloppet inom fem till tio år löper alltså en mycket stor valutarisk. Sparandet kan ha skett till en hög dollarkurs, och när det är dags att lyfta pengarna, då har dollarkursen sjunkit. Den risken minskar drastiskt om hen väljer en svensk fond.

Jag har inget emot globala fonder, och äger sådana själv. Sparar man på lång sikt, exempelvis till sin pension, så kommer “udda vara jämt”, då kan en globalond vara väl så bra som något annat. Sparar man på kort sikt 5-10 år så bör majoriteten av sparandet ske i svenska fonder…

Detta är min åsikt. Vad tycker ni andra?

4 gillningar

Hej.

Jag tycker att en fond som Nordnet Superfonden Sverige klarar sig riktigt bra långsiktigt. Helt gratos från alla avgifter. 93 st aktier. Du sparar minst 0.30% årligen i avgift att köpa helt gratis. Många fina globala företag som vi får i en gratis index fond Sverige. Det gör ganska mycket i en tung portfölj avgifterna. Lite större risk men åndå inte. Funderar själv att stoppa allt i den.

Mvh.jacke77

Jag går lite i liknande tankar att tanka mer Sverige nu när kronan är låg. Men då någonstans runt 10 - 20% extra och sedan när kronan är högre gå över till köp i utländsk valuta . Finns el del sköna index ETFer som handlas i dollar men känns trist att köpa dom nu. Vet inte om det är en lysande strategi allt hänger på att kronan går upp inom dom närmaste åren annars sitter man med för mycket Sverige i portföljen.

Nja. För mycket Sverige? Får man sin lön och/ eller pension i SEK och har sitt villalån i SEK så känns det helt naturligt att ha en stor del av sitt sparande i SEK.
Motargumentet brukar vara att Sverige endast har cirka en procent av all världens börsvärde. Rätt, men köper jag en globalfond har jag sextio procents exponering mot dollarn. Inte får jag 60 procent av min lön i dollar eller har 60 procent av villalånet i dollar.

1 gillning

Jag är en stark anhängare av “lägg inte alla ägg i samma korg”-filosofin. Därför har jag satt ihop en egen global portfölj bestående av tio fonder. Den innehåller såväl globalfonder som regionala fonder och landfonder. På så sätt är jag exponerad mot svenska och danska kronor, euro, dollar, yen, kinesiska yuan med mera.
/Kim (enkel-ekonomi.blog)

Bra Kim. Hur ser portföljen ut och vilka foner du har? Just nu har jag allt 100% i LF Global indexfond. Mvh.jacke77

Jo det är klart att man är investerad på olika marknader . Men tanken är att det just nu kan vara en bra idé att köpa mer i Sverige och vid ett senare tillfälle när kronan förhoppningsvis är starkare köpa mer i utländska valutor. Jag säger inte att du ska lägga allt i Sverige men en viss tillfällig övervikt. Jag själv tänker nog höja min Sverige del från 20 till 30 % för stunden.

Min sparhorisont är 20-25 år så jag lägger ingen energi på hur valutorna rör sig den närmaste tiden. Jag försöker dessutom aktivt att engagera mig mindre i mitt sparande och bara låta det ticka på.

Ja, är sparhorisonten 25-30 år känns globala fonder helt rätt! Är tidshorisonten cirka fem år så är jag lite mera försiktig.

1 gillning

Håller helt med dig Nestor. Det är här jag står just nu i mina tankar över vilka fonder man ska välja: globala eller svenska. Jag är inne på att fonder i SEK rimligtvis är bra mycket säkrare, om man nu inte vet något om hur valutorna kommer att utveckla sig. Eventuellt så är det en riskspridningsfråga. Man kanske bör ha en liten andel (1%) av sitt sparande i en annan valuta än den man lever av för att Hedga mot nationell kris eller liknande, men det är bara ett tankefoster! Synd att jag inte har hört Jan behandla frågan!

Vad pratar du om nu Mattias? Är det inte tvärt om?

Kronan är väl hög nu jämfört med dollarn. dollarn är -9,57% mot kronan på 1 års sikt.

Så ska man köpa något nu så ska man ju köpa amerikanska aktier. Om dollarn hämtar sig och går mot 0 dvs till runt 10kr så kommer vi tjäna 10% på det vi köper idag även om aktiekurserna står still.

Dollarn kan så klart försvagas ytterligare och det är en stor risk precis som Nestor säger.

Har ni inte alla lite otur nu när ni tänker? Eller är det jag som är förvirrad?

I coronaraset så åkte dollarkursen ner i källaren men aktiekurserna både på amerikanska aktier och svenska aktier rusade.

därav har svenska aktier i SEK gått bättre än amerikanska aktier omräknat i SEK.

Det ni vill göra nu är att sälja dollarn när den redan är svag och istället köpa SEK när den är stark, borde ni/vi inte göra precis tvärt om? Kronan är ju dyrare idag mot dollarn än den var i januari?

Du får bara 8,9 kr för en dollar idag men i mars fick du betala 10,4 kr för att få en dollar.

Jag har inte köpt en enda svensk aktie sen coronaraset, utan har bara fyllt på i globalfonden, snart är det ombalansering och om inget händer så blir det att sälja svenska aktier och köpa ännu mer amerikanska för att återställa portföljen.

och det är fel menar ni då? att sälja det som gått relativt bäst för att köpa det som gått relativt sämst?

kapar denna fråga med en nybörjarfråga gällande det att kronan 2020 förstärktes mot dollarn och därmed påverkade USA-fonder (och då såklart även globalfonder) negativt för oss svenska fondägare. Om vi gör tankeexperimentet att fondkursen en (renodlad) USA-fond står HELT still under ett år men kronan förstärks med 10%, kommer jag då på mitt Avanzakonto se en tioprocentig nedgång på den aktuella fonden?

Jag håller med dig om valutarisken till viss del. Den finns absolut där och det kan vara tvära kast dessutom, men …

1. Över lång tid har kronan mer eller mindre tappat mot USD konstant. Våra kära politiker har devalverat och tryckt pengar i omgångar så SEK snarast är som en Lira idag (om någon kommer ihåg den :slight_smile: ). Se tex. graf från 1953 till idag. Trenden är ju definitivt upp dvs. svagare SEK. Visst om man har otur så investerade man allt i US aktier när SEK var svag. Men det är ju samma problematik som om man köpte när börsen står på All Time High. Så även här gäller väl att sprida ut sina inköp över lång tid :slight_smile:

1. Jag håller inte med om att det är säkrare att samla allt i SEK, av samma princip som att man inte bör lägga alla äggen i samma korg. Du har ju redan din inkomst, den statliga pensionen, din bostaden mm som är 100% exponering mot SEK. Det borde väl då vara bra att sprida ut sparandet. Visst, jag kan hålla med om att det inte alltid känns bra när man ser att 60+% av en globalfond är USA/USD exponering. Dock det som oroar mig mest är att så stor del av USA exponeringen är top-5 FANG aktier. Det blir mycket Amazon, Tesla mfl högvärderade aktier. Å andra sidan, många amerikanska bolag är ju stora utomlands och får sina intäkter i SEK, EUR, CNY mm. Om USD går ner mycket så går deras vinster i USD upp p.g.a. eventuellt växelkurshaveriet. Då är ju chansen bra att aktiekursen går upp vilket motverkar effekten av en svagare USD. Sen är ju USD också världens reservvaluta, och när det bränner till är det ju dit pengar flockas för att vara säkra. Det tenderar att stärka USD i kristider, även om det inte var så det känts i Corona tider. Men som jag förstått det är det närmast att SEK stärktes under våren eftersom Sveriges C19 strategi var att hålla ekonomin igång, och att pengar för en gångs skull flockades till SEK i en kristid. Den enda gången jag kan komma ihåg.

Så, ja visst är där en valuta risk/möjlighet, men jag menar på att den är mindre än själva marknads/börs-risken. SEK har varit ett dåligt innehav sedan 50-talet. Att samla för mycket i SEK är att lägga för många ägg i samma korg. Därmed inte sagt att jag tycker man ska ha 1% som marknadsvikten i SEK, men kanske en 10-20% kan vara lämpligt beroende på ens situation.

Så tycker jag - kull att höra vad du och andra tycker :slight_smile:

2 gillningar

Svar ja Erik, då ser du en nedgång på ditt avanzakonto, eftersom de visar värdet i SEK.

Att man får sin lön, pension etc i SEK är väl snarast ett argument för att man skall ha sitt sparande i SEK, och inte tvärtom!

Att börja jämförelsen 1953 i efterdyningarna av Koreakriget är kanske att ta i en smula.

Valutakurser går under decennierna upp och ner. Har man en lång sparhorisont gör det inget att spara i en globalfond. Är man 70+ och börjat lyfta på sitt sparande, bör man enligt min åsikt ha en klar övervikt i SEK.

2 gillningar

Är inte att man har jobb och hus i Sverige ett argument att inte övervikta Sverige?

Går Sverige särdeles bra så missar man lite på sparandet, men man har jobb och boende tryggat.

Går Sverige enskilt åt pipsvängen så har man huvuddelen av sparandet utomlands.

Vet inte ens om pension påverkar? Går Sverige bra hålls pensionslöftena. Eventuellt. Går Sverige dåligt kanske det inte är där man vill ha privatpensionen.

1 gillning

Finns det verkligen fog att tro att USA-börsen är så exponerad mot USD? Jag menar, SEK har ju deprecierat väldigt mycket det senaste seklet, men Stockholmsbörsen ser inte ut att ha drabbats alls av det.

Om man har kort sparhorisont så kan valutarörelser vara problematiska, men då ska man ändå inte vara 100% i aktier utan kanske 20-30% och då får det inte så stort genomslag iaf.

Personligen har jag allt sparande i dollarbaserade etf’er.

Jag tror inte någon valuta har råd att bli jättestark mot dollar över lång tid. Då minskar landets export och valutan försvagas igen.

Så investeringar som är dollarbaserade tror jag bara har en potentiell uppsida i att kronan sakta försvagas över tid och att om det hettar till i världen så är dollarn världens reservvaluta och den stiger då när alla vill till “säker mark”.

Och hur får du får du pengar utbetalda från lön och pension? Du får dem i SEK, inte i Euro, USD eller Brittiska pund.

I min ekonomiska värld finns det inget viktigare än att ha kontroll på sitt kassaflöde.

Kommer en fastighetskrasch, börsrfall på 40 procent, eller vad som helst, så länge som du har ett kassaflöde som gör att du kan betala dina räkningar så händer ingenting.Inflationen rullar på, så förr eller senare kommer du att vara på plus igen.

Men visst, självklart finns det en tidsaspekt i deta hela. En 20-åring kan givetvis spara I utländsk valuta på ett annat sätt än vad som gäller för en 70-åring.

Lönen kommer från arbetsgivaren. Går det bra för Sverige är det inga problem.

Inkomstpensionen kommer från staten.

En rejäl buffer, i SEK, är klädsamt om man är pensionär.

Jag tänker alltså en analog till sanningen(?) att man inte ska investera en massa pengar i arbetsgivarens aktie.