Svenskt index har historiskt slagit globalt index nästan alla rullande 5-årsperioder sedan 90-talet.
Men sista tiden har Sverige halkat efter rejält.
Senaste tre åren är svenskt index upp 17 % mot globalt index på 55 %.
Självklart är det ingen som vet hur det går, men jag är intresserad av era åsikter och resonemang.
Kommer vi komma ikapp kommande år eller ser vi ett skifte där Sverige kommer fortsätta underprestera mot globalt index?
Dessutom, skulle ni våga vikta om helt till globalt index idag om ni inte redan kör allt globalt? Tänker främst på valutarisken - eller är den svagare kronan permanentad här inom överskådlig tid?
Ja global indexfond är det som är bäst att investera i. Du kan även välja Lysa om du tycker det känns enklare. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Mjo. Men värderingen i sig borde inte avgöra valet, vilket framgår i tråden ovan.
Precis som att värderingar inte är värdefulla för att tajma den globala börsen kan de inte nödvändigtvis användas för att tajma enskilda marknader heller. Enligt teorin.
Det är jättesvårt att veta men Konjunkturinstitutet räknar med att kronan kommer fortsätta tappa långsamt både på kort och lång sikt (1-10 år). Enligt deras statistikdatabas:
Idag är kursen ca 11,5 SEK per EUR. Om du får 10,7 SEK per EUR så har kronan tjänat 7%. Så jag hade fått det om bakfoten. Fast 7% på tio år är bra en bråkdel av vad aktier beräknas avkasta på samma period så man ska nog inte stirra sig blind på valutakurser.
Jag håller med om att det förmodligen är en dålig prognos. Hela Konjunkturinstitutet känns sketchy. Och det gör ju SEB också som var din källa. Jag fattar inte hur de kan inleda artikeln med att säga att valutaprognos är “notoriskt svårt” och sen ändå ha både exakta siffror och en rubrik som antyder att de vet svaret.
Är det verkligen en bra strategi att aktivt vikta mot ovanligt låga p/e? har det lönat sig över tid jämfört mot en passiv globalfond? Kina har ovanlig låg p/e nu, men jag ser inte att RT flockas mot kinafonder.
Problemet med både PE och valutakurser är ju att ingen, inte ens experterna , verkar ha en aning.
Varken hur de skall utvecklas eller om nuvarande värden är höga eller låga.
Ett exempel. Runt 2010 det många som tyckte att värderingarna var skyhöga, men eftersom det låg tolv år framför oss med nollräntor fortsatte värderingarna att stiga från historiskt skyhög nivå till extrem nivå.
En klen tröst att då efter tolv år sitta och säga jag minsann inte investerat p g a historiskt höga värderingar - samtidigt som man då missat 100-tals procent uppgång i index…
Det jag vill ha sagt med det är att är att bara för att något är högt betyder inte det att det inte kan bli högre eller fortsätta vara högt samtidigt som kurserna fortsätter stiga
Okej, inser att följande jämförelse haltar lite, men hittade inga bra globala indexfonder på Avanza eller motsvarande som har historik för +20 år.
Om vi jämför t ex Storebrand All Countries Global med t ex Spiltan Stabil (som inte är en indexfond, jag vet) så har vi sedan början på år 2000 cirka 500 % versus 1 500 % på den svenska marknaden. Och även på de flesta rullande femårsperioder slår Stabil Global med hästlängder.
Själv har jag nyligen haft 85% av portföljen i Euro och USD och gick in i enskilda aktier när euro stod i 10.5 och USD i 8-9 kronor för några år sedan.
För mig har bara kronförsvagningen gett 15-30% i avkastning på ett fåtal år. Då känns det skönt att ta hem den vinsten i valuta istället för att spekulera i att kronan ska fortsätta försvagas.