Bara en indexfond. Globalt eller Sverige? Valutarisk?

Hej!
Som jag nämnt innan var ett förslag på avsnitt att Jan diskuterade J Bogle och hans böcker.
Såg en intervju med honom där han sa att han enbart körde på S&P 500. Dels för att han gillade USA, dels för att många företag är internationella så det “blir globalt ändå.” MEN även att man slipper ytterligare en risk, valutarisken.
Nu har jag börjat fundera över detta. Vad anser ni om enbart en Sverigefond (indexfond) istället för en globalfond?
Per H Börjeson anser ju att man ska mycket på svenska markanden. Dels för att den historiskt avkastat bättre än globalt. Dels är det en trygg marknad avseende politik, korruption, lag etc. Dels är många svenska företag internationella. Man minns ju för nåt år sen då Sverige gick bra och en globalfond gick dåligt till stor del pga valutan som jag förstod det. Kul om ni vill dela era åsikter om detta.

Kanske lättare att gå all-in med home bias när det redan motsvarar 65% av MSCI Word. Svårare när det bara är 1% av samma index.

Själv tycker jag helt tvärtom. Jag är 100% exponerad mot SEK i lön, boende, buffert etc. Det sista jag behöver i portföljen är 100% SEK. Jag hade mycket hellre tagit en 100% EUR eller 100% USD portfölj för att diversifiera mina tillgångar.

3 gillningar

Jag har tänkt i samma banor och de verkar egentligen rimliga. Det ör ju därför en globalfond anses ge bättre riskjusterad avkastning.

Jag har inte grävt i detta, men historiskt sett: När har Sverige gått mycket sämre än global eller USA, och varför? Hur länge har det tagit innan indexen kom i synk igen?

Inget jag heller har förklaring till. Men man brukar väl säga att om USA nyser blir Sverige förkylda. Svenska börsen kanske har lite mer slagsida än en globalfond. Dock som Per H Börjeson skriver så är ju egentligen inte svängingarna intressanta utan slutvärdet när man ska använda sina pengar. Och en indexfond Sverige ger ju att man slipper valutarisken som småsparare men som skrivits tidigare så har man ju det mesta i kronor förövrigt tex lön och lån.

Du har alltid valutarisk, även om du har 100% SEK.

God kväll.

3 gillningar

Valutarisk får man väl beroende på vilka valutor man direkt eller indirekt äger och lånar, inte vilka börser man handlar på? Ett bolag som har löner i SEK och intäkter i EUR förlorar ju på om SEK förstärks mot EUR, till exempel, oavsett om bolaget är listat på en börs där man handlar med SEK, EUR eller USD.

1 gillning

Nej, ponera att du äger 100% amerikanska aktier och dollarn stärks 10% mot kronan. Då blir ju dina amerikanska aktier 10% mer värda i svenska kronor sett.

1 gillning

Du verkar göra något antagande om att börskurser inte påverkas av valutakursrörelser. Det antagandet köper jag inte.

1 gillning

Det har jag aldrig gjort? Är fullt medveten om att ett lands valuta och aktiemarknad är starkt sammankopplad. Exempelvis om ett lands valuta sjunker blir det attraktivt att handla varor och tjänster från det landet, vilket innebär att exporten stiger och företagens vinster ökar och att börsen normalt stiger i värde. Men med det sagt behöver det inte betyda att man kortsiktigt utsätter sig för en valuta- risk/möjlighet om man handlar utländska aktier?

2 gillningar

Kan du inte motivera?

Om du inte gör ett sådant antagande så skulle väl utfallet bli detsamma om aktierna vore placerade på Stockholmsbörsen, alltså att de stiger 10% i SEK och står still i USD?

Vilken valuta som helst kan tappa värde, så även SEK. Tex, om omvärlden plötsligt värderar ner vår valuta kommer vi helt enkelt inte ha råd handla lika mycket med omvärlden. Det syns inte i absoluta tal i din bankbok, men du har blivit fattigare.

Mvh.

Förstår det men för mig är valutarisk i inversteringssammanhang när jag köper en globalfond kontra en svenskfond och valutakurser påverkar fondens värde. Dvs jag har använt min valuta för att köpa en fond som jag missar avkastning just för valutavalet.

Inte helt med på vad du menar, men inget lands valuta är 100% okorrelerande med dess aktiemarknad. Hade jag exempelvis målsparat till en bostad i Sverige på säg 5 års sikt, hade jag valt högre andel Sverige i portföljen än jag har i mitt pensionssparande.