Nyfiken att höra hur ni tänker, det har växt en grupp nu som ser fara med att ha global indexfond då kronan håller på att stärkas mot dollarn.
Sitter ni kvar, säljer ni eller köper som vanligt med global indexfonderna ?
Alternativ säljer, köper något annat som tex Sverige fonder ?
Sitter kvar med en global exponering. Kronan och andra valutor kommer fortsätta röra sig både upp och ner i framtiden så ser ingen anledning att försöka tajma. Bara jobbigt att bestämma sig för vilka regler som ska gälla när man ska gå in och sedan ur en viss marknad beroende på valutakursen.
Se gärna här:
Som jag ser det är det värdet jag vill ska växa på ett bra sätt med lagom risk, inte kronorna.
Jag fortsätter spara globalt och accepterar att jag inte ska eller vill spekulera i valutakursen för den valuta jag råkar använda.
Varför skulle Global Index påverkas negativt av kronans hypotetiskt stigande växelkurs?
Frågan man får ställa sig är, vad är en bra enhet för att mäta sin förmögenhet? I de flesta fall här på RT så lever man och jobbar i Sverige. Så då är väl SEK en bra utgångspunkt.
Samtidigt så spökar inflationen rätt rejält med oss nu… Så då är kanske en bättre enhet är SCB:s KPI-tal?
(Diskutera i små grupper: Hur många “KPI” ägde du för 10 år sen? 5 år sen? 2 år sen? Idag?Eller guld? EUR? USD?)
Beroende på vad man väljer att mäta sin förmögenhet så kan man kanske justera tillgångarna för att optimera… Home Bias eller ej? Tror jag att SEK kommer stärkas kontinuerligt de närmsta åren och kanske återgå till nivåerna runt 7-8 SEK / USD? osv osv… Men kom ihåg att det är valutaspekulation.
Jag sitter kvar med global index iallafall. Känns som den gyllene mellanvägen eftersom att den innehåller de flesta valutor och att aktier står över begrepp som inflation och valutor.
Stora bolag klarar i regel av att parera valutasvängingarna och sticker inflationen iväg så borde vinsterna göra det också.
Sitter du på global index när kronan faller mot dollarn ökar ju innehavet i SEK då majoriteten handlas i dollar.
Om kronan stärks mot dollarn faller ju innehavet i SEK.
Köper man massa global index när kronan är som sagast mot dollarn kan du ju förlora säkert 40%.
… Detta sagt. Så ska man naturligtvis inte sitta med 100% aktier ifall man avser att använda pengarna i närtid.
Spelar ju ingen roll om du förlorar värde temporärt. Köper man en passiv global indexfond ska man ju hålla den i absolut minst 5 år och då är det ju värdet efter de 5 åren som spelar roll.
Solklara tankefel i trådstarten, eller så är det en person som tror att de kan tajma marknaden, då önskar jag lycka till, går säkert superbra ![]()
De som ägt globala indexfonder senaste 5 åren är upp ungeför 90%, alltså 18% per år:
På 10 år är samma fond upp nästan 300%, alltså 30% per år.
Å andra sidan är du rikare mot dollarn för dina kronor växer i värde.
Hur mycket handlar det om, det är väl ett par år max som kronan står i 1:10,5 eller så.
Eller så fortsätter den långa trenden av en allt mer urgröpt krona mot stora valutor och vi smygdevalverar.
Jag låter inte valutafluktuationer styra mina investeringsbeslut.
Helt rätt, önskar att fler personer tog så här bra beslut. Globala indexfonder är som sagt upp 300% på 10 år, i snitt 30% per år, keep holding.
Det är väl inte valutan som är risken när det gäller den globala ekonomin utan energy crunch (dvs övergången från billig fossil energi till dyrare , mer osäker förnybar) , avglobalisering, konflikter, ökad auktoritära länder , klimatpåverkan och kostnader för detta osv.
Det finns uppsidor också såklart.
Det är inte självklart att det skall bli bättre framöver. Svenska valutan har en trend av fallande kurser bakom sig.
300% på 10 år är runt 15% per år.
Sitter med 80% Global 20% Sverige privat. + lite buffert och annat smått.
Dessutom lön i sek och Inkomstpensionen i sek.
Total valutaexponering: allt kapital inkl. all pension runt 40% sek, 40% usd, 20% övrig global valuta.
Nån valuta stärks, nån annan försvagas, det tar ut varandra.
Jag tycker man kan försöka summera sin helhet innan man drar för stora växlar av att en del av ens ekonomi är ”100% Global Index”
I ditt räkneexempel så utgår du från att värdet på fonden är konstant. Att fonden går upp när kronan går ner är den perfekta motvikten mot att min lön tappar värde när kronan går ner.
Blir kronan starkare så stärks istället värdet på min lön och mina svenska kontanter.
Att räkna globalfonden i en svajig liten skvalpvaluta från Europas utkant säger inte särskilt mycket, det vore som att mäta sin egna längd med en skumgummilinjal som ändrar längd allteftersom. När linjalen är kort blir jag “många linjaler lång”. När linjalen är kort blir jag, och allt annat i världen, istället “färre linjaler lång”. Allt utan att vi ändrar längd.
När kronan ändrar i värde så är globalfonden det enda i min ekonomi som lämnas relativt opåverkad i värde.
@koda_hemma Jag tänkte mest att det är den verkliga effekten för ganska många.
Köper global index, säger att horisonten är 10 år+, säljer efter 1 år.
Beror på vad för alternativ man jämför med. Om man tror att USD kommer försvagas mot SEK närmaste 1-2 åren så är det ju bättre att vikta över till tillgångar i SEK nu och sedan eventuellt tillbaka till tillgångar i USD efter det, allt annat lika.
Ja absolut, du har rätt såklart. Men köpte ni en global passiv indexfond för 10 år sedan så är ni fortfarande upp 300% idag.
All forskning tyder på att människor inte kan ta in oändligt antal parametrar som påverkar börsen och därför inte kan tajma marknaden.
Helt omöjligt att avgöra huruvida kronan kommer stärkas mot USD, då det är ett oändligt antal parametrar som påverkar, ju tidigare man inser det, ju bättre blir ens investeringar.