Varför Global fond nu? tid att allokera om?

Hej Forum,

Många pratar om att Globalfonder är ett måste i portföljen. Men ser jag till min så har de ( Är globalfond största delen) Och den har presterat sämst 2026. Noteras att jag lyfte ur mitt Nordamerika fonder och placerade i ( Asien, Latinamerika och en minder del i Europa samt Balkan) Baserat på indikationer om att dollarn skulle gå ner 2026 och att de är ATH.

Hur skulle ni agera om ni har 35% global fonder?

Min allokering ( Fonder idag Global 35% **, Asien/ Japan 15%, Latinamerika 15% , Europa 15% **, samt 20 % norden/ Sverige ) * ökat resp ** minskat / inte ökat lika mycket.

Jag använder LÅN till vissa fonder för att få upp hävstångs effekten.

Tankar kring att minska innehavet i global….

1 gillning

Tror du kan behöva läsa på en del.

1 gillning

Jag flyttar inget från Global men köper inget där just nu. Jag köper Sverige och EM för mina utdelningar. Inget sparande tyvärr. Uttagsfas.

Jag tokköper globalfonder just nu. Sällan har MAG7 varit så billiga. De är väl bara värderade till runt P/E 20-25 för 2027

3 gillningar

Hade jag bara haft 35% i globalfonder så hade jag köpt mer :smiley:

3 gillningar

Swe och Global ExUsa tills det vänder. Har funkat ganska bra de senaste månaderna. Inget jag rekommenderar andra dock. Jag höftskottar lite och sitter ogärna still i en upponedvänd båt.

Det är mindre än två månader. Om globalfonder går bra nästa två månader, ska du byta tillbaka?

Jag har hållit samma tillgångsallokering i tretton år och det har gått skitbra. Jag rekommenderar att välja en vettig allokering och sedan aldrig byta mer. 100 % globalfond är ett exempel på en vettig allokering, men det finns andra också. Men de har ingenting att göra med världsläget just nu eller vad amerikanska dollen (eller amerikanska stollen) hittar på i närtid. Tillgångsallokering är inte en färskvara.

12 gillningar

Just. Keep. Buying.

1 gillning

Det sägs att man inte ska försöka tajma marknaden men med bara 35% globala indexfonder skulle jag hellre köpa mera globala indexfonder.

3 gillningar

Jag hade ökat den andelen till minst 60%.
Att de har haft en sämre utveckling under en jätte-kort tidsperiod tycker jag är helt irrelevant.

1 gillning

Det kan finnas en poäng i att se över din strategi mer än dina innehav.

4 gillningar

Jag frågar mig om jag vill vara i laget med alla som hattar runt och försöker tajma och översmarta marknaden, massvis av sådana transaktioner kommer att utföras idag. 0-2 trådar kommer startas här på RT med liknande tankar per dag av det laget.

Eller om jag vill vara i det andra laget med ett långsiktigt synsätt.

6 gillningar

Lol fel ställe och fråga detta. Här är global gud osv.

Men håller med dig. Har själv viktat om till avanza zero osv. Tillhör inte de som sitter och rullar tummarna. Och har än så länge gått plus de sista 3-6 månader.

Sedan är världen på väg att gå sin egen väg utan usa. Ha sina egna servrar och försöka göra sig oberoende usa så mycket som möjligt.

Hur mycket det kommer stämma i framtiden får vi se. Men man borde inte blint tro att mag 7 kommer gå lika bra i framtiden.

3 gillningar

Tog bort min kommentar för att inte ens jag själv borde lyssna på mina råd.

Tror dock att det är skillnad på att tajma marknaden på en random tisdag 11:01 - 11:02 och att ”tajma” under ett år när man ser en tydlig trend.

4 gillningar

Gillar denna självinsikt.

5 gillningar

Problemet blir att det finns alltid tydliga trender. Så det blir i princip omöjligt att veta när man ska tajma och inte. Låter utmattande och i längden dyrt, för de flesta.

4 gillningar

Det är extremt utmattande att slå index och valutakurser när man för 6 månader sen inte visste om att bananer kom i olika längder. Isk flytt över kvartalsskifte och sen ska telefonen bytas mot en 3210a.

2 gillningar

Jag är inte helt emot trendföljning som en strategi. En strategi med tydliga regler för hur man ska agera, vad man ska köpa, när man ska växla, hur man ska vikta, och så vidare, tror jag kan fungera, som i att det kan låta en rida uppåttrender och undvika vissa nedåttrender, med risken att ibland fungerar det dåligt och man växlar i fel läge och halkar efter. De är ofta svåra att följa, de gör att man går annorlunda än marknaden, men över lång tid kan man kanske få en högre avkastning till lite mer risk, eller kanske en liknande avkastning med lite mindre risk. Det finns välinformerade och rimliga personer som följer sådana strategier, även om jag inte tror att det är något magiskt.

Så när någon säger ”Amerikanska börsen har korsat sin 200 dagars rullande medelvärde, medan CAPE-indikatorn för Brasilien har gått ned till lägsta kvartilen, vilket enligt min strategi säger att jag ska minska amerikanska aktier och öka brasilianska” så tänker jag generellt ”Låter som en komplicerad strategi, men kan säkert funka. Verkar vara en person som vet vad hen gör”. Medan när någon säger ”Just nu känns det som att man inte ska ha så mycket USA, så jag tänker att jag kanske ska köpa Europa, eller vad tror ni?”, då tänker jag att det är någon som går på känsla, vilket inte är mätbart, inte kan bakåttestas, och antagligen följer inte personen upp sin strategi jämfört med index och har därför ingen aning om huruvida den här känslan faktiskt har vunnit hen pengar över lång sikt. Lätt att lura sig själv och tro att man överpresterat när det inte är sant.

Så även om jag själv inte gör det så tror jag inte att man kan avfärda trendföljning som strategi. Hade jag haft en lekhink så hade jag nog använt en sådan strategi i den. Men däremot tror jag att man har dåliga chanser att vinna genom att bara agera på känsla, tidningsrubriker och Avanzas graf över senaste 30 dagarnas avkastning.

3 gillningar

Bra förklaring med en del bra poäng. Och som du säger så kan man sätta in eller byta vid fel tillfälle om man följer trender. Men man kan också vinna på. Körde själv dels med trend som en faktor i mina placeringar. Från Ryssland till fastighet. Till netflix. Tillbaka till fastigheten och sen usa osv. Även om man inte prickade exakt rätt tid och sätta in eller ta ut. Så gick jag ändå något plus varje år.

Är först nu när jag kör lungt och säkert och leker de :see_no_evil_monkey::hear_no_evil_monkey::speak_no_evil_monkey: som jag hade ihållande minus år. Man ska nog inte vara för passiv äns på index när hela världensordningen håller på att ändras.

Inte jag heller, vill man köra på det, så kör på det. Men man ska veta att man har oddsen emot sig.

2 gillningar