Jag skulle vilja ha ett så passivt och enkelt sparande som möjligt, har inte ork eller tid att sitta och vara aktiv.
Detta sparande är långsiktigt 10-15 år. Jag har en summa som jag ”leker” med, trader och investerar i lite intressanta bolag, med andra ord kortsiktiga blandat med långsiktiga investeringar.
Men nu vill jag ha ett mer passivt månadssparande också.
Idag har jag opti för detta ändamål, presterar bra men har som ni vet en avgift.
Har funderat på göra det ännu enklare och månadsspara i en globalfond eller sp500 varje månad. Vad säger ni om detta?
Inga eller väldigt låga avgifter, enkelt, och över tid går uppåt.
Så mitt månadssparande kommer vara i sp500 eller en globalfond. Funderar även att göra samma sak med mitt pensionssparande eller borde jag ta större risk där?
Låter bra. Eftersom USA utgör en så pass stor del av den globala marknaden så korrelerar ju S&P500 stenhårt med det globala indexet, så det enda egentliga övervägandet du behöver göra i det valet är om du tror USA kommer fortsätta överprestera eller inte. Om nej köp bara en globalfond. Om ja så kan du köpa båda för att få lite extra övervikt mot amerikanarna.
Sant, man skulle kunna dela upp 50/50 mellan sp500 och globalfond?
Vad säger ni om pensionen då? Borde jag kanske ta lite mer risk där? Kanske 50% globalfond och typ 50% på diverse aktier och lite crypto med lite högre risk?
Eller att jag kanske behåller opti 100% aktier för pensionssparandet.
Klart du kan men det känns som onödigt arbete. Globalfonden är redan minst 50% USA så kör du 50/50 får du över 75% USA. Jag gillar globalfond eftersom det minskar många risker (valutarisk, politiska risker, marknadsrisker, etc) och man får följa med många världens börser. Om du kör 50/50 så försvinner en väldigt stor del av nyttan med globalfonden.
Det rationella är köpa 100% Spp aktiefond Global som täcker även tillväxtmarknaderna. Det kostar 0.32% i avg och sköter sig själv. I matt fall är det snålhet som gör att jag väljer billigaste LF Global indexnära 0.22% i avg . Sedan fungerar det utmärkt 20% EM index + 80% LF Global indexnära.
Jag noterade att Länsförsäkringar Global/MSCI World numera ligger på 67,8 % exponering mot USA, medan SPP Global/MSCI ACWI ligger på 59 %. Så båda dom kan ju utan större överdrift beskrivas som USA-fonder redan, bara med en del internationell diversifiering som strössel. Men det är ju som det är givet hur världsekonomin ser ut.
Antar att din enda prioritering endast är låg risk? Jag är inget fan av globalfonder men det händer att jag tar in Skandia Time Global för att minska risken i oroliga tider. Den är inte lika bred men senaste 10 åren har den ju haft betydligt bättre avkastning än SPP Aktiefond Global. Om jag mot förmodan någon gång skulle ligga länge i en globalfond blir nog den mitt val.
Speciellt om man rek. En dyr aktiv global fond . Skärp dig lite Pelle . Den aktiva fonden kan vara kass om 2 år då byter inte en nybörjare passiv sparare ut den .
Jag tänker att hur den gick 2002-2007 har mindre bäring på framtiden än hur den gått de senaste åren. Just i år går fonden ungefär som SPP Aktiefond Global.
Eller från 2002 som du valde ut som start på en extra dålig period, fram till idag. Oops!
OBS att jag inte rekommenderar något, jag ville bara få en diskussion kring varför man väljer SPP-fonden före Skandias.
Visst är det underligt att det inte är samma fond som fortsätter överprestera under alla perioder. Man kanske skulle låta människor som kan lite om statistik göra en mer systematisk genomgång för att komma fram till om det verkligen finns någon stark koppling mellan historisk och framtida avkastning…
Alltså jag vill ändå ha lite risk. Min portfölj på 10-20 år något mindre.
Men min pensionssparande är på 35-40 år så där tar jag gärna risk.
Men kommer nog börja månadsspara i en globalfond, och kanske lite grann i någon aktie/crypto i pensionssparandet då.
10-20 år portfölj:
100% indexfond/globalfond göra det så enkelt jag kan.
35-40 år pension:
50% sp500 och 25% globalfond, 25% aktier (tech, crypto, elbilar, mat typ)
Dessa två sparande kommer vara månadssparande. Sedan har jag en fast summa vid sidan av att leka lite med.
Vad tror ni om upplägget? Vill att det ska vara relativt passivt, så pension kanske blir 50% sp500 och typ 25% (Tesla, mat och råvaror aktie) och 25% crypto, enkelt och riskfyllt.
Känner dock redan nu att det krånglas till haha. Jag som skulle hålla det löjligt enkelt.
Om du inte fattar varför man rek Spp aktiefond global då blir det svårt övertiga dig fatta det .
Spp aktiefond Global följer breda index med 2000st aktier och den kommer följa breda index även om du har fonden i 20 år till. Man behöver ha 0 koll på den då den kommer sköta sig utmärkt följa breda global index långsiktigt för en billig års avg.
Det är skillnad om man ska välja aktiv Global fond i 20år som kostar upp emot 1,5% i avg och den troligtvis kommer underprestera Spp långsiktigt.
Hur svårt kan det vara att fatta det då du vill diskuttera om något som är självklart och inte så svårt att fatta ?
Jag börjar nog mitt månadssparande med indexfond 100% för 10-20 års sparandet. Börja nånstans så får jag se sen.
Och för pensionen behåller jag nog Opti 100% aktier för 75% och 25% crypto vid sidan av. Kanske kan vara något? Krydda den lite. Blir lättare att jag glömmer bort och låter det på Opti vara ifred.
Sedan har jag en en fast summa vid sidan av att leka med, typ swingtrade och långsiktigt men mer i riskfyllda aktier, förhoppningsbolag, elbils aktier, mat, tech osv.
Men det är knappast omtvistat att nischade branscher kan överprestera mot breda index. Det är det som gör att Skandia Time Global presterat bättre över tid än SPP Aktiefond Global. En överprestation över tid som vida överstiger skillnaderna mellan fondernas avgift. Kan överprestationen fortsätta? Ingen vet säkert men jag håller det för så troligt att jag hade vågat satsa på det. Eller i en annan nischad fond som en fastighetsfond, småbolagsfond eller teknologifond. Eller en kombination av dessa.