Varför Global fond nu? tid att allokera om?

Man har alltid oddsen emot sig. Som jag skrev ovanför så har än så länge mina sämsta år varit när majoriteten av mina pengar varit i global och index. Är ju såklart inte fel på fonderna. Men sedan Trump vann till idag har global inte tillhört de bättre valen. Och skulle världen gå ifrån usa kan det dröja flera år innan global hamnar på topp igen

Jag hörde samma sak under pandemin. ”Man ska inte vara för passiv när hela världsekonomin håller på att stanna upp.” De som sade det förlorade en massa pengar jämfört med oss som var passiva.

3 gillningar

Globalfonden vinner sällan sprintdistansen, den är mer anpassad för maratonloppet :blush:

8 gillningar

Så länge man är fullinvesterad är den förväntade avkastningen generellt densamma som index oavsett strategi. Men risken går upp rejält om man hattar runt, och om man sitter utanför marknaden och/eller drar på sig courtagekostnader så faller ens avkastning snabbt.

2 gillningar

Tror dock det är skillnad på epidemi, och att halva usa har sagt åt oss att dra åt helvete och att de kan göra vad de vill med oss för att de har större armé osv. Det kommer inte på decennier eller kanske aldrig bli som förut mellan usa och resten av världen och eu. Det stora frågetecknet är hur mycket distans från usa som kommer bli verklighet i framtiden. Eller om världen direkt förlåter dom om demokraterna får makten

2 gillningar

Jupp. Det jag försöker påminna folk om.

1 gillning

Det kommer verkligen vara ödets ironi när de dagliga RT-trådarna inom en snar framtid kommer handla om FOMO-bearbetning för globalfonder - igen.

2 gillningar

Javisst. Det är alltid annorlunda den här gången. Varje kris är ny. Varje gång säger man ”Men det här är ju inte som andra gånger. Det här har aldrig hänt förut!” Det är som vanligt.

Min tumregel är att vad som händer i den verkliga världen sällan har någon större effekt på börsen. Krig, pandemi, handelskonflikter, politik, det är inte sådant som får börsen att falla. Nej, de riktigt farliga kriserna är när marknaden har felprissatt något. 1929 felprissattes hela aktiemarkanden, 1990 japanska aktier och mark, 2000 felprissattes internetaktier, 2008 var det bostadslån. De farliga kriserna kommer inifrån finansmarknaden. Så är det något jag skulle vara orolig för så är det inte Förenta staternas omvandling till auktoritär transaktionspolitisk stat och Monroedoktrinens återkomst. Det är problematiskt för den VERKLIGA ekonomin, men sådant tar börsen med en klackspark. Nä, det verkliga orosmolnet är i så fall AI-bubblan. Men bubblor är inte lättare att tajma än pandemier, och har man en solid strategi och sitter still både på väg upp och på väg ned så klarar man sig oftast helskinnad.

2 gillningar

Snart lön, dags att fylla på globalfonden !

PPM, globalfond och TJP, globalfond får man inte glömma. Globalfond överallt bara lasta båten och segla vidare mot nya höjder.

3 gillningar

Visst det mesta du säger stämmer. Men vår och eu ekonomi är byggd och beroende av usa och den amerikanska börsen. Om nu allt snack om att bli oberoende av både varor och valuta ifrån usa. Om det skulle bli verklighet, så kommer både hur vår ekonomi funkar och hur börsen funkar ändras rätt så kraftigt. Hur det påverkar en glob index fond är dock ett frågetecken. Kanske är det som vilken dip som helst. Kanske visade det sig att 74% av global i usa blir ett stort misstag. Ingen vet. Och vi kommer inte veta heller förän det är försent.

Varför skulle det kraftigt ändra hur börsen funkar? Det jag kan se är att om våra ekonomier blir mindre integrerade så minskar korrelationen mellan marknader, vilket bör minska risken i en global indexfond.

Alternativt är om Förenta staterna beslutar sig för att konfiskera utländskt ägda aktier. Det är något som verkligen skulle bli en katastrof för någon med hög andel amerikanska aktier i portföljen. Tror man att det är en risk så ska man definitivt fördela om. Men jag tror att den risken är minimal.

Det kan säkert finnas andra sätt du tänker på, men jag har svårt att se den logiska kopplingen mellan att Europa försöker bryta sig loss från FS och att börsen skulle funka annorlunda.

Sedan är jag inte helt oemottaglig för argument om att det inte är optimalt att ha över två tredjedelar av sina innehav i samma land, och att det kan finnas risker med det. Jag håller ju själv bara 40 % globalfond sedan långt tillbaka. Men inget i världsläget gör att jag ser det som en särskilt mycket större risk nu än det var för två år sedan.

Exakt så där sa en bekant till mig under pandemin. Jag rekommenderade hen lugnt att sitta still i båten, ibland går det upp och ibland går det ner.

”Men ekonomin har stannat upp, folk handlar inte längre, folk kan inte jobba, länder stänger igen. DET ÄR ANNORLUNDA DEN HÄR GÅNGEN!!”

Då svarade jag: Jag kan varmt rekommendera boken ”This time is different”.

2 gillningar

Finns även på spotify som ljudbok.

1 gillning

Jag hade själv all min framtida pension i en global fond fram till årsskiftet. Men jag ändrade min strategi inför framtiden och diversifierade om med 20% till en Sverigefond för att minska expo mot USA.

Samtidigt så fortsätter jag att månadsspara då det ger resultat över tid. Dock månadssparar jag mer i Sverigefonden än globalfonden. :ok_hand:t2:

Dettts val känns bra för egen del (och min frus, då hon har samma fonder) så man sover gott om natten. :relieved_face:

1 gillning

Har de hänt något särskilt i omvärlden? *fortsätter ignorera nyheterna*

2 gillningar

Jag tror egentligen inte detta stämmer. Jag upplever inte alls att “global är gud” på detta forum. Vad jag dock ser är hur man förespråkar en tydlig och lättföljd strategi. En strategi som bygger på grundläggande optimism och allmän personlig motståndskraft mot nyhetsflöde och “experter”, snarare än trender, nyckeltal, kurvor, makro, mikro etc.

Sen råkar det vara så att globalfonder passar väl in i strategin och över tid givit en mycket god avkastning.

TILLÄGG: Utan ironi, jag unnar verkligen alla finbros som sitter vid sina bloomberg terminaler dubbla, trippla avkastningen mot index. Jag är inte en av dom, jag stökar fortfarande med vilken axel som är x och vilken som är y.

2 gillningar

Såhär: Jag kanske är blind och blåögd, men jag har sett detta så många gånger förr.

• Vi har ett stormaktskrig på europeisk mark! Det är annorlunda den här gången!
  • Vi har en pandemi som lamslår världsekonomin och folk är instängda i sina hem medan liken radar upp sig på gatan! Det är annorlunda den här gången!
  • Vi har en total galning i Vita huset! (Första Trumpregeringen.) Det är annorlunda den här gången!
  • Vi har räntor på noll procent! Det är annorlunda den här gången!
  • Vi har en hel banksektor som kollapsar! Det är annorlunda den här gången!

Och mellan dessa kriser från det faktiska nyhetsflödet en konstant ström av domedagsprofeter som pratar om hur ekonomin är på väg att kollapsa, hur 2011, nej jag menar 2012, öh, 2014 2018 kommer börsen att falla. Titta nu fick vi en krasch under 2020, precis som jag förutspådde! Jag har hört så många ropa varg att jag har slutat lyssna. Kanske är det dåraktigt. Kanske är det här den gång när vargen verkligen kommer. Men det har alltid funnits argument för att den här gången är det annorlunda, och det har aldrig varit det. Under kort tid, javisst. I vissa marknader, javisst. Men en långsiktig bred investeringsstrategi har alltid kommit helskinnad upp ur hålet igen, medan så många som sålt i rädsla inte köpt in sig igen innan det var för sent, utan satt och tänkte att det här kommer att krascha igen när som helst; det här är inte hållbart. Optimisterna triumferade, som den berömda boken sade.

Och jag säger inte att vi inte kommer att få en krasch snart, att det som händer inte kommer att drabba våra portföljer. Jag har ingen aning. Vi kan mycket väl få en brutal baisse som kommer att kännas i både portfölj och maggrop. Min poäng är inte att allt är lugnt, släng in alla era pengar i globalfonder och trissa upp hävstången. Det finns alltid en risk för baisse, och därför måste man alltid vara beredd på det. Krascher sker inte bara när alla sitter och är oroliga över nyheterna; minst lika ofta sker de oväntat när alla trodde att det var frid och fröjd på marknaden.

Därför är det viktigt att ha en plan som kan hantera en krasch. Det kan innebära att man ser till att ha en del säkra placeringar på sparkonto eller i räntefonder. Det kan innebära en allvädersportfölj. Det kan innebära vetskapen om att man inte behöver pengarna på många många år. Det kan innebära att läsa på om börshistoria och mentalt stålsätta sig. Det kan till och med innebära att inte ha så mycket investerat i Förenta staterna för att man känner att det är bättre diversifiering att inte ha alla sina ägg i samma korg. Men vad som inte funkar är att tro sig veta när en krasch kommer och flytta om sina pengar i förväg för att skydda sig. Det kräver att man vet bättre än marknaden, för om marknaden tror att en krasch kommer att hända så händer den nu. Marknaden är förutseende; den reagerar på förutsägelser. Det är därför optimisterna triumferar och pessimisterna tappar avkastning i väntan på en krasch som aldrig kommer.

Att ge upp tanken på att marknaden kan förutsägas, att sitta lugnt när det stormar omkring en och med ett fånigt leende fortsätta sin strategi medan andra springer runt som yra höns och reagerar på de senaste rubrikerna, det är inte bara bra för den mentala hälsan, utan även för den ekonomiska.

5 gillningar

Tittar man tio år bakåt på Skandias indexfonder har global ökat 265% medan den svenska ökat 200%. Det talar förstås för globala indexfonder.

Tittar man framåt tror jag mer på Sverige av lite olika skäl. Och jag tycker en svensk indexfond är tillräckligt diversifierad över produkter och marknader. Så jag ligger kvar där ett tag och balanserar lite med fasträntekonto.

Den som lever får se. :slight_smile:

2 gillningar

Har skrivit många varianter av det här svaret, men om man inte är långsiktig då ska man ju inte säga att man är det. Sen är det alltid intressant och se folk köpa dyrt och sälja billigt. Om det är någon gång man ska köpa globalfonder så är det ju nu. Strax under 9 kronor för en USD. Men för att få de bästa oddsen så ska man bara köpa 100% global fond, marknadsviktad. Sen går man och lägger sig.

1 gillning

Du är knappast tillräckligt diversifierad ifall det är din enda investering. Sedan kan man välja att ha det så ändå.