All in i nedgång

Hej, lyssnade på avsnitt 260. Bli bättre på att köpa i nedgång. Det nämndes att vid -50% är det i princip all in som gäller. Är det då all in när svenska börsen är ner 50% eller när amerikanska börsen är ner 50%? Läste någonstans att “normal/snitt” börskrasch i USA är -37%. Nu är USA ner 19,5% medan Sverige är ner 29,5%. Får för mig att Sverige alltid dippar mer än USA i nedgångar?? Jag tänkte köpa LYSA 60% o PLUS alla bolag 30% o 10% Lek.
Månadssparar och la in extra klumpsumma på -20% och -24%. Ligger fortfarande 50% kassa på SBAB.
Så alltså, när bör man trycka in allt enligt statistiken? (Det är pengar jag vill ska växa men inte behöver för att överleva)

2 gillningar

Jag tänker att det är det jag vill köpa som ska vara nere med den procent jag siktar på. Vill jag köpa vid -30 så köper jag Sverige vid -30 på Stockholmsbörsen (om jag vill ha det), jag köper inte Sverige utifrån nedgången i USA och vice versa. Just nu köper jag bara Sverige.

1 gillning

Säger som @Axolotl - det är fullt Sverigeös här också.

Tråden nedan kanske kan vara intressant med lite Björnmarknadsstatistik :slight_smile:

Vill man köpa in sig globalt så hade jag tittat på nergång för tex globala indexet DJ World. Just nu ner runt 22%

Vill man köpa in sig i Sverige så kan man tex titta på indexet OMX Stockholm PI.

Som du säger de går inte helt i takt och Sverige är mer volatilt.

Sen ska man nog också tänka på att snitt är snitt när det gäller björnar. Det kan gå ner bra mycket mer än 40-50% också. Även mindre såklart. Så det kan vara bra att dela upp potten på några olika tillfällen. Jag tänker att man behöver ju inte lägga in allt på nersidan. Det går ju at köpa på uppsidan också :slight_smile:

1 gillning

Det är värt att titta bortanför relativvärderingar. Att börsen gått ned 30% betyder inte att den är billig. Det betyder inte ens att den är billigare nu än den var före nedgången. Titta istället mer på vinster, värdering gentemot försäljning, bokförda värden och andra värderingsmått.

Med detta sagt så sitter jag själv och väntar på att öka allokering mot OMX alla aktier så fort den gått ned 30% från nyår. Varför, givet en högre nominell BNP om snart 10% så anser jag att börsen fallit närmare 40% i reella termer och att börsen är den bästa placeringen för mina pengar oavsett om inflationen biter sig fast eller om vi går tillbaks till låg inflation/ränte scenariot. Men jag kommer göra allokering ganska så motvilligt då börsen på de flesta parametrar fortfarande är högt värderad.

Lycka till!!

Hej Jag personligen har tagit till mig ett råd från amerikanska investerare eller egentligen har tagit till mig flera råd.
Det aktuella är att man ska köpa (den som vågar) när amerikanska centralbanken och även den svenska beslutar sig för att sluta med räntehöjningar på grund av att inflationen börjar minska.

Det skall tydligen vara en stark signal och en bra tidpunkt.

Som jag skrivit i en tidigare tråd så sålde jag av allt tidigare under året även det efter att jag hade läst vad amerikanska investerare gav för råd.
Nu väntar jag på en bra tidpunkt att börja köpa lite grann åtminstone.

Är dock för feg att gå all in då många investerare är inställda på en lång nedgång.

Vänligen Veikka

Just nu vågar jag knappt kolla på ISK.
Har istället riktat om mitt sparande i fonder, och försöker strunta i aktier.
Bara att hoppas på det man trycker in nu, ska ge effekt över tid.

Tack för tankar och länkar allihopa. Mycket intressant läsning särskilt @JFBs länk. Ja, jag ska kanske vikta ännu mer mot Sverige i dessa tider av dyr dollar. Tror att min grundtanke består. Om Sverige index går ner till -50% ligger ev USA på -35%. Tror det kanske blir ännu större diff mellan Europa börserna o USA, pga energikrisen. Får se hur långt vi faller. Tror vi ser en vändning till januari när Europa går ur vintern o hushållen kan se ljuset i tunneln. Kanske hushållen börjar tänka “energikrisen löser sig till vintern 2023/24, kriget kanske tar slut och Kina kanske slutat med sina nedstängningar”. Kanske…kanske… flaggar centralbankerna för räntesänkingar till våren oxå.
Sedan vill nog många med kassa som sitter på sidlinjen inte vara sist på bollen. Så då trycker man in en del innan man tror botten är nådd, redan innan vintern är över. Gissar/spekulerar/hoppas på en vändning i januari :smirk: För 2022 har mest varit ett skitår :grin:
Återstår att se om jag vågar gå all-in.
Lycka till i jakten på ekonomiskt oberoende!

Jag tror det vore mycket bra för dig att tänka på att ekonomi i allmänhet och börsen i synnerhet inte är en vetenskap med fysikaliska samband. Det finns inget facit, inga naturlagar, ingen som vet helt enkelt.

Jag bjuder på denna insikt. :disguised_face:

@Carlf Ja, allt är tro, hopp och gissningar. :grin:Är medveten om det. Men tack för din input. Om jag känner mig själv är jag nog för feg för all in när det väl kommer till kritan. Men minst 50% av kassan måste in. 1,25% ränta på sbab är alldeles för lite. Men är det någon som känner till något som ger garanterad ränta, utan risk, på 5% årligen, så hade jag varit nöjd… ett tag.

Är det bara jag som inte har råd med krigskassan :thinking: ? 100% full investerad i LF Global indexnära med automatisk månadssparande långsiktigt :+1:. Är det något annorlunda man ska göra och blir det bättre ? :thinking::smirk: . Hur ska man tajma nedgång/uppgång hit och dit ? Känns det inte lite för stressigt hålla på med det :thinking: ? Känna på om Sverige är billigt eller dyrt? Ska man ha mer eller mindre globalt :smirk: ? Det är omöjligt för mig gå all in vid nedgång när jag är all in hela tiden både vid uppgång och nedgång :joy: . Sedan ska man tajma in valutan hit och dit . Blir många beslut på en gång gissa sig fram vad är bäst :wink:

4 gillningar

@Jacke77 Nej det är jag som är en klant, sålde ut mig i våras men för sent. Ligger nu mycket kassa men ca ±0 på mina investeringar. Ökat mitt månadssparande för att beta av kassan lite men hoppas mot alla odds lyckas träffa botten med resten. Tror du gör rätt!

1 gillning

Vad finns det för argument för att satsa på Sverige före en global indexfond för tillfället? Är det något som pekar på att kronan kommer förstärkas mot dollarn? Eller är det endast för att svenska börsen gått sämre overall?

1 gillning

Jag vet inte. Det är säkert mer så småsparare tro sig hoppas att de köper billigare jämfört med dyrare Usd och på det sättet kommer överprestera global index på längre sikt. Hur än man vänder och gör känner jag mig mycket tryggare i ”bara ” global index, den tål mer och känns lättare ligga långt full investared . :person_tipping_hand:. Gillar lägre risk även om total avkastning borde vara högre med mer Sverige småbolag och EM index i portföljen :+1: om man ska se det historisk :+1:

1 gillning