Ska man köpa global index även om USD är hög?

Hej!

Snabb fråga!

Tex Länsförsäkringar global index nära är ca 70% USA (USD valuta) och nu när USD är högt värderad, bör man väll undvika att köpa globala index fonder och istället köpa svenska fonder?

Här kommer några motfrågor;

• Vet du när USD/SEK kommer slå om till kronans fördel?

• Hur tror du en svensk fond kommer bete sig i en lågkonjunktur/börskrasch jämför med en globalfond?

• Vad tror du händer med USD/SEK vid en lågkonjunktur/börskrasch?

Jag är också lite orolig/frustrerad över hur valutaeffekten kommer slå mot portföljen men jag har ingen bra lösning på problemet.
Aktiedelen av portföljen består av 75% Global och 25% Sverige.

5 gillningar

Oj, ingen aning. Vad tänker du?

Jag tänker att man behöver ha svaret på de frågorna innan man skiftar över till 100% Sverige :grin:

3 gillningar

Om vi begränsar frågan lite då , och låter köpta kort ligga: Vad ska vi köpa för nästa månadslön?
Givet att vi redan har bra alternativ för USD, EUR och SEK, och att posterna inte alltid måste vara i perfekt balans.

1 gillning

Valutakurserna går upp och ner. Har du ett perspektiv på mer än 5 år så strunta i dem. Ingen kan förutsäga framtiden. Vill du ha pengarna placerade i SEK, är detta OK men knappast enbart av valutaskäl.

I mitt fall som pensionär har jag börjat lyfta på mina fonder. Eftersom jag har ett kortare tidsperspektiv har jag därför viktat om till merparten svenskt.

6 gillningar

Om man vill göra lätt för sig och slippa grunda vad är det billigt eller dyrt just nu kan man lösa det så här.
50% Global index
50% Sveriges breda index

Då har man säkrat en riktigt fin pensions avkastning om tex 15-20 år :partying_face::person_tipping_hand::ok_hand::+1: .
Eller hur min vän @Nestor :heart_eyes: ?

2 gillningar

Ja, detta är inget dåligt val. Trots allt, lön, pension barnbidrag, mm betalas ut i svenska kronor. Säljer man sin villa eller bostadsrätt så får man också betalt i SEK.

Att då ha en mycket stor del av sitt sparande i SEK känns helt rimligt.

2 gillningar

Jag skulle satsa mer icke USD tillgångar under en period framgent. köpte en massa amerikanska aktier för ett år sedan då dollarn var på 8.30 (kändes dyrt då men “bet i sura äpplet”), trots stora fall ligger jag ändå plus på US largecap pga valutaeffekten. Känns lite konstigt att ligga plus när alla pratar om stora nedgångar. Magkänslan säger att USD kommer sjunka under kommande 12 månader och min USD portfölj kommer tanka. Själva börjar jag kruta mer på avanza zero och SV småbolag.

Jag tycker man helt ska ignorera makro och bara välja bra bolag som är lågt värderade. De kommer alltid stå sig väl oavsett fluktuationer i valutor, räntor och inflation. Eller som Erik Selin brukar säga: ”Jag har slutat gissa räntorna för jag gissar alltid fel.”

3 gillningar

Vad betyder “ignorera makro”? Vad betyder “makro” i sammanhanget?

Tänk istället så här: Vilken tillgång är US dollarns största konkurrent om förstaplatsen?

Alla andra valutor väl?
När/om det blir ”risk on” och amerikanskt kapital ger sig ut på upptäcktsfärd i vida världen

Tror att amerikanskt kapital har fullt upp på hemmaplan just nu och börserna är förmodligen inte nära en botten någonstans men jag tänker närmast att US dollarns största konkurrent måste vara fysiskt guld eftersom det är den enda valuta alla världens länder kan samlas runt och ha fullt förtroende för i globala kriser av de slag vi är på väg in.

Själv håller jag mig långsiktigt till trygga Global index fond med automatisk månadssparande utan att bry mig om börsen är på botten eller toppen :person_tipping_hand::partying_face: . Det jag är fokusserad på bara undvika byta fonder . Det har jag fullt upp med :person_tipping_hand::joy::wink:. 100% fokus på det :nerd_face::face_with_hand_over_mouth:. Om man vill spela på valuta kan man köpa något annat än fonder och aktier som är 100% kopplad till valuta :person_tipping_hand: .

3 gillningar

Det är nog det enklaste och kanske även det bästa sättet att bygga upp sitt kapital på riktigt lång sikt.

2 gillningar

Jag håller med. Jag kommer själv köpa både lite guld, global index, Sverige index och bitcoin denna månaden för att sprida månadspengen lite. Känns inte riktigt som att man ser någon tydlig riktning framåt än så länge

Köper fortsatt 70% Global 30% Sverige

Ca Hälften USA / dollar räcker gott o väl oavsett om den kostar 6 eller 12 kronor.

Ska man inte tajma aktiemarknaden så ska man nog inte tajma valutamarknaden heller tänker jag :grinning:

4 gillningar

Man ramlar i fällan ibland

2 gillningar

Det kallas för grupptryck :person_tipping_hand: . Det är svårt vara passiv indexsparare. Om man avviker i från det är man marknadstajmare och det gör majoriteten på den här bloggen :wink::+1:

1 gillning