Svag krona dumt att investera på amerikanska marknaden då?

Hur ska jag tänka kring att köpa amerikanska aktier då svenska kronan är svag? Är det extra dyrt just nu? Fördelar nackdelar att köpa nu?

1 gillning

Fördel att köpa nu: om svenska kronan fortsätter bli svagare
Nackdel att köpa nu: om svenska kronan blir starkare

Jag har ingen aning om hur svenska kronan kommer röra sig framgent :man_shrugging:

Du kanske kan öka på lite i Sverige i ditt månadssparande?

1 gillning

Yes det är extra dyrt just nu. Jag tänker att om man tror det kommer bli bättre så kan man vänta, annars investera ändå :slight_smile: Jag har köpt lite ränte papper (noterade i och exponerade mot SEK endast) i hopp om att det återhämtar sig, men det är en ren gissning. Det kan lika gärna gå åt andra hållet.

Jag tänker att det finns en risk med detta. Tänk om amerikanska aktier ökar mer i värde än valutan ändrar sig. I så fall kommer det ändå vara ännu dyrare att köpa samma aktier i framtiden, även med en starkare krona.

5 gillningar

I mitt fall köper jag de aktier jag vill ha, men inte med mina SEK just nu. Jag köper globala aktier med Euro.

Tänker att det är lika svårt att tajma valutorna som det är svårt att tajma börsen perfekt. Vill jag köpa fonder/aktier så gör jag det direkt när jag har möjlighet. Time in market. Väntar inte på “bättre läge”.

8 gillningar

Om du köper rätt aktier så är varje dag en bra dag att köpa aktier :wink:

Jag skapade nyligen en tråd att jag själv anser att amerikanska aktier kommer öka mer än aktier från övriga världen. Därför anser jag att S&P500 INTE är väldigt dyrt.

Detta tror jag stämmer rätt bra historiskt också har jag för mig. Säkert någon som kan bekräfta detta. Men de sa på ekonomiekot nyligen att asien i framtiden troligen kommer att få en betydligt mycket större andel av världsmarknaden än den de har idag.

Detta är en vanlig missuppfattning. Om ett land växer som andel av den globala BNPn så betyder det inte automatiskt att landets börsvärde kommer öka lika mycket. Det beror på två saker.

• Dels skapar den växande ekonomin nya bolag, som växer och så småningom börsnoteras. När dessa växer kommer du som investerare inte få del av dem förens de noteras. Detta gör att du som utländsk investerare troligen kommer äga de bolag i den växande eknomin som växer sämst. (Sällan en lyssande affär för investerarna.)
  • Dels så kan en växande ekonomi konsumera produkter från utländska bolag, och därigenom snarare gynna globala företag än landets egna bolag. (Ett vanligt exempel är Apple, om ett land blir rikare är sannolikheten stor att befolkningen köper iPhone snarare än att en inhemsk tillverkare av mobiler växer.)

Spännande om ekot inte tog upp dessa punkter. Men alla kan ju inte vara pålästa.

1 gillning

Jag vet inte exakt hur pålästa de är.

Så om vi antar att Asien som region till slut växer och byter plats med USA andelsmässigt. Förstod jag dig rätt att en USA fond borde gjort bättre resultat än en Asien fond under tiden ?

Jag fortsätter investera nästintill som vanligt, tar en liten tilt mot svenska marknaden av flera anledningar (huvudsakligen på grund av att jag tycker den är undervärderad, men även t.ex. skattefördelar). Men huvudsakliga delen av mina pengar går fortfarande till de utländska marknaderna.

Som jag ser det så köper man inte USD, EUR eller SEK. Man investerar i en tillgång, ett företag eller en mängd företag (dvs börsen/marknaden). Frågan är inte hur USD, SEK eller EUR går de närmsta åren utan hur de respektive börserna går. Som @ErikDahlen nämnde ovan är det mycket möjligt att även om USD/SEK förbättras så kan det motverkas med att amerikanska börsen kanske gått ännu bättre!

Så frågan du bör ställa dig är vilken tillgång du tror kommer gå bäst relativt andra (mätt i samma valuta) närmsta tiden? Är det svenska börsmarknaden? Svenska statspapper? Amerikanska statspapper? Utvecklade marknader? Tillväxtmarknader? Eller så köper du bara på som vanligt då det är väldigt svårt att förutse.

1 gillning

Jag gav min syn på det i en annna liknande tråd som kanske också är intressant för dig.

Jag är inte alls säker på att en starkare SEK gynnar företagen/börsen på kortare sikt. På länge sikt är det såklrt nödvändigt att SEK om inte stärks så åtminstone inte försvagas ytterligare.

Jag kör på som vanligt. Ingen övervikt till Sverige då jag snarare ser högre risker för vårt land än andra inte minst pga fastighets sektorn, både bostäder och komerciella fastigheter.

2 gillningar

Jag har inte heller någon tilt mot svensk börs givet riskerna. Håller med om att det bäst att marknadsvikta.

Undantaget är väl om man med säkerhet vet att man kommer betala de flesta framtida kostnader på lång sikt i SEK.

1 gillning

Jag har till och med gått åt andra hållet och minskat min tilt mot Sverige från 10% till 5%. Flera gånger tänkt att jag kanske ska slopa hobe bias helt och hållet, precis som opti.

3 gillningar

Finns hävstångsprodukter med vilka du kan skapa din egen valuta-hedge. Du kan köpa dina amerikanska aktier som vanligt, köp en kort USD/SEK minifuture med typ 10x hävstång för en tiondel av beloppet du spenderade på aktierna och sen är du hedgad mot både upp/nergång :slight_smile:

Nackdelen är ju såklart att du måste spendera pengar på hedge men det tillför ingen extra risk för om t.ex dollarn skulle gå upp 10% och din hedge då knockas ut och blir värdelös, då har du ju också tjänat tillbaka de 10 procenten på att värdet för dina aktier har ökat med motsvarande summa.

Att undvika utländska bolag för att svenska kronan är lågt värderad är att valutaspekulera. Det är ännu svårare än att investera i aktier för det är om något ett nollsummespel.

Men visst, det är inte rea nu direkt…

3 gillningar

Därav kör jag en liten tilt mot Norden (DK/FI/NO/SE) på globalkontot just nu. Handelsbanken har en sådan fond om än halvdyr men åtminstone någorlunda index-viktad (vet att @Jacke78 har nämnt denna förut också)

2 gillningar

De har en av få billiga och breda indexbaserade Norden-fonder. Tycker inte 0,40% är så himla dyrt när man jämför mot övriga fonder med inriktning på Norden.

2 gillningar

Kan man absolut göra men det faller lite för mig pga 40% Sverige i den fonden. Vill ju inte öka Sverige mer än de 10% jag har.

Däremot i min hobby hink med enskilda aktier så tittar jag mer på Norge vars kr också är otroligt svag trots inte samma fastighetsproblenatik som vi har, samt oljefonden i ryggen. Där har jag plockat på mig ett gäng bolag senaste året som tex Orkla, Europris, Elopak

0.4% tycker jag inte är farlig

Ja, du förstod mig rätt. Det finns mycket forskning på området. Bara för ett land växer mer än ett annat innebär det inte att landets börs går bättre. Här finns en bra video som gör igenom en del av faktan.

1 gillning