Enbart global indexfond eller global+sverige fond?

Märkt att det finns olika åsikter angående om man egentligen bör nöja” sig med att ha:
En global indexfond

Kontra:
En global indexfond
En indexfond Sverige (ca 10-20%)

Vilket av alternativen väljer du och varför?

2 gillningar

Båda är OK. Det ena är enklare :sweat_smile:

1 gillning

Just nu finns det enligt mig en anledning att ha en SE fond då SEK är undervärderad till följd av den senaste tidens osäkerheter vilket fått investerare att flytta till EURO och USD från små ekonomier.

Det kan ge lite “hävstång” när SEK/SE stärks mot valutorna/länderna som dominerar globalfonder.

Normalt förespråkar jag att vikta sin bias mot det som är ledande i världsekonomin. De senaste åren har det varit USA/Tech. Nu kan man göra ett BET på SE/SEK marknaden och att den kommer gå starkare ur recessionen än USD/EURO mixen.

Eller så orkar man inte pilla och bara kör på en Globalfond och låter den sköta din obalancering. Det är där jag är just nu, jag har nog med saker i livet att hålla koll på och stressa över, jag accepterar att jag inte kommer slå marknaden utan en rejäl dos med tur då jag inte är skicklig nog att göra det. Så mitt sätt att slå marknaden är att optimera bort mitt pillande och mina försök att vara smart över tid.

Ganska osexigt och tråkigt egentligen.

Lägger till både Sverige, tillväxtmarknader och småbolag.

Jag tycker inte att 2-4 fonder är krångligare eller svårare att ha jämfört med bara 1-2 fonder. Anledningen är att jag verkligen vill äga hela marknaden, och det gör man tyvärr inte med endast en globalfond.

Att ombalansera tar 5-10 minuter 1 gång om året eller vartannat år.

Jag har dock full respekt för att vissa kan tycka det är svårt eller krångligt men för mig, så faller du inte in i den kategorin av människor :slight_smile:

6 gillningar

Jag kör Lysa och får därmed 20% Sverige och har även lite investmentbolag samt PLUS Allabolag på sidan så jag har nästan 30%… tänker att jag är relativt ung och vill därför ta lite högre risk (med chans till högre avkastning) än enbart globalt index.

2 gillningar

Jag har redan en på tok för hög exponering mot Sverige genom min arbetsgivare, så om något borde jag gå kort mot Sverige för att kompensera, men det är för dyrt och krångligt, så jag kör 100% globalindex.

3 gillningar

enbart global indexfond d v s ingen home bias. Finns många trådar om detta på forumen (som du nog vet) men jag väljer personligen att avstå från de risk home bias innebär d v s Sverige är liten marknad = hög volatilitet plus att jag inte vill ta en multipel risk om Sverige går dåligt (har min lön, min pension och mitt boende i SEK)

3 gillningar

Jag överviktar Sverige för att jag tror på återhämtning/valutavinst. Det är dock inget jag tänker hålla för evigt.

Marknadstajming? Javisst.

5 gillningar

Var det någon som sa småbolag? :smirk:

3 gillningar

27% småbolag i aktieportföljen :joy:

3 gillningar

Underbart!

4 gillningar

Kör med ca 20% Sverige eller mer, dels för att jag tror det kommer ge bättre avkastning (främst på kort sikt) men även för att jag inte vill riskera kortsiktiga valutasvängningar när jag ska ta ut pengarna. Eftersom jag lever mitt liv i SEK bryr jag mig ju bara om hur många svenska kronor fonderna är värda när jag ska använda pengarna.

1 gillning

80 / 20 är tillämpbart gällande mycket, och jag har valt denna fördelning mellan LF Global / Sverige index :smiling_face:

1 gillning

Ja, för visst kan man tänka lite så, att ha ökad procentuellt värde i Sverige innebär en lite högre risk (och därmed större chans att ha högre avkastning. Och eftersom sparhorisonten är så lång så kan det säkert vara bra med lite extra sverie

Jag överviktar Sverige ganska mycket nu, har 50% av mitt innehav i Sverige och ca 28,6% i Plus Småbolag Sverige Index. Vill nog ha ca 15% i Sverige på lång sikt.

Anledningen till att jag överviktar så pass mycket i Sverige nu är dels att svenska börsen och särskilt svenska småbolag har gått sämre än USA/Globalt index (och därför förhoppningsvis har goda möjligheter till större framtida återhämtning/tillväxt), och dels att den svenska kronan har varit och alltjämt är svag och att det då blir dyrt att köpa innehav i utländsk valuta.

Empirin säger mig veterligen att Sverige, svenska kronan och småbolag tenderar att tappa mer i sämre tider jämfört med omvärlden och gå bättre i bättre tider. Men det återstår att se hur bettingen går, det är ju att försöka tajma marknaden vilket jag egentligen inte gillar…

Investerarfysikern tror på att Sverige är köpvärt i dagsläget:

Nu har jag kanske 15 procent i sverige men försöker att ej ha allt för mycket i sverige då jag tror de aktierna som ligger på top i ett globalt index har en riktig fin framtid framför sig jömfört mot de svenska bolagen i ett svenskt index.

Jag tror helt enkelt mer på amazon/microsoft etc än atlas copco/essity/hm m.m.
Visst fina bolag men jag tror mer på de bolag som kommer dra nytta av it utvecklingen som fortsätter i rasande takt.

1 gillning

Detta har jag också tänkt som strategi, frågan är bara när man ska gå ”tillbaka” till sin ordinarie strategi :sweat_smile:

Man kan aldrig göra helt rätt, men när den generella upplevelsen av att vara “ikapp” infinner sig och kurvorna är mer i sync, då kanske? :thinking: (Ja, lite momentumtänk alltså.)

Sedan blev jag mer pepp på home bias efter att ha tuggat mig genom Cederburgs forskning. Jag har planer på att stanna i det här landet och då är det räkningarna här som behöver täckas…

4 gillningar