Långsiktig fondportfölj

Hej!

Mitt första inlägg! :slight_smile:

Håller just nu på att se över min nuvarande fondportfölj som jag haft sen jag började investera. Vill ha en mer strukturerad och diversifierad portfölj som kan stå sig långsiktigt.

Har kommit fram till följande fonder och fördelning:

• Länsförsäkringar Global Indexnära 60%

• SEB Hållbar Sverige Indexnära 10%

• AMF Aktiefond Småbolag 10%

• Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10%

• Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%

• Swedbank Robur Ny Teknik A 5%

Vore kanon att få feedback på både valet av fond samt fördelningen.

2 gillningar

Ser bra ut tycker jag! :slight_smile:
Du har säkert tänkt igenom de olika fonderna och andelarna så det är väl bara att köra!

27,5% Viktat mot Sverige är ganska mycket, men är du medveten om valet och gillar det så är det väl bara att köra :slight_smile: Vad har du för sparhorisont?

Kommer att ha portföljen som mitt primära sparande och tänker låta det ligga så länge som möjligt (10+ år). Är det dumt att vara viktad för mycket åt Sverige om man har en lång sparhorisont? Vad vore en mer rimlig fördelning? Tar gärna emot tips, är fortfarande novis.

Behöver inte vara fel att ha rätt stor andel Sverige, Lysa har tex 20%. Men Sverige utgör bara ca 1% av världens aktiemarknader så det blir suboptimalt. Finns en lång tråd om för/nackdelar med Home-bias.

Tack! Kanske en dum fråga, men hur räknar man ut procentuell viktning mot en viss marknad?

Jan hade det upp i ombalanseringsavsnittet med en börsvärdeskarta

Hela avsnittet kan vara intressant för dig om du inte redan tittat på det

3 gillningar

Den bilden som du visar = Spp aktiefond Global :+1:. Behövs ingen ombalansering :+1:

2 gillningar

Har bestämt mig nu Jacke att köra bara buffert och 100% aktie långtidsspar.
Blir denna fördelningen:
85% SPP aktiefond global
15% Plus allabolag Sverige

Känner att ombalansering behövs typ 1ggr/5år med denna setup.

2 gillningar

80/20 blir ännu smidigare :+1:. Då blir det mer likt Lysa.

1 gillning

Det blir jobbigt (och onödigt) att räkna fram själv. Enklare att bara följa indexet MSCI ACWI, då är jobbet redan fixat av nån annan.

Men om du verkligen vill göra det själv så får du ta och räkna (eller googla)fram värdet på varje lands aktiemarknad och vikta dom procentuellt mot varandra.

1 gillning

Det rådet borde du följa själv :hugs::joy::grin::+1:. Jag med :face_with_hand_over_mouth::joy: och 99% av oss här på bloggen :grin::+1:. Men det är lättare sagt än gjort :joy:.

Jaaa! kan inte förstå att det ska vara så svårt att göra det enkelt :joy:

Ändå går du in och ska kladda med 15% Sverige index. :joy::+1:. Hur mycket påvärkan på portföljen och total avkastning kommer ha 15% Sverige i portföljen? :joy:

1 gillning

Haha jag vet :joy:, hur klarar du av att köra 100% LF global när du vet att Sverige gått bättre senaste åren, du slipper förlora på utländsk källskatt och slipper utsätta dig för valutarisk?

Det är det jag bråttas med och är sugen gå in 100% i Plus Allabolag Sverige eller Seb hållbar Sverige indexnära. Global riskspridning försäkring kostar mig dubbla avg nästan 0.50% i total avg. Det blir dyrt långsiktigt. Riktigt dyrt. :-1:. Sverige har avkastat bäst senaste 100 år och jag tycker att den kommer avkasta bättre än global index även i framtiden. Även om Sverige inte avkastar bättre kommer man spara varje år 15% av käll skatten i alla fall :+1:. Sedan är nattsömnen mycket lugnare med global spridning. :thinking::+1:

Dessutom är den absolut största delen av Sveriges börsvärde exportbolag som säljer globalt så man köper 100% Sverige fond så är ändå 80% (?) av affärerna som ligger bakom börsvärdet globalt pga export.

Även med 20% Sverige i en portfölj skulle jag tippa på att omräknat i BNP så är det inte mer än 5% Sverige (20% av de 20%en plus 1% i globalfond).

Möjligtvis att Sverige ger viss minskad valutaexponering även om återigen företagens affärer ändå mest sker i andra valutor.

Summa sumarum, jag ser egentligen ingen anledning av ha Sverige bias (baserat på noteringsland) när det i själva verket affärsmässigt för bolagen ändå är till stor del globala.

Sverigefond är en selektiv globalfond tänker jag :slight_smile:

1 gillning

Då kan man lika bra ha 100% Sveriges breda indexfond. Det blir dubbelt så billigt men lite högre risk så klart. :+1:. Det skulle funka säkert bra långsiktigt.:+1::thinking:. Då får man 80% globalt och 20% Sverige. :joy::grin::face_with_hand_over_mouth::+1:

Precis, det spelar inte så stor roll om man bortser från att man är koncentrerad till 300 bolag istället för 3000 :slight_smile:

@janbolmeson var inne på det i en annan tråd, att det är därför man ”klarar sig” med att investera bara i Sverige, för man är egentligen globalt exponerad dvs det man inte tror att man gör.

Visst finns det jättefina välskötta svenska bolag så det kan ju vara en trygghet, men det enda jag kan se som egentligen ger mer Sverige exponering (om man nu desperat söker det) är i så fall småbolag (ofta lägre exportlandet) och Investmentbolag/fonder (med viss del småbolag eller onoterade innehav)

2 gillningar

Då kan man lika bra hålla sig till den billigaste 0.22% breda Sveriges indexfond Plus Allabolag Sverige index :+1::thinking:!? Än att betala 0.27% för Seb hållbar Sverige indexnära då den exkl spelbolag och har lite bättre hållbarhet? Men de fonderna kommer gå ganska lika långsiktigt :+1: