Ska investera nu! Jag har en summa som jag först ska investera, därefter månadsvis. Detta ska utgöra pensionssparande, dvs. en tidshorisont på typ 35 år (global portfölj). Jag tänker mig fördelningen enligt nedan. Skulle uppskatta en second opinion på denna lista då jag är helt ny på fondmarknaden!
Jag vill ha exponering mot Sverige, detta då jag anser att Sverige är ett väldigt innovativ land som strävar efter att få fram bra företag. Den resan vill jag gärna vara med på.
Jag håller med dig i sak. Däremot är det trist att vissa bolag söker sig utanför. Spotify, King och sen har vi Mojang som blev uppköpta av Microsoft… Jag vet att Apple har köpt ett par svenska innovationsföretag. Då hamnar de bolagen på amerikanska börsen istället för svenska börsen, så då tappar man dem i den ökade Sverigeexponeringen ändå.
Bredare spridning och exponering mot hela SIXRX-indexet (ca 300 bolag) medan Spiltan-fonden bara har exponering mot den finansiella delen av SIXRX, dvs SIXRXFIIF (ca 20 bolag).
Jag håller nästan med CL. Jag skulle sätta allt i Avanza Global för 0,10% i avgift, that’s it! Så har jag satt mina egna pensionspengar som jag sparar långsiktigt. Warren Buffet får säga vad han vill, men på 35 år ser jag inte att räntor skulle tillföra något. Om man dessutom månadssparar så kommer man kontinuerligt att köpa i upp- och nergång vilket gör att behovet av räntefond som krockkudde minskar — tycker jag.
Ingen ombalansering och så billigt det bara går är melodin. Om man vill ha med lite Asien och tillväxt så är SPP Aktiefond Global ett mycket bra alternativ. Då får man ca 10% Asien och man följer ett bredare index. SEB Etisk Global Indexfond är också ett bra alternativ, men dyrare. Följer samma index som SPP justerat för SEB:s etiska profil.
Nä, jag tycker man ska hålla sig till det enkla så långt som möjligt. Globala index (MSCI World Net return och MSCI ACWI) ombalanseras två gånger per år.
15% Asien och 15% Sverige tycker jag avviker för mycket från index och tveksamt om man får betalt för det i längden.
Jag håller med Jan om att SEB:s svenska indexfond är trevligare än att bara köra Spiltan Investmentbolag.
Nej, det tycker inte jag. Avanza Global har ca 2% Asien och mer USA. Om man vill ha mer Asien kan ISTÄLLET FÖR Avanza Global välja SPP Aktiefond Global ELLER SEB Etisk Global Indexfond, inte 50/50. Indexet MSCI ACWI är bredare än MSCI WNR.
Jag har följande globala indexfonder:
Privat pensionsspar och tjänstepension hos Avanza: 100% Avanza Global
SEB tjänstepension: 100% SEB Etisk Global indexfond
LF tjänstepension: 100% LF Global Indexnära
SPP tjänstepension: 100% SPP Aktiefond Global
PPM: 100% AP7 Aktiefond
Tack för svar! Börjar luta åt att hålla det enkelt. Kanske bara ska ta AG och typ LF tillväxtmarknad? Känns dock som att jag kanske borde väga upp med nåt riktigt osvajigt också? Eller vad säger du?
Jag skulle inte sträcka mig till mindre än 90% global indexfond och 10% tillväxt/övrigt. Jag skulle hålla mig borta från riktigt svajiga saker. Jag tycke man förstör mer än man tillför genom att lägga till riskmarknader (Sverige/Asien/BRIC). Men detta är min högst personliga åsikt och många andra har inte samma åsikt, utan vill hålla på med olika fonder på både gott och ont.
@indexpatronen - jag håller med om din fördelning och logiken i det. Jag är dock orolig för att en majoritet av alla sparare INTE kommer att klara av 100 procent aktieexponering i en nedgång. Kolla bara i höstas när vi inte ens hade en krasch (bara -20 procent) och vilka utflöden som skedde (och antal frågor) som kom från sparare.
Jag skulle nästan säga att man måste först ha upplevt en krasch på -50 procent och få “godkänt” på sitt agerande i den för att få lov att ha 100 procent aktier. Men, det är bara jag. ??
Din portfölj ser bra ut frånsett att du har för mycket Sverige. När SEF innehar ca hälften svenska investmentbolag har du 32,5% Sverige av hela portföljen. Du kan ta bort till exempel Spiltan Inv. helt och flytta andelen till AG. Eller välja någon annan fördelning för att Sverige ner till ca 20%.
Man kan få tillräckligt bra spridning med endast en globalfond. Avkastningen är väldigt lik jämfört med de mer komplicerade fondbyggen. Om man visste vilket alternativ är bäst skulle det bli ett enkelt val.