Feedback på pensionssparande

Hej!

Jag håller på att se över mina portföljer och är just nu inne på min portfölj för pensionen som idag ser ut som följande.

Pensionssparande (månadssparar)
LF Global Indexnära ≈ 46%
Spiltan Aktiefond IB ≈ 16,5%
SPP Aktiefond Europa ≈ 13%
AMF Småbolag Sverige ≈ 13%
SHB Hållbar Energi ≈ 10%

Jag är medveten om att det kanske inte är ett speciellt stort risktagande (inte så många nischfonder) utifrån en sparhorisont på 30 år, men jag tar gärna feedback på den här fördelningen.

Tips på eventuella förändringar är välkommet.

Det är ju 100% aktier så det är mycket hög risk, vilket är helt rätt med så lång tidshorisont.

Den förändringen jag personligen hade gjort:
Byt Spp Europa till LF Global
Byt Spiltan IB till LF Global
Byt AMF till Plus allabolag
Byt SHB energi till LF Tillväxt indexnära

Ser generellt bra ut, men jag har två förslag på justeringar:

1. Jag saknar exponering mot Asien / tillväxtmarknader. Europa ingår ju i LF Global Indexnära, så jag hade bytt ut SPP Aktiefond Europa mot antingen Swedbank Robur Access Asien eller en bredare tillväxtmarknadsfond. Var noga med att jämför avgifterna för vissa tillväxtmarknadsfonder är onödigt dyra.

2. Spiltan Aktiefond Investmentbolag skulle jag också sparka ut, till förmån för någon annan Sverigefond. Kanske PLUS Allabolag Sverige.

Lyssna gärna på den fyra avsnitt långa poddserien som RT släppte om investmentbolag för att förstå varför du ska skippa övervikt mot investmentbolag:

Om du inte orkar lyssna igenom de fyra avsnitten kommer här en sammanfattning: svenska investmentbolag har överpresterat historiskt för att de handlats till substansrabatt. Den substansrabatten finns inte längre.

Tack!

En annan sak jag funderar på, skulle det vara rimligt att öka den procentuella fördelningen mot tillväxt och Sverige exempelvis? Att en global fond står för närmare 50% på en tidshorisont om 25 - 30 år är kanske aningen mycket?

Mer rimligt att ha 100% i en globalfond i 20-30 år. En globalfond följer ju det globala indexet. Finns t.ex en fond som heter Spp aktiefond global som är mycket bred och den inkluderar även tillväxtmarknader.

Jag själv håller mig till 70-100% globalfond i de få portföljerna jag har med 100% aktier. Du gör ett mycket större bet om du skulle lägga 25% i Sverige eller en tillväxtfond.

Jag förstår, jag tänkte att jag är villig att ‘‘spela’’ lite med tanke på tidshorisonten.

Global 45%
Sverige 25%
Tillväxt 20%
Nisch 10%

Något liknande hade jag tänkt mig, men jag förstår hur du tänker!

1 gillning

Jag gillar din föreslagna fördelning! Kanske flytta 5 procentenheter från Sverige till Global, men det är detaljer och en smaksak hur mycket home bias man vill ha.

De senaste åren har Asien / tillväxtmarknader inte gått så bra, vilket har lett till att fler och fler överger att ha exponering mot dem. Det är i min mening kortsiktigt och dumt att kolla på historisk avkastning. Särskilt när det “historiska” handlar om bara de senaste åren.

I ett långt perspektiv tror jag det är viktigt att inte utelämna de som har mest tillväxt framför sig.
Det händer mycket spännande i Indien och Kina och jag tror deras proportion av världsekonomin kommer vara betydligt större 2050 än vad den är idag.