Home bias? Vad är eran åsikt

Hej,

Har funderat om jag kanske har lite väl mycket Sverige i min långsiktiga fondportfölj.

Länsförsäkringar Global Indexnära 55%
Resten: ~7,55%

Har ni några tankar eller funderingar som skulle kunna bättra portföljen, tacksam för alla svar :slight_smile:

Ap7 har 1%
Rika tillsammans har 10%
Lysa har 20%
Amf världen har 57% (just nu)

1 gillning

1% -50% är ganska vanligt. Majoriteten av alla har ännu mer Sverige i portföljen.

Om du har rationella skäl (alltså inte magkänsla eller historisk avkastning) att tro att Sverige i framtiden kommer överträffa världsindex så är det väl rimligt att ha en stor andel Sverige vid sidan av din globalfond.

Personligen saknar jag just rationella skäl till detta och har därför (i mitt privatia sparande) inga Sverigefonder utöver det som ingår i min globalfond (LF global indexnära)
:grin:

1 gillning

Vad anser du vara ”rationella skäl”?

Sverige och Finland toppar börsutvecklingen i världen under de senaste 50 åren. Det sammanlagda värdet av utdelning och börskurser är klart bättre än i övriga länder där man kunnat mäta aktieutvecklingen under lika lång tid.

En orsak är att våra företag ofta är ganska små i ett internationellt perspektiv. Små- och medelstora företag gör i regel bättre resultat än stora, bara samplet är tillräckligt stort. Samtidigt verkar de nordiska länderna ha egenskaper som har gett oss klara fördelar jämfört med andra länder.

Jag har ungefär 50% av min exponering mot Sverige (men det inkluderar globala industriföretag som t ex Volvo), 22% mot USA.

3 gillningar

Argument för att investera mera än 1% Sverige:

1. Lägre avgift (bättre fondutbud) och källskatt villket gör att Sverige troligen kommer överprestera globalfonder efter omkostnader rent avkastningsmässigt, givet att Sverige ger samma avkastning som resten av världen.
  2. Om du bor i Sverige och spenderar dina pengar i Sverige så kommer du halka efter dina grannar om Sverige går som tåget och priser i SEK drar iväg mera än övriga världen.

Argument för att inte ha home bias (investera 1% i Sverige enligt globalvikten = inga Sverigefonder utan bara globalfonder):
a) Bättre diversifiering och riskjusterad avkastning INNAN omkostnader (avgifter, källskatt valutaväxling osv.).

Som nämnts ovan, 1-50% home bias kan anses vara vettigt, där 1% ges av en 100% exponering mot en global indexfond och 50% troligen ges av en blandning av stora och små svenska småbolag. Själv har jag runt 35% home bias (med en övervikt mot småbolagen) vilket jag anser vara en rimlig gräns för när jag uppnår en viss överavkastning tack vare exponering mot mera småbolag+lägre avgifter, men det är lite av en smaksak.

11 gillningar

Rätt taskigt att ta upp så här i ombalanseringstider… :sweat_smile: kliar lite i fingrarna nu att köra 100% Sverige :sweden: Men får hålla mig till mina 30% fortsatt så får tiden visa facit.

1 gillning

Alltid en svår fråga. Själv håller jag mig till 10%. Anser att jag redan är rejält exponerad mot Sverige genom att jag bor här, får lön här, betalar skatt här, konsumerar här.

Samma argument går ju dock även att använda för att man borde investera mer i Sverige.

1 gillning