Home bias fonder

Hej!
Behöver tankar kring mitt fondsparande. När jag analyserar mitt innehav har jag drygt 23% innehav mot sverige, nästan 40% mot usa. Har i dags läget två svenska fonder, plus alla bolag sverige index och spiltan aktiefond. Men det känns lite kaka på kaka:) plus alla bolag är den nyaste fonden av dessa, efter att följt forumet här. Samtidigt har ju spiltan gått väldigt bra sedan jag skaffade den. Hur kan man tänka kring fonder och en viss home bias?

Antar att du menar Spiltan aktiefond investmentbolag. Den investerar just i investmentbolagen och är inte kaka på kaka med din andra sverigefond. Det går bra att kombinera dessa två. Är inget konstigt att ha 23% homebias. Jag själv brukar ha 10-20% homebias i min långsiktiga portfölj och har också två fonder varav den ena är just Spiltanfonden.

Ligger själv på dryga 20% Sverige i mitt långsiktiga pensionspar.
Har själv
Plus allabolag Sverige
Plus småbolag
Spiltan aktiefond investmentbolag

1 gillning

Tycker inte 23% är anmärkningsvärt, men det börjar närma sig var gränsen för var en hälsosam homebias går.

Jag kör på 15 % Svergie av total portfölj men 18-19 % av aktiedelen.

Problemet som jag ser det med för mycket homebias i stort är att du i andra ändan blir underviktad mot andra marknader och då får du i praktiken ännu större homebias än vad du tänker dig.

1 gillning

Exakt den menar jag! :slight_smile: har lärt mig i och med vår ekonomi utgör en sådan liten del av världens ekonomin så kanske det inhemska innehavet vara lite mindre tack för er input! Då är jag kanske inte helt ute och cyklar!

Mmm tänker att jag kan “justera” procenten genom kommande sparande. Har ex en global index samt fond mot asien.

Utan att försöka mig på att ge råd, men ett inspel i ett sådant tänk kan vara

1. Sverige har gått som tåget senaste 18 månaderna
  2. USA som är en stor andel i globalfonder har en svagare dollar mot kronan.

Då får betydligt mer för pengarna om du ombalanserar nu än om du gjort det för 12-18 månader sedan.

Hur det ser ut framåt vet som bekant ingen.

2 gillningar