Är det mindre bra att ha mkt sparande i ett investmentbolag?

Hej!
Det har blivit så att mitt sparande idag ligger i 70% Lysa och enbart ngr procent i LF Global indexfond. Jag har också ett sparande i Spiltan aktie investmentbolag, som har växt till ordentligt och utgör idag 30 % av mitt sparande. Det var inte meningen från början. Nu funderar jag på om jag har en för hög riktning mot Sverige. Lysas fondrobot verkar ha en viktning mot 20% svenska bolag o 80% global. Ska jag ändra mitt sparande- till mer globalt - tex med mer av LF Global index som har 100% global viktning? Jag har en lång sparhorisont på ca 10 år. Funderar även på en liten andel teknikfond… eller ska man enbart ha en global indexfond o låta allt vara ifred? Man får ju olika bud när man läser på om ämnet.
Mvh

Nog för att jag tycker om investmentbolag och de har presterat bra historiskt sätt, men just spiltanfonden är väldigt koncentrerad kring Investor och Industrivärden. Om det är fel eller inte beror ju på vad du vill åt. En bredare indexfond för sverige, är inte fel kanske.

2 gillningar

Tack för din input. Ja det blir ju mer känsligt att ha Spiltan investment om det går sämre för Sverige. Och det är just detta som var min fråga- har jag för mkt vikt åt Sverige än Globalt, när jag nu ska spara på lång sikt. Jag sparar ju i praktiken i 50% Sverige och 50% Globalt.

Jättesvårt att svara på. Här finns en lång tråd på ämnet.

Ska man se till marknadsvikt så har du absolut för mycket med en faktor på 50. Sverige utgör bara 1% av marknaden. Men det finns många argument både för och emot stor home bias. Man får försöka bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt för just dig.

Vad som kommer ge bäst framtida avkastning, vet vi dock inte.

Tack! Klart besked- jag har för mkt Sverigefonder för att sitta lugnt i båten. Jag ska inte ta bort min pott i spiltan investment men inte längre månadsspara i den, utan lägga mitt månadssparande i enbart Globala indexfonder så det blir en bättre balans.

2 gillningar

@janbolmeson , var är din 70-20-10 portfölj som du pratar om på Sharewille ? Tittat på RikaTillsammans olika portföljer och kan inte se att du har någon 70-20-10 ?