Byta ut Spiltan Aktiefond Investmentbolag?

Vad tror ni om Spiltan? Den har gått ner mycket på senare tid. Dags att byta till något annat?

1 gillning

Följer detta. Har även spiltan på avanza

Den hade ganska snabb återväxt vid dippen, men många talar om mindre subventioner på investmentbolagen :man_shrugging:

I vilket fall är det förmodligen svårt med timing så spiltan är väl troligen bra i rätt mängd.

Vilken Spiltan? Aktien eller fond? Om fond - vilken fond?

3 gillningar

Jobbig strategi att byta så fort något gått dåligt. Varför inte köpa mer istället?

2 gillningar

Om det är investmentbolagsfonden, jag har min kvar men har inte köpt mer sen i Jan 2021 pga den har vuxit relativt snabbare än övriga svenska aktier. Jag har ombalanserat från spiltan till svenska storbolag en gång runt april tror jag

Ja, det är investmentfonden

Min åsikt är ju att om man köper något så bör man fundera på varför man har köpt och när det resonemanget blir fel (och man således ska sälja). Annars hamnar man i dessa sjukt svåra frågor - sälja, behålla eller köpa mer. :thinking:

4 gillningar

Man skulle bytt innan den hade gott ned. Nu är det för sent att tajma marknaden. Nej man ska inte göra något alls. Det är bara låta det vara i fred och fortsätta månadssparande i den. Nu har jag kollat lite att Spiltan inv är bättre än Seb Sverige indexnära i år. Hela +31% i år. Vad är problemet :joy:. Vad är det så dåligt med Spiltan inv :joy:? När gick den ned så mycket? På 1 månad eller veckan :joy::joy:. Nu ser jag hur folk är långsiktiga här :joy::joy::tada:. Globala indexfonder ligger på +24% i år. Skamligt av Spiltan att ligga på +31% :joy::joy::thinking:

1 gillning

@Jacke77 Helt OT. Är du lika glad IRL som du framstår i alla inlägg? ”:joy::joy::joy:

:joy::thinking:

5 gillningar

Glad och positiv. Man ska vara glad och nöjd med livet så länge man är frisk. Vi har det bra här i Sverige. Mindre klaga och då mår man mycket bättre :+1:.

3 gillningar

Härligt att höra. Surgubbar är jag så less på. Åter till ämnet. :joy::ok_hand:t2:

2 gillningar

Låter vettigt, men om man som jag är något av en novis på området, så är de frågorna svåra att besvara. Ville bara få lite råd helt enkelt :slight_smile:

1 gillning

Då är det mycket enklare välja en global indexfond som tål mycket mer och skakar inte lika lätt. Automatisk månadssparande och då kan du ägna dig åt något roligare i livet än att följa börsen varje dag. :+1:. Man klarar sig riktigt bra på det enkla tåliga upplägget långsiktigt :+1:

2 gillningar

Det kluriga är att de blir ännu svårare att besvara när man är ”expert”. Jag brukar försöka undvika den här typen av frågor eftersom det finns bara två typer av personer som svarar på dem: ”De som inte vet.” eller ”De som inte vet att de ännu inte vet.”.

Så min princip blir lite som klassikern: ”Hur vinner man över en stormästare i schack?” Ja, man spelar definitivt inte schack…

Ber om ursäkt om mitt svar innan tolkades som arrogant, det var inte meningen. Utan det var snarare att det är en fråga som ingen vet svaret på - således mina rekommendationer för indexfonder. Det är nämligen ett av sätten att vinna över de flesta andra. Utan att behöva svara på svåra frågor.

2 gillningar

Eftersom jag är en amatör av rang och helt prestigelös så kan jag säga att själv behåller jag fonden och månadssparar även en liten summa men håller det på den nivån, som en liten del bara. Jag tycker inte den går så dåligt att jag måste göra mig av med den. :sweat_smile:

2 gillningar

Klart killen är glad när han hittat meningen med livet: en global indexfond.

1 gillning

Tack för svar. Uppfattade det inte heller som arrogant. :slight_smile: Men det är ingen fond som ni rekommenderar förstår jag.
Kanske för över pengarna till LF global indexnära. Kan det vara något?

1 gillning

Ja, det är en favoritfond i forumet. Annat alternativ är ju en fondrobot som tex Lysa. :+1:

1 gillning

Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en av fyra fonder i min fondportfölj. Den har jag haft sedan år 2013. Jag ska inte röra den. Jag sitter lugnt i båten. Det finns ingen anledning att drabbas av panik för att den har gått neråt den senaste tiden. Det är omöjligt att tajma marknaden. Börsen går ju upp och ner.