Spiltan aktiefond investmentbolag, bra alternativ?

Vad tror ni om spiltan aktiefond investmentbolag som en ersättning/komplement till plus alla bolag Sverige?
Låg avgift, lite smalare, högre risk?
I en basportfölj med en global indexfond, en svensk indexfond, en tillväxt och en småbolagsfond, kan spiltan aktiefond invest vara ett bra komplement för att få lite ”spets” mot den svenska marknaden?

Någon som äger den fonden?:smiley:

Nja, du har redan de flesta bolagen i den svenska indexfonden, kanske ska du överväga att ha spiltan som Sverige andelen i portföljen. Dock dyrare än en indexfond. Max 10% av portföljvärde skulle jag säga.

1 gillning

Just det. Det har du rätt i… kanske svårt att motivera varför den ska gå ”bättre” än vanliga svenska indexfonden egentligen…
tack för input

Jag har själv spiltan som Sverige del i min portfölj , jag kan dock inte gå i god för att den kommer gå bättre än en Svensk index. Men som du skriver lite smalare och ev några % plus mot index om det blir medvind.

1 gillning

Jag tycker inte det är värt att hålla mer än en Sverige-fond, men om man vill ta lite högre risk så kan det definitivt vara ett vettigt alternativ att köra Spiltan eller PLUS Småbolag istället för Plus Allabolag.

En del av Spiltans överavkastning verkar iaf ha kommit från småbolagsfaktorn.
Den har haft en ganska liknande rörelse som t.ex AMF Småbolag (Plus Småbolag har inte så lång historik än).

1 gillning

Det som ofta nämns som ett problem med denna fond är att den är så koncentrerad. ~28% investor, ~19% Industrivärden… Ganska extremt stora andelar i få bolag. Jämför globalfonder tex där största innehavet är kanske ~5%.

Jag hade någon procent i Investmentbolag förut men har sålt och stoppat pengarna i småbolagsfond istället. Det finns många trådar om ämnet.

1 gillning

Japp, 8-10% av innehavet här. Den har ju varit lite av en miniraket, men ändå gått okej nu under snålblåsten så jag ligger nog kvar…

1 gillning

Finns starka argument att investmentbolagen som grupp kommer fortsätta slå breda index över tid, se denna tråd:

4 gillningar

Har helt ersatt mina svenska indexfonder med Spiltans.

3 gillningar

Barnspar är 100% Spiltan här

Småbolagsexponering
Stora stabila bolag i portföljerna
Onoterat
Rabatt till stor del på underliggande bolag (för tillfället)

1 gillning

Kanske 5-10% som krydda men hade hellre valt en svensk småbolagsfond istället

Det har redan avhandlats, tex har Plus Alla bolag ungefär lika stor andel av Investor och bolag som Investor äger så den är isåfall inte heller så bred.

En av fördelarna med att köpa Spiltan är att du får substansrabatten som man inte får om man köpedr bolagen direkt som i tex Plus Allabolag. Därför kan man också argumentera för att Spiltan kommer att gå bättre så länge som det finns substansrabatt i investmentbolagen. Plus att man får onoterat som är svårt att komma åt som privatperson.

Jag kör Globalfond och Spiltan som svenskt alternativ.

3 gillningar

PLUS Allabolag har 7,02% Investor, mot 27,98% i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Det är inte ens i närheten likadant.

2 gillningar

Globalfonder kan man byta mot USA Index för det har också gått bättre. Kanske byta mot 28% Apple och 17% Microsoft etc skulle också gått ännu bättre.

och bolag som Investor äger (fast till ett högre pris).

1 gillning

Allas våran Jan bytte kappa totalt nyligen. Kanske har han nån mittilivetkris :joy: men i tråden kan du läsa några argument. Har själv Alla bolag och Spiltan investmentbolag som en liten krydda i tron om att de ska välja ut vinnarna. Har inte bestämt mig om jag behåller den men gillar att sprida risken på flera fonder om något skulle gå fel i administrationen.

1 gillning

Om man ändå ska befinna sig i indexträsket tycker jag 50/50 Spiltans svenska investmentbolagsfond och en globalfond som man ombalanserar årligen är en bra kombination.

2 gillningar

Jag har också den tillsammans med DNB Global indeks men funderar på om inte LMM kavaljer investmentbolagfond hade passat bättre. Får en mix av otroligt fina bolag av Microsoft, Investor, Berkshire, alphabet, lvmh, Industrivärden och Lundbergs.

Har du den istället för en svensk indexfond eller som komplement?

Min tanke är att man isåfall helt enkelt byter ut svenska indexfonden mot spiltan istället. :blush: