Spiltan aktiefond investmentbolag

Hej, jag har ju läst här att man skall byta ut spiltan räntefond och att det vart lite oklarheter där. Min fråga; gäller det även spiltan investering? Eller är det bara räntan man skall hålla sig borta från just nu?

Hej Ebba!

Finns nog många delade meningar om just detta med att hålla sig borta eller ej.
Något man iaf ska tänka på är att inte investera i räntefonder med företagsobligationer med sin buffert eftersom det inte är en “säker” investering.

Jag själv anser inte att man bör hålla sig borta från Spiltan generellt.

1 gillning

Nja. Spiltan investmentsbolagsfond tycker jag är fortsätt bra.

1 gillning

Den fonden får påfyllning varje månad och är super nöjd!
Mackan

1 gillning

Rätta mig om jag har fel men Spiltan investmentfond använder sig utav hävstång. Med andra ord rusar den bättre när börsen går bra men förlorar mer när börsen rasar. Nåt att tänka på om man vill undvika stora rörelser i sin portfölj.

Du har fel. Spiltan har ingen belåning av sina aktier.

Gör den? Det kan jag inte hitta något om.

John var har du fått det ifrån? Första gången jag hör det. Däremot har underliggande Investmentbolag en del lån. Vissa säger att det är en del av förklaringen till Vf de går bättre än börsen. Samma som fastighetsbolagen

Carl- tyvärr minns jag inte. Mycket möjligt att att jag har fel. Någon annan kanske kan flika in.

Blev fundersam efter att ha läst artikeln om ombalansering 2021 där Spiltan Aktiefond Investmentbolag inte var med eller nämndes alls. Jag kör 20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag efter att ha satt upp min portfölj för några år sedan, tidshorisont +10 år, och har haft fin utveckling med den senaste åren.

Jag hittade i artikeln för ombalansering 2019 att Spiltan Aktiefond Investmentbolag blev utbytt mot SEB Sverige Index, jämför jag åren 2019 och 2020 så har Spiltan gått bättre båda åren.

Är Spiltan Aktiefond Investmentbolag ett dåligt val för 2021 eller ska jag fortsätta med den?

1 gillning

Spiltan Investmentbolag kör jag med. Har även lite Spiltanaktier som handlas via plattformen Pepins. Fördelen med Spiltans Aktiefond Investmentbolag är att du kommer åt de onoterade innehaven som ägs att Investmentbolagen. Kan tycka att det är märkligt att den inte är med i matchen längre. Så länge avgiften är låg så får den följa med.

Spiltan räntefonder och Spiltan aktiefond investmentbolag investerar ju i helt olika tillgångsslag.

Avrådan du hört om Spiltan räntefonder har ingen som helst anknytning till Spiltan aktiefonder.

Jag tycker att Spiltan aktiefond investmentbolag är en kanonfond och har största delen av mitt svenska innehav i den fonden.

Den påverkas inte av den problematik som är kopplat till räntefonden.

Anledningen att Spiltan Aktiefond Investmentbolag inte ingår i modellportföljerna kanske är för att den avviker från strategin att investera i breda indexfonder?

Men den fanns med på listan över bästa fonder 2021.

Fonden har konsekvent piskat Stockholmsbörsen sedan november 2012 så det är väl snart statistiskt signifikant.

Känns som en trygg och bra investering!

Spiltans Investmentbolagsfond har ingen belåning.

Vad är nackdelar med att ha spiltan kommande år?

Undrar också om den är ett dåligt val framöver…

Spiltan Investmentbolagsfond kommer säkert vara en mycket bra fond även i fortsättningen. Investmentbolagsrabatten har dock minskat en hel del senaste året, varför fonden kanske inte kommer att gå fullt så lysande som hittills.

2 gillningar