Spiltan aktiefond investmentbolag

Att välja ett bredare sparande istället för enskilda aktier innebär inte att avkastningen blir högre. Historiskt har Investor gått fantastiskt bra och utklassat index. Däremot diversifierar du dig betydligt mer via Spiltan och sänker därmed risken. Lundbergs utgör exempelvis endast 8 % av Spiltan. Man får väga risk mot potentiell avkastning här och gå på vad man är mest bekväm med. Det är alltid viktigt att vara bekväm med sina innehav så att man inte säljer bort sig under nedgångar.

Jag skulle inte kalla Investor och Lundbergs som extrem risk direkt. Det är stabila aktier som sannolikt går bra att äga under mycket lång tid. Som Nicke skriver går det ju att börja spara i fonden utan att nödvändigtvis sälja aktierna.

Jodå Latour ska finns med i Spiltan aktiefond investmentbolag men enbart 2 % ungefär av fondens innehav för närvarande.

Jag sitter med fonden och den utgör ungefär 10% av min högrisk-/passiva portfölj. Globalt index utgör såklart basen i portföljen och precis som i din portfölj ligger den på 70 %.

1 gillning

Det är mest att jag inte vill investera pengarna vad som troligen är sämsta alternativet och då verkar det bättre för mig att sälja fonderna och köpa fonden istället :blush:

Tack för ditt svar!

Okej, tack :blush:

Jag är lite kluven nu… Jag har både Spiltan Investmentbolag aktiefond och Sveriges PLUS alla bolag indexfond.

Jag funderar på om det är bra att ha båda fonderna eller om det är dumt då de verkar vara ganska lika varandra?

Skulle du behålla båda eller bara ha en av dem?