Tänkte sätta lite tankepjärn och ställa några påståenden om anledningen till varför dom stora investmentbolagen kommer fortsätta slå både global och svensk indexfond som grupp även i framtiden långsiktigt. Ni får gärna komplettera med fler anledningar, eller dementera några av mina anledningar om ni tycker det är fel.
Jag tänkte att jag koncentrerar mig till att förklara dom stora mest kända: Investor, Industrivärden, Kinnevik, Lundbergsföretagen, Latour.
Anledning 1, Lägre förvaltningskostnad
En indexfond kostar typiskt 0,2% i avgift. Bolagen jag analyserat hade en kostnad 2021 på:
Investor: 0,11%
Industrivärden: 0,10%
Kinnevik: 0,53%
Lundbergs: 0,08%
Latour: 0,03%
Genom att köpa dessa 5 och hålla långsiktigt kan man få en halverad totalkostnad gentemot en indexfond.
Anledning 2, Substansrabatt
Investor: +15,39%
Industrivärden: +9,25%
Kinnevik: +19,84%
Lundbergs: +4,11%
Latour: -33,75%
4 av dom analyserade bolagen har en handlas i dagsläget med en substansrabatt, vilket medför att man får en högre exponering mot aktiemarknaden än vad man betalar för. Vilket betyder att man får tillgång till ca 10% mer i utdelningar från dom underliggande innehaven än vad man fått om man köpt dom direkt.
Anledning 3, Högre exponering mot riskfaktorer
Dom analyserade bolagen som grupp har högre exponering mot välkända/erkända riskfaktorer som driver avkastning än en indexfond. För att nämna några av dom viktigaste:
- Small, flera av bolagen har en högre exponering mot småbolag än en indexfond, dessutom onoterade.
- Quality, den aktiva förvaltningen medför att man får en portfölj med mycket högre grad av kvalitetsbolag i portföljen, dom selekterar helt enkelt bort Junket.
- Value, flera av bolagen har portföljer med stor andel värdebolag
Detta medför en bättre diversifiering mot riskfaktorer än att äga bara en global indexfond, där man enbart får exponering mot marknadsfaktorn.
Anledning 4, Lägre skatt på utdelningar (än globalt indexfond)
En global indexfond medför en utländsk källskatt på utdelningar, vilket gör att den verkliga totalkostnaden för en fond hamnar på runt 0,5%, något man slipper om man äger svenska bolag.
Anledning 5, Inbyggd hävstång
Flera av investmentbolagen har en inbyggd hävstång, då dom har tillgång till mycket billig belåning.
Investor: 2,21%
Industrivärden: 5,07%
Kinnevik: 0,13%
Lundbergs: 5,12%
Latour: 7,81%
Anledning 6, Skickliga ägare/investerare med “skin in the game”
Dom stora investmentbolagen har tillgång till några av Sveriges skickligaste investerare, och samtidigt aktiva ägarfamiljer som många gånger sitter med i styrelsen i dom underliggande bolagen och hjälper till att utveckla dom och skapa värde. Ett koncept som visat sig framgångsrikt i många många decennier.
Slutsats:
Vill man ha möjlighet att slå index långsiktigt tycker jag det kan vara en god strategi med hög potential att kontinuerligt köpa och hålla investmentbolag med substansrabatt och låg avgift.