Investmentbolag - på´t igen?

Jag roterade ur Spiltan Aktiefond Investmentbolag till Länsförsäkringar Global Indexnära för en månad sedan, vilket var lite sent men ändå ganska lyckat. Flera investmentbolag har dock tagit så mycket stryk att de börjar se intressanta ut igen, Investor ligger på ca 14% rabatt, Industrivärlden 9%, de två största innehaven i nämnda fond. Men flera ligger fortsatt på saftig premie. Är det för tidigt att ropa hej? Vi är väl kanske fortsatt i en korrigering av börsen. Känns väl också lite tveksamt att SAI kan återuppta sin framgångssaga även om den är fortsatt populär bland småspararna.
Jag tror att Stockholmsbörsen kommer att fortsätta utvecklas starkare än världindex och har därför lagt allt mitt månadssparande i svensk småbolagsfond, har dock kvar “klumpen” i Global Indexnära.
Avanza Zero är ju inte fel heller.
Hur tänker du? Har du något investmentbolag i portföljen?

1 gillning

Jag har inte Spiltan investmentbolag eller några enskilda aktier i investmentbolag. Den enda exponeringen mot Sverige i aktiedelen i mina portföljer är genom globalfonden samt Plus allabolag Sverige index.

Jag kan inte bedöma om börsen kommer fortsätta neråt eller uppåt, om just investmentbolag kommer gå bra eller dåligt.

Har exponering mot många investmentbolag genom Nordnet Sverige indexfond som jag har ca 10% av i portföljen. Kan ej bedöma vad som kommer gå upp eller ned i framtiden. Dock har jag ägt Investor i omgångar och substansrabatten känns nu attraktiv. Får en hel del extra exponering mot småbolag genom Plus småbolag (ca5% av portföljen) så kommer nog inte köpa investor igen.

Har lite (notera lite) i spiltanfonden för skojs skull. Räknar med sämre riskjusterad avkastning på lång sikt. Än globalt marknadsviktat då. Där jag har en majoritet av mitt kapital.

Avanza Zero ser jag ingen anledning att äga. Följer ett oerhört smalt index.

Hellre Plus fonderna för Svensk exponering.

Jag har lite Investor och kommer nog att öka där. Jag ser det som en trygg och stabil pjäs som kan funka även under sämre tider. Jag har ingen uppfattning om hur den kommer att gå vs. marknaden i övrigt. Mitt syfte med att äga Investor är inte att överträffa något index.

Jag har fortsatt att månadsspara, jag har Spiltan Investmentbolag i min lekhink vilket utgör cirkus 5% av min total.

Får man fråga varför du tror detta?

(disclaimer: Jag har ~25% Sverige av samma anledningar som nämns på https://blogg.lysa.se/home-bias/). Men jag har ingen åsikt om huruvida Sverige kommer gå bättre eller sämre jämfört med världsindex).

Stockholmsbörsen har förvisso en hel del innovativa bolag som kan förmodas ha framtiden för sig. Samtidigt finns en stor konkurrens inom just de här nya kreativa segmenten, inte minst från Asien. Om Sverige som land och även EU lyckas hävda sig finns det säkert förutsättningar för att det ska gå bra och att det även ska ge avtryck i den långsiktiga utvecklingen på Stockholmsbörsen. Samtidigt är det här ett riskmoment och skulle även kunna innebära att Stockholmsbörsen tar mer stryk kopplat till att Sverige och EU blir helt förbisprungna av nya mer dynamiska ekonomier. Som så ofta finns det en koppling mellan potential och risk.

Absolut, det kanske går väldigt bra för Stockholmsbörsen (eller så gör det inte det). Jag undrar mer varför detta inte redan skulle vara inprisat i dagens kurser. Dvs vet du och jag nånting som inte redan “the big flow of money” vet om.

Får man fråga varför du tror detta?

Ja till viss del detta:

Vi gör något jävligt bra och har gjort så i 50 år, så jag tänker väl att Pareto-principen är vår vän som ackumulerande effekt och att den svenska börsen minst kommer att fortsätta överavkasta Europasnittet. Våra trygghetssystem gör att våra entrepenörer vågar ta risker och satsa och vi har blivit mycket duktiga på att internationalisera våra inhemska produkter. Vi har smidiga organisationer och är skickliga på att finansiera idéer. Internationellt kapital söker sig till oss och etablerar Europakontor i Stockholm.

Självklart kan jag ha fel :slightly_smiling_face: Därför ligger klumpen kvar i Global Indexnära.

Jag har lite spiltan Investmentbolag i några portföljer (tjänstepension där den finns) men i övrigt mest à la RT med bulken i globala indexfonder.

Egna innehav i min egen ”indexfond” (med 100+ innehav internationellt och Sverige tvärs över sektorer) är Investor, Bure och Ratos även om den senare teknkiskt inte är ett IB (ger inget NAV)så räknar jag det som ett. Jag räknar också Berkshire posten som ett IB.

Denna sidan är rätt bra för att se nuvarande och historisk rabatt/premie: ibindex

Alltså jag köper specifika bolag när jag tycker de ligger rätt i pris. I övrigt månadsspar enligt plan och ser inte korrektionen som ett bredare köpläge … än :slight_smile:

1 gillning

Hm, men är inte en bred svensk indexfond ”tryggare” och mer stabilt än ett ägande i Investor? Om du inte tror att Investor över tid ska slå index så är det väl mer tryggt att investera i en bred indexfond?

Jag vill ha en utdelningsportfölj med aktier som jag köpt vid specifikt gynnsamma tidpunkter. Där vill jag helst ha stabila kvalitetsaktier med låg risk. Det gör inte så mycket om de går ner lite emellanåt, då köper jag fler.

Sedan är det också bra med ett månadssparande i olika typer av indexfonder men det är en annan sak. Jag följer inte så mycket någon teori utan mer mina egna preferenser.

Jag vet att du inte vill höra detta, men jag hade rekommenderat XACT Högutdelande

1 gillning