Har just nu min bas i aktieportföljen i Investor, Industrivärden, Latour och Cibus.
Funderar på att även ta in Svolder nu som en slags “småbolagsfond” för att få mer exponering mot lite mindre bolag. Låter detta vettigt och låter hela grunden i portföljen vettig med dessa investmentbolag? Detta är endast den svenska delen av portföljen och äger även enskilda aktier men dessa är som sagt den stabila basen jag tänker mig ha långsiktigt.
Spiltan aktiefond investmentbolag gör precis det du önskar.
Hur kommer det sig att du har med Cibus i det sammanhanget?
Svolder är ett intressant innehav som jag också hade tagit med. Har du övervägt Bure eller Creades?
För att få lite mer exponering mot fastigheter! Äger Cibus och Castellum
Om du hade velat ha mer exponering mot fastigheter hade du ju kunnat välja Lundbergs istället för industrvärden? Så får du ju ändå liknande portfölj fast mer vikt mot fastigheter.
Eller Plus Fastigheter Sverige Index. 0.2% i avgift.
Bra poäng.
Problemet jag har med Svolder är att den just nu handlas till dubbelsiffrig premie. Just nu betalar man alltså 112 kr för varje hundralapp investerad i Svolder. Hela Svolders portfölj är noterad så i teorin kan man köpa hela deras portfölj själv till 0 % premie.
Jag brukar sätta min smärtgräns för köp till max 5 % premie. Säljer utan att tveka vid 15 %. Jag brukar parkera kapitalet i en småbolags-ETF, alternativt ett axplock av deras egna innehav, och växla tillbaks när premien är lägre igen.
Är man helt passiv eller inte vill ödsla energi på en sådan strategi får man bara vara medveten om premien när man går in. En högre premie innebär en högre risk.
Hur mycket courage betalar vi för att köpa varje innehav i svolders portfölj, är det mer eller mindre än deras premie?
Det är ju det. Som sagt så behöver inte alternativet vara en exakt avspegling
Jag skrev om detta i en annan tråd.
Kort sagt skulle jag inte göra så p.g.a. långsiktig risk (10+ år fram). Du kommer förmodligen inte slå index på lång-lång sikt (p.g.a. att investmentbolagen kan falla i värde plötsligt). Index är och förblir det tråkiga och vettiga alternativet i grunden.
Hoppas det kan hjälpa/inspirera dig!
Maximilian
Okej så typ 70% i fonder i form av Global indexfond och typ en svensk indexfond och sen aktier / investmentbolag som krydda kanske är det smarta i längden… hm
Precis så kör jag.