Hej,
Jag har fått 50000kr som jag tänkte sätta undan på lång sikt. Det är inga pengar jag direkt har behov av.
Vad tror ni om följande fördelning på ett ISK-konto:
10000kr Investor
10000kr Boliden
10000kr Saab
20000kr Länsförsäkringars Globala Indexfond.
Skulle ju kunna sätta hela beloppet i en global indexfond men det är ju lite roligare med några specifika bolag man kan följa.
Vad tror ni om detta?
Anekdotiskt har jag oftast tjänat mest när jag haft tråkigt.
Investor har jag själv en hel del i min annars indextunga portfölj, men det är ju inte spänning på hög nivå direkt.
Saab och Boliden har jag inte någon stark uppfattning om mer än att de båda är starkt påverkade av omvärldsfaktorer och att det förmodligen är väldigt väldigt svårt att slå index genom att bara lasta in dessa i portföljen lite på måfå.
Du tänker ju helrätt … om det nu var så att historisk avkastning var en garant / fingervisning om framtida avkastning.
Så är det ju tyvärr inte. Massor av amerikaner lade hela sin pension i Kodak. Sen kom digitalkamerorna. Facit gick bra som fan och hade ett eget fotbollslag. Sen kom miniräknarna osv.
Det kommer alltid att komma nya teknologier som ställer allt på ända (eng: disruptive technologies). Det gör att man inte kan lita så mycket på vad som skett historiskt.
Globala indexfonder är ju rätt tryggt. En del räntepapper kan ju vara bra om man tror på att räntan skall ner. Sen gillar jag ju utdelande bolag med starka varumärken. J&J, Coca Cola, Pepsi, Procter, Sonoco plus några europeiska dito. Lite ädelmetaller i form av AuAg’s fonder.
Väldigt mycket handlar om riskpreferens och hur lång tid du är beredd att låta pengarna vara / lägga till före uttagsfasen.
Tack för input! Kloka resonemang! Mina globala indexfonder har över tid slagit mina aktier hos enskilda bolag. Just Boliden har jag haft sedan 2003 med en uppgång på ca 2400%. SAAB är nog lite hypat och rätt oetiskt egentligen.
Ja, jag får fundera men lutar nog åt att lägga summan i globala indexfonder.
Ser bra ut. Och med det menar jag att ditt belopp än så länge är litet och du kommer lära dig vad det är du vill och vad som fungerar.
Pytsa in pengar varje månad och placera.
Du kommer antagligen landa inmajoriteten i globalfond och sen restennsom du tycker är roligt.
Kom ihåg: säljbinte bara för att det går ner. Alla placeringar fluktuerar. Om du ska sälja, sälj för att det inte längre passar med din strategi eller ditt kynne och gå in i nåt annat som passar dig bättre mentalt.
Härligt! Bara köra på, jag hade gjort något i stil med 90% globalfond och 10% Sverigefond/Investor, om du vill roa dig med aktier är Investor ett bra alternativ. Tex i Investor får du bred portfölj, vilket även inkluderar SAAB som du föreslår, hade även undvikt råvarubolag likt Boliden. Sen hade jag kört på samma princip på nyspar samt om du får över mer pengar framöver.