Månadssparande - Från fattigdom till en ljusare framtid

Här kommer nog en fråga som ställts många gånger, men jag undrar över min potentiella portfölj som jag ska börja spara i varje månad framöver. Jag och min sambo har äntligen hamnat i ett läge där man kan spara undan en större summa varje månad, efter flertal år som låginkomsttagare/studerande/sjukskrivna/föräldralediga.
Vi kommer kunna spara undan 25 000 kr i månaden, vilket känns riktigt roligt efter mycket, mycket slit.

Vad tror ni om min eventuella portfölj? Jag ville ha spridning på flera marknader utöver svenska, men när jag började kolla runt så verkade det nästan bara vara USA som hade “investor-liknande” i trygghet och utveckling. Jag har provat “raketerna”, och vill inte vara i närheten av sådana investeringar igen - trygghet är viktigare.

• Alphabet Inc Class A
  • Berkshire Hathaway Inc Class B
  • Blackstone
  • Brookfield Asset Management LTD
  • KKR & Co
  • Investor B
  • Avanza Zero
  • Avanza Global
  • Avanza USA
  • Swedbank Robur Globalfond A

Jag är dock inte helt nöjd med den. Det känns som den kanske inte är så stabil som den skulle kunna vara, så jag är väldigt öppen för förbättringar!

Varför inte bara lägga in allt i en globalfond eller en fondrobot? Ju mer man krånglar till det, desto större risk att man får feeling och gör något dumt.

10 gillningar

Härligt att höra. Jag tycker ni ska följa råden i Börja spara och investera rätt och lätt 2024! | Allt du behöver veta om sparande | Avsnitt 99 / 339

Varför? Jo därför att om ni väljer enskilda aktier tar ni en risk som det är svårt att få betalt för. Er riskjusterade avkastning blir sämre.

1 gillning

Kollat kom-igång-avsnitten här?

2 gillningar

Tack så mycket för svaren, det var väldigt goda råd. Det logiska är att köra Lysa och/eller Globalfond.

Den “säkraste”, och som har utvecklats bäst av mina innehav är Investor. Den amerikanska versionen av Investor är ju Berkshire Hathaway.

Tror ni det är en bra idé att varje månad dela upp så som:
Investor 5000 kr/Mån
Berkshire Hathaway Class B, 1 st per månad
Resterande summa (CIRKA 15000 kr):
5000 kr/Mån Avanza Global
10 000 kr/Mån Lysa

Skulle det vara ett bra upplägg?

Ett alternativ där för att sprida risken är Spiltan Globalfond Investmentbolag. Ca. 30 olika investmentbolag.

Det var ett bra förslag, det jag tänker positivt med Berkshire är att man även får med amerikansk valuta (USD) i portföljen, samt det inte är någon avgift på det innehavet, och även får stor diversifiering via Berkshire. Men utvecklingen på Spiltan var ju faktiskt inte dålig.

Om du har en globalfond så är du exponerad mot amerikanska bolag och därmed deras valuta. Ca 70% i Avanza Global är just USA.

1 gillning

Har själv ägt Berkshire en längre tid. Sålde dock nyligen då jag RT:ifierats. Inte för att jag tror att Berkshire kommer utvecklas sämre än globalt index (vilket brk dock gjort de senaste tio åren eller mer), utan för att jag inte vet eller kan veta vad en korrekt värdering av Berkshires omfattande helägda portfölj av försäkringsrörelse, järnväg och andra bolag är. Aktien handlas alltid till en substanspremie dessutom.

Risker:

• Att det finns en omfattande Buffettpremie som försvinner när gubben dör.

• Att övervikta USA ytterliggare är dumt.

• Buffett dör innan han hittar något att svinga slagträet emot en sista gång.

Tack vare sin storlek ingår Berkshire i alla indexfonder redan, så fomo är inte nödvändigt.

4 gillningar

Ledsen, men då har du inte koll på innehaven i BH. Fram till nyligen låg mer än hälften av värdet av BH i Apple aktien. Nu är det 30%.

Sen är det ett par till tunga bolag. Ungefär 90% ligger i 10 bolag.

Det är ett bra bolag, men köp den av rätt anledning och läs på om innehaven så du vet vad du får.

2 gillningar

Jag är väldigt glad att jag ställde frågan här, det var väldigt matnyttiga råd för hur jag ska investera framöver.
Anser ni alla generellt då att om man kör Spiltan Globalfond Investmentbolag istället för Berkshire, där min totala portfölj blir:

Investor 5000 kr/Mån
Spiltan Globalfond Investmentbolag 5000 kr/Mån
Avanza Global 5000 kr/Mån
Lysa 10 000 kr/Mån

Att den är en bra väg att gå? Personligen känns det rimligt, baserat på vad ni sagt!
Då får man en ordentlig diversifiering, både inom Sverige (Investor), Globalt (Splitan Globalfond Investmentbolag), USA samt Globalt (Avanza Global), och till sist Fondrobot (Lysa).

Vad tycker ni?

En annan relevant fundering kanske kan vara huruvida HELA ert sparande om 25k verkligen ska gå rakt in i aktier? Siktar ni på att köpa bostad? Renovera? Köpa bil?
Eller kommer ni spara mer än dessa 25k totalt sett?

Grattis till ett rejält skjut i ekonomin från er tidigare situation. Inte alla som kan spara 25 tusen i månaden.

Nja, det är väl 30% av den publika aktieportföljen, som i sin tur är cirka 30% av det totala värdet. Private equity delen är betydligt större, och även positionen i likvida medel, är större än delen i just apple totalt sett.

https://www.morningstar.se/se/news/253474/warren-buffetts-berkshire-hathaway-en-fond-i-förklädnad.aspx?utm_campaign=intl_newsletter_email&utm_medium=email&utm_source=sendgrid

Till TS: varför inte månadsspara i Spiltanfonderna tillsammans med en globalfond? Exempel:

Storebrand Global all countries
Spiltan Globalfond investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

1 gillning

Stämmer, borde tagit med det.
Men det var typ 50% av mer än 40% innan de började sälja av Apple, BYD, BoA etc.
Numera är det kanske 30% av nästan 30%.

Tack för rättelsen.

Fortfarande få bolag som står för stor del av värdet, även onoterade.
Sen är stor del av deras likvida medel redan tingade för skulder inom försäkringsbranschen. Så man borde räkna ner den siffran rejält.

GEICO tar ju betalt i förskott för alla försäkringar och då får man tillgång till pengarna, men stor del betalas tillbaka till försäkringstagarna under året. Detta sommar stora nyckeln för deras framgång en gång i tiden.

Vill du ha bred portfölj så glöm inte globala småbolagen samt tillväxtmarknad.

Jag kör så här efter att faktiskt igår lagt till Spiltans globala investmentbolag och bytt ut en fond:

LF Global
DNB Global
Nordea Globala småbolag
Spiltan Globalfond investmentbolag
DNB Tillväxtmarknad
Handelsbanken Pensionsfond

Rekommenderar största delen i billig/a globalfond/er… Sen kan man ha resten fördelat på övriga marknader.

Om jag var ni så hade jag:

• Byggt upp adekvat buffertspar, tex 200 000 sek.
  • Därefter sparat i Avanza global 80 % oxh resterande 20 % i det ny tycker är skoj så som Investor, Berkshire eller annat.
  • Håll global i ett eget isk och skoj investeringarna i ett eget. Efter 5 år jämför ni utvecklingen och ser om ni vinner mot globalt index.

Vi har under senaste gångna året sparat 2000 på buffert, 3000 kr på fonder samt Investor, där vi i slutet av varje månad lägger till det som vi har över på fonder och Investor, med samma fördelning. Så bufferten ökas på i en rimlig takt, där vi även lyckats få undan mer per månad än 3000 kr. Nu så har jag nytt jobb och tjejen är tillbaka på jobbet efter mammaledighet, så alla dem aspekterna har jag/vi koll på med buffert, långtidsspar, pensionsspar, barnspar, vilket är skönt!

Det kan bli att vi lägger till en tusenlapp på buffert (3000 kr i månaden totalt), men då vi har billig hyra och en stabil grund så “behöver” vi inte någon massiv buffert, varpå vi vill gå rätt hårt åt spar till hus.

Men mitt tidigare förslag på portfölj:
Investor 5000 kr/Mån
Spiltan Globalfond Investmentbolag 5000 kr/Mån
Avanza Global 5000 kr/Mån
Lysa 10 000 kr/Mån

Var inte det så bra att gå på? För enligt “Börja spara lätt och rätt 2024” sa dem ju EGENTLIGEN att bara spara i Lysa. Men sen säger många andra att Globalfonder är bra, vilket jag även får med i den portföljen, samt Investor (Mest för att den presterar så bra).

Jag blir mer kunnig och mer förvirrad känner jag haha!

1 gillning

Jag har direktägt aktier förut, för länge sedan. Plötsligt kommer något man måste ägna tid och kraft åt: nyemissioner, begäran att få tillbaka källskatt, eller annat juridiskt krångel som jag upplevde som tråkigt, jobbigt och tidsödande. Dessa regelbundna påminnelser om investeringarna ökar även sannolikheten för pill. De stora investmentbolags-drakarna (t ex Investor och BH) går ungefär som index. Sammantaget har jag landat i att billiga indexfonder löser mina problem och att avgiften är rimlig i förhållande till vad courtage osv för enskilda aktieköp och försäljningar skulle kosta (särskilt för internationella aktier) och inte minst vad min egen tid är värd.

Så är det för alla … ju mer man vet desto jobbigare blir det med besluten. Fram till att man kommer på att man kan förenkla livet genom att ha en stabil bas med det mesta i en fin och billig global indexfond :rofl:

Det du har valt är en bra portfölj. Om den sen kommer slå en annan kombination av fonder/aktier är svårt att säga. Investor är (har varit) en riktigt bra aktie, men vad som händer framöver är det ingen som vet. Så 20% i ett investmentbolag är en större risk, men det kan också löna sig. Här vill jag inte säga bu eller bä utan det är något du själv får ta ställning till. Och ja, jag har Investor som enskild aktie i min portfölj, men det rör sig om 1,5% kanske. Dock har jag även Investor via fonder så totalt är det mer. Har ca. 30 aktier utöver fonderna.