Ska börja spara i fonder för första gången och tar gärna emot åsikter om mina val. Sparhorisonten är 10+ år. Jag vill ha en lättskött portfölj med låg avgift, med fokus på Sverige och USA.
TLDR: Satsa på breda indexfonder, undvik aktivt förvaltade fonder och lämna känslorna utanför.
Nu är jag också en nybörjare men jag hade skippat investmentbolagen eller bara låtit en liten del vara det, likt en lekhink.
Jag hade en rätt stor del investmentbolag innan men insåg att jag är usel på att välja något rimligt och kör enbart på indexfonder nu.
T.ex satt och gick igenom fonder som satsade stenhårt på hållbar energi, men insåg att jag har inte en blekaste aning vad jag ska välja. Så då valde jag en indexfond som satsar brett på de mest omsatta företagen som också är hållbara (det är ju en liten risk med den kategoriseringen men det har jag valt av etiska skäl). Kommer nästa stora sak bli vindkraftverk eller floppar det, kommer elbilar fortsätta vara populärt eller är det något väldigt nischat företag som tillverkar X som blir nästa stora grej? Inte en blekaste aning så jag lämnar min partiskhet och känslor utanför.
Känns säkrare att låta börsen sköta sig själv så mycket som möjligt än att låta Nisse på NisseInvestment försöka hitta nästa revolutionerande företag.
Som jag har förstått det så presterar generellt indexfonder bättre än aktivt förvaltade fonder över tid. Någon får gärna påpeka om jag har fel om detta.
Du kan ju annars köra på basportföljen från RT (eller köra t.ex. Lysa):
Det viktigaste är Globalfonden. Resten är mest bling. Jag har 70% i LF Global index. Den har gett 58 000:- i avkastning under ett år. Mina bling blingfonder med Spiltan Global inv,Spiltan aktier inv,Handelsbanken gl småbolag,Avanza Emerging Markets och Plus alla bolag kommer inte i närheten av vad LF Global drar in i avkastning. Ska man vara helt krass så klarar man sig jäkligt bra med enbart en Globalfond. Resten är mest för att det är lite roligt
Du har väldigt stor tilt mot investmentbolag (50%). Jag hade personligen valt att minska detta kraftigt (eller helt utesluta) och istället satsa mer på globalfonden. Vill du ha det enkelt och lättskött så är fondrobot som Lysa,Opti eller Betterwealth bra.
Jag kan tycka att det blir skevt om du blandar ihop intresse med avkastning. Om du ska investera för att det är kul så tycker jag att den biten ska vara väldigt liten. Det finns flera här på forumet som har haft en lekhink men man bränner sig ofta på den.
Ett lyckat sparande verkar vara det som är skittråkigt. En väldigt bred indexfond som får sköta sig själv, typ.
Storebrand är bredare och inkluderar tillväxtmarknader enligt marknadsvikt. Ca 2300 bolag har jag för mig. Avanza exkluderar tillväxtmarknader och har ca 1500 bolag.
Jag tror det viktiga är att vi måste vara ödmjuka med att vi har inte en blekaste aning hur framtiden ser ut (jag hamnar ofta själv här och tänker för svart och vitt).
Så då får vi angripa börsen på det mest rationella och vetenskapliga sätt vi kan. Det verkar vara breda indexfonder som är den bästa chansningen då.
När du börjar favorisera enskilda företag eller fonder med ett smalare innehav så går du ifrån det vetenskapliga och du sprider inte din risk.
Om det går bra för Berkshire Hathaway så kommer den inkluderas i en indexfond annars inte. Marknaden bestämmer det, inte vad som tilltalar mig.
Jag ser inget fel i de fonderna du valt. Däremot bör majoriteten ligga i globalfonden, i mitt tycke. För bredare spridning finns EM också. Så jag själv hade fördelat: