Fondval för en nybörjare

Eller överprestera :+1:

Investmentbolag är bra. Man ska nog inte lyssna så mycket på alla ”experter” här på forumet har jag märkt. Lika många åsikter som det finns folk. Läs böcker skrivna av riktiga proffs och dra dina egna slutsatser av det. Lycka till :smiley::+1:

Om jag vill överprestera index så är det väl bara att köra in allt i ARKK, nej men seriöst du kommer aldrig få beta avkastning genom att investera i ett index, man kommer få den generella avkastningen, så man kommer alltid vara i mitten, varken sämst eller bäst.
Men om teorin stämmer så borde man hamna i top 10% efter ett par år då man övertid har en jämnare prestation än en fond som ARKK.

Jag bygger alltid mina personliga portföljer med en stabilgrund dvs 60-80% vill jag ska vara i ett globalt index, sen finns det olika varianter, vissa vill ha med emerging markets i sin portfölj för en extra bredd, vissa vill ha med globala midcap/smallcap bolag.

Jag bygger alla mina portföljer med minst 70% exponering mot globala indexfonder
Säg 70% avanza global
10% handelsbanken gl indexnära
10% plus alla bolag
10% emerging markets

1 gillning

Annars kan man belåna en global indexfond för att få hävstång och på så sätt överprestera utan att blanda in nischfonder :slight_smile: Men det är såklart inte något för alla. Hävstången fungerar ju även i motsatt riktning. Många använder ju stor hävstång när man t.ex köper bostad.

1 gillning

Nja låna känns ju inte så bra. Kan ju lika bra bli en dubbelsmäll.

Tack!
Nu vet inte jag vad ARKK är för något.
Men du ser! Din portfölj påminner om min förutom att jag har LF Global istället för Avanza Global. Men dom är likvärdiga. Sen kör jag ett litet innehav av Spilan IB och Spiltan Global IB mest av nyfikenhet på vad dom kan prestera. Vissa dagar går faktiskt Spiltan Global Inv bättre än LF globalfonden trots att Spiltan har flera av samma innehav som LF Global. Kan bero på att Spiltan har 25 innehav med vardera olika innehav. LF Global har 1421.

Jag tycker absolut att man ska lyssna på folk på forumet. Man kan få mycket hjälp och bra input på många saker. De flesta har en väldigt hälsosam syn på risk och ekonomi överlag. Utnyttja kunskapen och skapa dig sedan en egen uppfattning. @RonZ

En Global indexfond är en stark ryggrad i portföljen och ger väldigt bra riskspridning.

1 gillning

Skälvklart är det fritt att tänka själv. Men det gäller att sålla lite.