Har just nu en fondportfölj med följande innehav och fördelning hos Avanza:
Enter Cross Credit A 40%
Simplicity Likviditet A 12%
Alfred Berg 8%
Spiltan Räntefond Sverige 8%
PriorNilsson Yield 8%
Handelsbanken Kortränta (A1 SEK) 8%
Carnegie Likviditetsfond A 8%
AMF Aktiefond Nordamerika 4%
Plus 4% som ligger på ett annat ISK och inte påverkar denna delen.
Sammanlagt har jag i nuläget 2´300 kr investerat i dessa fonder, planerar att sätta in ytterligare nästan 6´000 kr fördelat på fonderna jag redan har.
Är i dagsläget nöjd med portföljen efter att ha gjort en omfördelning i höstas och följt utvecklingen sedan dess. Skulle gärna öka innehaven men funderar på hur mycket jag vågar gå in med.
Bor i dagsläget hemma hos föräldrar, har en månadsinkomst på ca 5´000-8´000 i månaden samt ett totalt sparade (utöver det som ligger i fonderna) på ca 70´000 på sparkonto med okej ränta. Då jag ligger under, och vill hålla mig under 50´000 i investeringar hos Avanza som jag använder lägger jag ingen större vikt vid fondavgifterna då dessa betalas tillbaka.
Hur mycket hade ni vågat investera i dessa fonder, med tanke på min inkomst och mitt sparade kapital? Hur hade ni tänkt?
Nja, alltså är fortfarande väldigt mycket nybörjare på börsen och känner att det känns tryggare med en större andel räntefonder medan jag fortfarande lär mig. Följer utvecklingen och tänker att jag skulle kunna öka på med mer aktiefonder mm succesivt. Men måste ju börja någonstans tänker jag…
Då skulle mitt första tips ändå vara att slopa samtliga räntefonder och istället välja en global indexfond om nu sparhorisonten är lång. Egentligen behöver du aldrig mer än så.
Finns egentligen inte så mycket man behöver lära sig mer än att investera brett och billigt och var långsiktig. Acceptera att det kan gå allt mellan -50% och +50% enskilda år. På en 10-15års period då är det helt rimligt med ett par stora nedgångar/krascher.
Du är ju ung och har tiden på din sida att sätta igång en riktigt bra långsiktig pengamaskin
Den ränteportfölj du har nu är ganska dyr samt flera högriskräntor. Den kommer förmodligen upplevas krångligare samt ändå ganska volatil ändå.
Jag håller med @Jimmy_G och undrar också vad apostroferna betyder. Pratar vi tusenlappar så kör på en billig globalindexfond. Bättre läromedel finns inte. När du ser att det rullar kan du testa med annat.
När det gäller att komma igång så tycker jag man ska sätta tillräckligt mycket i aktier så att det skulle göra lite ont om de gick ner, men inte mer.
Senare, när man vänjer sig vid att det går upp och ner och det inte gör ont längre med upp/nergångarna, så kan man sätta in lite mer så att man är på den nya nivån för där det gör ont.
Så jag tycker det kan vara helt rätt att göra som TS och ha mycket i räntefonder till att börja med, tills man fått lite känsla för allt och kan gå in fullt ut.
Ta hellre amf aktiefond Nordamerika istället för lf global. Lf global är en förklädd usa fond. De går upp och ner nästan samtidigt. Men lf global ger typ 200% mindre avkastning på 10 år. Om du verkligen vill ha så brett som möjligt är i så fall lysa bättre
Kul att du har börjat investera! Hur mycket du vågar investera beror på när du behöver pengarna.
Du har redan gjort ett stort steg med att du har börjat investera. Se till att månadspara automatiskt och följ din utveckling. Känn hur det känns när det går upp och ner. Lyssna gärna på RikaTillsammans podden och lär dig mer om investering.
Jag skulle rekommendera att köpa mer av de billiga globala aktiefonder såsom Länsförsäkringar Global. Mer än det behöver du inte ha för att få en bra avkastning på långsikt.
Ju mer du lär dig desto mer självsäker du blir med din investering. Därav så vågar du investera mer.
Som du ser på kurvan rör de sig så gott som identiskt. Men lf global ger betydligt mindre avkastning.
Och som du också ser är lf global 72% usa. Med majoriteten i exakt samma bolag.
Lf global fanatiker säger att den är bredare. Vilket är sant. Men det är en förklädd usa fond där usa styr upp och ner gången. Ända skillnaden är att när amf aktiefond går ner 1% kan lf global ibland gå upp 0,7%. Men över tid presterar lf global sämre.
Med det sagt är lf global ändå en jättebra och säker fond. Men till de ändrar sin fördelning i usa så är amf aktiefond Nordamerika bättre. I alla fall när det gäller avkastning. Och båda har exakt samma risk på 4 av 7.
Ett råd till. Ta råden här som tips på fonder du ej kände till. Men skaffa dig en egen uppfattning. Som tex här har du 2 bra tips. Men majoriteten förespråkar det som ger betydligt sämre resultat.
De har självklart rätt i att global fond är bra ingång. Men i lf glob fall är det lika säkert med en usa fond.
Avanza har en egen sida med bara global fonder. Där kan du kolla spridning på var och en och se hur globala de verkligen är. Sedan så finns det lysa som gör allt jobb till en. Och deras hållbara inriktning går så gott som lia bra som lf global. Men är mer utbredd än lf global.