Det vanliga rådet är ju att (bara?) köra på globala indexfonder. Alla avsteg från det sägs ju vara ett risktagande man inte får betalt för. Läs artiklarna här om basportföljen, fyra hinkar mm.
Lf global indexnära är bra. Avanza Global är också bra. Det finns mycket att läsa om vilken globalfond som folk tror är “bäst”, men det viktigaste är ändå att den är billig i avgift.
Lysa är också bra, framförallt pga enkelheten. Finns artiklar om lysa också.
Jag tycker du bör hålla dig till breda indexfonder med låg avgift och hygglig avkastning historiskt.
Spiltan Invesmentbolag är en bra fond, men volatil och den gör att du får stor portföljvikt i Sverige. Behåll den men komplettera med lika mycket i Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK för 0,2% i avgift.
Det är mycket högre risk i aktier och inte ens professionella klarar av att år efter år välja aktier som slår index, så det är dumt att tro att man själv är bättre än profsen.
Handelsbanken USA Ind Crit innehåller runt 500 amerikanska aktier, medan Länsförsäkringar innehåller långt över 1000 globala aktier, men med ca 69% i USA.
Det är lägre risk i globalfonden.
I år har Globalfonden och USA gått lika bra eftersom Europa och Japan oxå gått bra i Globalfonden.
Men de senaste 10 åren har USAs marknad stigit mer än andra marknader. Tror man att det fortsätter, då är Handelsbanken USA Ind Crit ett bra val.
Jag mina största innehav:
Handelsbanken USA Ind Crit Nordnet Indexfond Teknologi
AstraZeneca Allemansfond (Dyr, 0,9%)
Swedbank Global Hi Div (Dyr 1%)
Smalt? Det är ju en globalfond. Du har nästan alla aktier i alla länder där. Lite olika viktat, men ändå.
Jag tittade igenom tillgångarna hos olika fonder jag ägde ett tag. Fonderna ägde ju varandra! Och de största företagen var ungefär samma tech- och läkemedelsjättar i alla.
Ska man diversifiera mer så får man gå över till andra tillgångsslag. Lokala småbolag, fysiska hus- och lägenheter, fysiska metaller, skog, samlarvapen, smycken, gamla bilar, sällsynta växter, frimärken, konst o.s.v.
I grunden handlar alla investeringar om utbud och efterfrågan. Dvs de blir mer värda när räntan går ner. Så det viktiga är att fortsätta investera i både hög- och lågkonjunktur.
Aktie(/-fonde)r är perfekt för småsparare. Det är en väldigt likvid placering. Dvs du kan få pengarna samma dag ifall det verkligen kniper.