Tips. Investering. Aktier. Fonder

Hej alla, tips efterfrågas.

Sparar månadsvis ca 5k fördelat på;
Spiltan aktiefond invest, (40k)
Spiltan aktiefond global Invest, (20k)
LF Global invest. (20k).

Startade med sparandet för någon månad sen.

Nästa steg, Lysa? Rena aktier? Eller Avanza Global, Avanza Euro och en till nischad fond?

Vad anser ni är lämpligast.

Tack för hjälp

Det vanliga rådet är ju att (bara?) köra på globala indexfonder. Alla avsteg från det sägs ju vara ett risktagande man inte får betalt för. Läs artiklarna här om basportföljen, fyra hinkar mm.

Lf global indexnära är bra. Avanza Global är också bra. Det finns mycket att läsa om vilken globalfond som folk tror är “bäst”, men det viktigaste är ändå att den är billig i avgift.

Lysa är också bra, framförallt pga enkelheten. Finns artiklar om lysa också.

1 gillning

Så egentligen, minimera allt till en global fond och putta in då och då i månaden?

Känns lite smalt dock ?

1 gillning

Jag tycker du bör hålla dig till breda indexfonder med låg avgift och hygglig avkastning historiskt.

Spiltan Invesmentbolag är en bra fond, men volatil och den gör att du får stor portföljvikt i Sverige. Behåll den men komplettera med lika mycket i Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK för 0,2% i avgift.

Det är mycket högre risk i aktier och inte ens professionella klarar av att år efter år välja aktier som slår index, så det är dumt att tro att man själv är bättre än profsen.

1 gillning

Jag har även LF Global, tittade igenom och det såg nästan likadant ut.

Blir det kaka på kaka med de båda?

Handelsbanken USA Ind Crit innehåller runt 500 amerikanska aktier, medan Länsförsäkringar innehåller långt över 1000 globala aktier, men med ca 69% i USA.
Det är lägre risk i globalfonden.

I år har Globalfonden och USA gått lika bra eftersom Europa och Japan oxå gått bra i Globalfonden.
Men de senaste 10 åren har USAs marknad stigit mer än andra marknader. Tror man att det fortsätter, då är Handelsbanken USA Ind Crit ett bra val.

Jag mina största innehav:
Handelsbanken USA Ind Crit
Nordnet Indexfond Teknologi
AstraZeneca Allemansfond (Dyr, 0,9%)
Swedbank Global Hi Div (Dyr 1%)

Ok, så du tycker att det är bra att ha det som komplement.

Jag har som sagt inga behov av pengarna i den närmsta tiden. Sparhorisont över 14+ år.

Färdig med husköp, bilköp och investering utomlands.

Vill endast trygga extra för framtiden och lämna över så mycket det går till barnen.

Har du eller vet du någon bra Nordea fond som jag kan köpa so komplement?
För jag köper mina fonder via Nordea.

Skall öppna ett isk konto i frugans namn också, då är det kanske lika bra att köra lysa rakt av eller Avanza fonderna? Vill ha allt samlat som möjligt

Smalt? Det är ju en globalfond. Du har nästan alla aktier i alla länder där. Lite olika viktat, men ändå.

Jag tittade igenom tillgångarna hos olika fonder jag ägde ett tag. Fonderna ägde ju varandra! Och de största företagen var ungefär samma tech- och läkemedelsjättar i alla.

Ska man diversifiera mer så får man gå över till andra tillgångsslag. Lokala småbolag, fysiska hus- och lägenheter, fysiska metaller, skog, samlarvapen, smycken, gamla bilar, sällsynta växter, frimärken, konst o.s.v.

I grunden handlar alla investeringar om utbud och efterfrågan. Dvs de blir mer värda när räntan går ner. Så det viktiga är att fortsätta investera i både hög- och lågkonjunktur.

Aktie(/-fonde)r är perfekt för småsparare. Det är en väldigt likvid placering. Dvs du kan få pengarna samma dag ifall det verkligen kniper.

Jag föreslår att du läser artiklarna som finns här: Kom igång rätt och lätt med ditt sparande och investerande

1 gillning

Bra fonder. Men du har hälften Sverige och hälften globalt. Jag skulle minska i Sverige och öka globalt.

Vill du göra det riktigt enkelt utan att behöva bry dig överhuvudtaget så kör allt på Lysa så får du all diversifiering du ska ha i en portfölj

Nordea European Enhanced Equity Fund eller Avanza Europe?

Nordeas har ett gav på 1 600 sek ca, Avanzas såg jag inte.

Har alla andra fonder samlade på Nordea, därav mer intresserad av Nordeas Europa fond.

Vilken av de två rekommenderar ni?

Kan uppdatera:

Jag har tittat igenom och har köpt två komplement till portföljen,
därefter kommer jag att lägga sparandet så här,

LF Global till 50%,
LF Europa 20%
LF Tillväxtmarknad 10%
Spiltan Aktiefond Invest 10%,
Spiltan Globalfond Invest 10%

Resten får framtiden visa, vi hörs om 10 år :smiley:

2 gillningar